Yoshimura GSX1230R Projekt

Äntligen en produktiv dag med hojen. Haft ångest ända sen jul att det inte blivit nåt vettigt gjort.

Och just det: nya användarnamnet förändrar inget. Är fortfarande jag och farsgubben som bygger hoj. :)

Hursomhelst. Lite bilder är väl på sin plats. Dagens kneg var att kapa bort allt onödigt skräp från ramen och snygga till den lite för att få nya stötdämparinfästningarna på plats.

Började med att ta bort gamla fotpinnsfästena samt centralstödsfästet och sen snygga till det lite grann.

DSCN1415.jpg


Efter det kapade jag bort styrlåset som inte fyller någon direkt funktion när nyckeln är borta. Ska slipas till lite bättre men hade inget lagom stort verktyg för att komma åt. Vinkelslipen var nog så klumpig...

DSCN1410.jpg


Hålet kommer läggas igen med en liten metallknapp som tiggas på plats.

Sen var det bara att kapa bort förstärkningarna mellan undre och övre bakramen (för att ge plats åt det nya). Mycket skräp-svetsar här. Underskott i princip överallt och strängarna dragna huller om buller.

DSCN1407.jpg


Efter lite blod, svett och tårar lyckades jag få det riktigt rent och fint dock.

DSCN1438.jpg


Blev en rätt så ordentlig hög med småskrot. Blir ju ingen direkt viktminskning på ramen men nåt hekto kanske jag tjänar. Är ju alltid nåt...? :näsblod

DSCN1442.jpg


Efter alla ingrepp såg ju nästan ramen löjlig ut på något sätt. Ska försöka svetsa förstärkningarna och infästningarna nån gång under veckan så jag kan skicka iväg ramen på blästring.

DSCN1459.jpg


Under tiden jag gjorde allt detta stod farsgubben och slet vid svarven med att tillverka bungar för stötdämparna (som ska svetsas fast i u-profilerna vi gjorde förra veckan).

DSCN1429.jpg


Lite kontrollmätning. 18,5mm skulle det vara och visst stämde det. :tummenupp

Slutresultatet:

DSCN1433.jpg


Bricka och locking-mutter sen är det bara att montera. I princip. :tungan

Mer uppdatering kommer väl nån gång under veckan eller fram emot helgen. Skulle ha haft en jäkla massa pengar just nu känns det som. Många roliga annonser här på forumet nu på saker jag både vill ha och behöver.

Hårt att vara studerande... :död
 
Lägg alla bortkapade "järn"bitar på en våg..Jag gjorde det tog bort 2,5 kilo på fästen på en Rd 350..inga stora bitar..men järn är tungt!
 
Lägg alla bortkapade "järn"bitar på en våg..Jag gjorde det tog bort 2,5 kilo på fästen på en Rd 350..inga stora bitar..men järn är tungt!

Ja, nog vägde bitarna säkert omkring 2,5kg. Ska däremot svetsa på lite förstärkningar så vikten blir förmodligen oförändrad alternativt lite tyngre. Är tänkt att vi ska ner och påbörja svetsjobbet ikväll. Suttit och nött med tiggen på utbildningen nu hela veckan så jag börjar vara riktigt duktig på svart nu. :tummenupp

Var förövrigt och hämtade ut det förlorade lagret till styrhuvudet igår. Beställde ett koniskt lager (32006X) den 26:e Oktober. Fick det i tisdags efter att dom slarvat bort det tidigare. :huvet

Ska passa på att värma upp det och få det på plats på styrstolpen så att gaffeln sitter fast som den ska. Kommer nog upp lite bilder senare ikväll eller under morgondagen. Ska försöka ha allt klart nu i helgen så man kan börja på annat som ska göras (hjulaxel fram, offset-plattor till bromsok, etc.).
 
Visst fasen kommer du åt med en vinkelslip där!
Sätt på en fet kapskiva (funkar lika bra som slipskiva).

Bra jobbat med ramen!
 
Visst fasen kommer du åt med en vinkelslip där!
Sätt på en fet kapskiva (funkar lika bra som slipskiva).

Bra jobbat med ramen!

Kom på det nu ikväll. Jag hade bara lite problem med djupseendet förra helgen så jag kom aldrig riktigt under fund med hur jag skulle attackera det lilla av svetsfogen som blev kvar.

Tänkte även passa på att montera lagret på styrstolpen. Värmde lagret med en riktig "lagervärmare" (magnetisk historia) till lite drygt 110 grader celcius och tänkte glida på det på stolpen. Icke det. Lagret nöp fast lite (för kallt) och när jag skulle banka på det lite snällt så deformerades tydligen lagerkorgen lite så att det delade på sig. 265kr i sjön känns ju lagom onödigt. :huvet

Skulle ha dragit på lite mer värme (~150C) så hade det nog gått bra. Ska se om det går att få tag på ett nytt lager via andra källor (billigare).

Nåja. Friska tag imorn, då blir det att svetsa stötdämparinfästningarna. Bilder kommer väl under eftermiddan nån gång.
 
Jag känner att jag tilltalas mer o mer av gamla åttio o sjuttiotalscyklar på senare tid. Även om de i regel är fula i orginalutförande så finns det ofta en potensial till jävligt coola hojar i dem.
Därför gillar jag din tråd även om epitetet streetfighter känns fel på dessa kåplösa hojar.

Gött o se ett bygge som inte är ett katalogbygge, sånt gillar vi!:tummenupp
 
Jag känner att jag tilltalas mer o mer av gamla åttio o sjuttiotalscyklar på senare tid. Även om de i regel är fula i orginalutförande så finns det ofta en potensial till jävligt coola hojar i dem.
Därför gillar jag din tråd även om epitetet streetfighter känns fel på dessa kåplösa hojar.

Gött o se ett bygge som inte är ett katalogbygge, sånt gillar vi!:tummenupp

Hehe, jag tycks ha smittat någon. :D

Visst är det så att det finns en oerhört potential i gamla hojar. Det är ofta man avfärdar dom som fula eller rent utav "bortom räddning" men trots det lyckas folk gång på gång få till oerhört coola byggen på tidigt 70- och 80-tals hojar. I grund och botten är ju dom gamla GSX:arna och GS:arna (78-83) mycket snyggare än min -84 tycker jag, men det beror ju helt på vad man gör för modifikationer som avgör hur hojen ser ut i slutändan.

"Streetfighter" känns väl inte riktigt heller riktigt som att det är rätt ordval just nu. Tanken var ju från början att det skulle bli en naken och brutal fighter-aktig streethoj. Nu börjar den vara mer en fighter-aktig racehoj (Yoshimura-tema, halvkåpa, osv).

Nu bär det snart av ner på farsans jobb för att svetsa. :tummenupp
 
Pfft... blev en lång men ändå produktiv dag nere i verkstan. Tog en stund för oss att komma igång dock. Först hittade vi inte infästningarna / bungarna för stötdämparna och sen hittade vi inte en fungerande svetshjälm (Speedglas i all ära men nog fan är det mycket strul).

Efter en tripp hem och rota i garaget visade det sig att farsan i all hast slängt ner bungarna i påsen bland skrotet jag kapade bort förra helgen. Slutet gott allting gott.

Hittade även en fungerande svetshjälm efter ett tag så det var bara att skrida till verket. Kollade att strömmen var OK och att jag hade bra med gasflöde - sen var det bara att svetsa. Började med förstärkningarna i sidan.

DSCN1461.jpg


Blev riktigt bra med tanke på att jag bara svetsat TIG i tre dagar. :banana

Någon liten skavank här och där får det vara. Det roliga är ju att lära sig göra något nytt och att i slutändan kunna säga att "Ja, det är jag som gjort allt svetsjobb.". :)

Sen tog vi oss an dom nya stötdämparinfästningarna, eller förstärkningarna till dom i alla fall. Mätte ut dom så gott det gick och punktade fast dom.

DSCN1469.jpg


Ser hyggligt ut bakifrån.

DSCN1471.jpg


Infästningarna är inte vinkelräta så det blir lite extrajobb med att få allt rakt men det ska inte bli några större problem.

När vi försäkrat oss om att allt satt där det ska (och som det ska) så satt jag mig ner och började mosa igen fogarna.

DSCN1472.jpg


Svetsarna blev väl lite sådär då jag svetsade dom med ramen ståendes (inte svetsat i det läget allt för mycket) så det blev väl inte 110% men det duger gott. Ska då hålla för mig och mina kilon. Förstyvningen ni ser mellan ramrören var något vi tänkte kunde vara en bra idé, men vi kom i efterhand på att en ljuddämpare ska ju få plats där också, så det blir förmodligen att ta bort den.

DSCN1474.jpg


DSCN1475.jpg


Inget proffsjobb men det ser definitivt bättre ut än övriga svetsarna på ramen.

Imorn blir det upp med ramen i stora borrmaskinen för att såga upp hålen för stötdämparbungarna. Ska även dit med en förstärkning till vid styrhuvudet, så lite mer bilder dyker väl upp imorgon eftermiddag. :)
 
Förstärkningen på första bilden var fan "mint" !!!

Snyggt jobbat!

Själv tycker jag de är jäkligt kul att svetsa, så är lite avis.
 
Sett hur man på gamla kawa z1/1000 har svetsat fast en triangel (sett i moppens färdriktning) av stålrör vid de tre rören under tanken för att öka styvheten, funderat på att göra något liknande?
 
Förstärkningen på första bilden var fan "mint" !!!

Snyggt jobbat!

Själv tycker jag de är jäkligt kul att svetsa, så är lite avis.

Ja, den blev riktigt bra. Svetsade den med ramen liggandes. Lite lättare att få bra stöd då. Hade jag svetsat resten på samma sätt hade det nog sett ungefär like bra ut. Igen skillnad i inbränning som jag gjorde nu, bara lite fulare fogar för att jag är ovan.

Vad gäller svetsande: TIG och MIG/MAG är kul. Pinne är anus. :D

Sett hur man på gamla kawa z1/1000 har svetsat fast en triangel (sett i moppens färdriktning) av stålrör vid de tre rören under tanken för att öka styvheten, funderat på att göra något liknande?

Suzukin som är lite modernare än Kawan har stark ram från början om man jämför dom med varandra. Det var väl först på dom senare GPz:orna som Kawazaki började bygga någorlunda ordentliga ramar.

Förstärkningarna jag tänkt göra är vid under styrhuvudet mellan övre och undre ramrören, här alltså:

b.jpg
 
haha.. när jag kolle svetsarna på min gammla zxr750 såg de ut som svetsroboten vart full. el är de snubbar som svetsat dom?
ja iaf så ser dina bättre ut än många på den.. sen ligger ju kraften uppåt oså så de lär nog hålla fin fint :tummenupp
 
haha.. när jag kolle svetsarna på min gammla zxr750 såg de ut som svetsroboten vart full. el är de snubbar som svetsat dom?
ja iaf så ser dina bättre ut än många på den.. sen ligger ju kraften uppåt oså så de lär nog hålla fin fint :tummenupp

Är maskinsvetsat, men väldigt primitiva maskiner. En riktig svetsare hade förmodligen gjort ett mycket bättre jobb, men med nackdelen att det skulle bli väldigt dyrt. :)

Och visst kommer det att hålla. Vi provade bocka / knäcka en fog mellan 2st 2mm plåtar (ca 200mm lång svets) på skolan som vi gjort med TIG-svets - det var lättare sagt än gjort.

Har du då en 3mm U-profil som är svetsad på detta vis är det nog ännu mindre risk att något går sönder.
 
Satan vilken fin kvalité du håller på det du gör! Riktigt avundsjuk! Men det verkar som du har tillgång till riktiga grejjer att hålla på med också! Keep up the god work! :tummenupp
 
Ja, den blev riktigt bra. Svetsade den med ramen liggandes. Lite lättare att få bra stöd då. Hade jag svetsat resten på samma sätt hade det nog sett ungefär like bra ut. Igen skillnad i inbränning som jag gjorde nu, bara lite fulare fogar för att jag är ovan.

Vad gäller svetsande: TIG och MIG/MAG är kul. Pinne är anus. :D


Håller helt med pinnen kan man köra upp på nån annan mindre uppskattad.
 
Håller helt med pinnen kan man köra upp på nån annan mindre uppskattad.

Ja. :D

Här kommer lite bilder från dagens eskapader nere i pappersbrukets källare (vi är faktiskt i ett pappersbruk).

Men först börjar vi uppe i centralverkstan. Det som var kvar att göra från igår var att hålsåga upp hålen för stötdämparinfästningarna, så upp med ramen i den stora radialborrmaskinen och spänna fast allt.

DSCN1476.jpg


Visst är det en behändig liten maskin? :näsblod

DSCN1480.jpg


Gammal som gatan men det är den bästa borrmaskin jag känner till. Hur stadig som helst så det blir väldigt fina hål. Vi försökte vara rätt noga med att få allt i våg, lyckades få det inom marginalerna (bokstavligen).

DSCN1483.jpg


Sen var det bara att borra (såga)!

DSCN1488.jpg


Voilá!

DSCN1491.jpg


:tummenupp

Sen drog vi ner till våran lilla skrubb igen för att svetsa ihop allt. Lite kontrollmätning för att se att allting stämde. Tror den vänstra infästningen felade på en millimeter bakåt i förhållande till det högra, väl inom toleranserna alltså.

DSCN1503.jpg


DSCN1505.jpg


När vi började vara nöjda med hur det såg ut så punktade jag allting på plats.

DSCN1512.jpg


(nykittad med värsta Blaaaklaaader-kläderna :banana)

Lite små-justeringar och några till punktar sen svetsade jag fast allting där det skulle vara... förhoppningsvis...

DSCN1514.jpg


Svetsarna blev lite sådär utseendemässigt då Speedglas hjälmen jag hade slog av och på sig hela tiden (dimmade inte ner ljuset) men jag fick då ordentlig inbränning på allt som det såg ut. Ser då jäkligt stadigt ut med en 4mm hög fog runt hela kanten på både fram och baksidan.

Imorn blir det att överlåta aluminiumsvetsandet till en bekant som kan det där (han som svetsade svingen) så förhoppningsvis så är hjulupphängningen bak klar nån gång under morgondagen. Då blir nästa steg att ta sig an hjulaxeln fram samt distanserna till främre bromsoken. :)

Osäker när det kommer några nya bilder men kanske nån gång under veckan eller fram emot helgen.
 
Super nice!
Det går ju framåt av bara farten.
Själv sitter man och väntar på delar från södern. =)
 
Super nice!
Det går ju framåt av bara farten.
Själv sitter man och väntar på delar från södern. =)

Och jag sitter bara och väntar på pengar...

Lack, sadel, förgasare, kammar, oljekylare, slangar, däck... listan kan göras lång.

Visserligen är det några delar jag fortfarande väntar på (kåpa) men de flesta "kritiska" delarna är redan inköpta men det är ändå många tusenlappar kvar. Säsongen närmar sig med stora steg, börjar ju vara ljust flera timmar om dagen här uppe nu så det börjar bli brådis. :död
 
Nu har jag börjat få andra tankar vad gäller avgassystemet, måste ha blivit inspirerad av Panzaa och hans avgasrörsbyggande på något sätt... :död

Någon påpekade tidigare i tråden att det fanns en risk för att bakdelen skulle se ut som en dubbelmacka med ljuddämparen inklämd mellan baklyset och regskylten. Jag är fortfarande övertygad om att det skulle se jäkligt snyggt ut med ett underseat-system men jag är osäker på om jag kan få till röven på ett snyggt sätt. :huvet

Sen börjar det bli lite tidsbrist. Sommaren närmar sig med stora steg. Ska jag snickra ihop ett avgassystem så måste det ske nu, men jag måste få till en hel del andra saker först och sen skicka saker på lack. Det försvinner fort veckor till ingenting.

Så jag har börjat titta på lite alternativa lösningar, och då främst nåt billigt avgassystem från eBay. Efter en stunds letande hittade jag dom här.

GPpic1.jpg


Förbaskat snygga och kostar i princip ingenting. $160 med frakt = 1100kr. Och till alla er som har fördomar mot kina-grejjer: det är thailändskt man ska akta sig för. Kopior eller original från Kina håller väldigt hög kvalité nuförtiden.

Går att få i både rostfritt och kolfiber, olika diameter på blås samt olika längder. Jag tror en kort, rostfri burk med stort blås skulle vara jäkligt tufft på ena sidan (både ljud och utseendemässigt).

Vad tror ni? :va
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top