Yoshimura GSX1230R Projekt

kolla om inte pettson har kvar kåpan från kawan! Den fanns då kvar för ett tag sen vill jag minnas
 
Fortfarande avundsjuk...

Hej, jag följde ditt XJR-projekt och var mäkta avundsjuk. Har själv en xjr och en gs 1100 från -82. Följer tråden med stort intresse. Lycka till! Även om det verkar som du reder dig jätterbra på egen hand.
 
kolla om inte pettson har kvar kåpan från kawan! Den fanns då kvar för ett tag sen vill jag minnas

Funderade faktiskt på det tidigare i sommar, och jag tror jag frågade han om den när vi tittade förbi hos han en kväll. Var rätt sugen på att ha en fyrkantig lykta från början men ändrade mig efter ett tag. Var nåt som inte riktigt stämde in med det. :va

Dessutom har jag ju nu köpt en dyr, sprillans ny 7" lykta så det skulle kännas dumt att inte använda den. :)

Hej, jag följde ditt XJR-projekt och var mäkta avundsjuk. Har själv en xjr och en gs 1100 från -82. Följer tråden med stort intresse. Lycka till! Även om det verkar som du reder dig jätterbra på egen hand.

Haha, det var farsans projekt, även om jag var inblandad till rätt stor del på sidan om, både fotografering och text samt en hel del av arbetet. Det här är mitt (sonens) projekt och nu är det farsan som är inblandad till rätt stor del på sidan om. :tungan

Hursomhelst, roligt att du följer bygget! :tummenupp
 
Funderade faktiskt på det tidigare i sommar, och jag tror jag frågade han om den när vi tittade förbi hos han en kväll. Var rätt sugen på att ha en fyrkantig lykta från början men ändrade mig efter ett tag. Var nåt som inte riktigt stämde in med det. :va

Dessutom har jag ju nu köpt en dyr, sprillans ny 7" lykta så det skulle kännas dumt att inte använda den. :)



Haha, det var farsans projekt, även om jag var inblandad till rätt stor del på sidan om, både fotografering och text samt en hel del av arbetet. Det här är mitt (sonens) projekt och nu är det farsan som är inblandad till rätt stor del på sidan om. :tungan

Hursomhelst, roligt att du följer bygget! :tummenupp

Tror att RD350 kåpan funkar bäst på din hoj.
Skit i om farsan har en likadan, era hojar är ju i helheten olika ändå !
Se bara till att montera den lågt så det inte blir massa luft mellan framstänkan och kåpan.

Min kompis Larzon fick till ett snyggt stuk på sin Rd.
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    71.6 KB · Visningar: 279
Tror att RD350 kåpan funkar bäst på din hoj.
Skit i om farsan har en likadan, era hojar är ju i helheten olika ändå !
Se bara till att montera den lågt så det inte blir massa luft mellan framstänkan och kåpan.

Min kompis Larzon fick till ett snyggt stuk på sin Rd.

Du har nog en poäng där... dom kommer ju inte vara speciellt lika. Men samtidigt är det något med Z1R kåpan som känns "rätt". :va

Sett RD:n där förut. Förbannat läcker! :tummenupp


Haha. :D

Får väl låv att hålla med dig, men på samma gång känns det som att det skulle se trevligt ut (och kännas bra) med en kåpa.

Fartvinden har jag egentligen inget emot, men nog blir det lite småtungt efter längre turer efter E4:an och liknande då man ska ta sig söderut eller norrut till dom roliga vägarna. Sen är ju lite motoruppgraderingar planerade så det skulle nog vara skönt med lite vindskydd när det blir lite mer drag i spisen. Sen får dom väl klart banan i Västerbotten nån gång under nästa år och då blir det nog en del körningar där och då kan det vara skönt att kunna ducka ner under lite vindskydd. ;)

Sen går det ju alltid att köra med båda varianterna. Känner man en dag för att tuffa till hojen lite kan man ju ha två olika lyktinfästningar så man kan ta bort kåpan och köra naket.
 
Tittade faktiskt på RD350 kåpan lite. Snygg helt klart, men då är problemet istället att farsan har en sån på sin hoj. :D

XJ900:an har jag inte tittat på men däremot kikade jag på XJ600:an. Inte så dum men kanske nog så "rund"?
är väl inget problem med att han har den kåpan, bara att låna för lite provmontering:rolleyes:

xj600 har väl bara halvkåpa?:va annars skull nog nån av kawasaki kåporna passa riktigt bra:tummenupp
 
Haha. :D

Får väl låv att hålla med dig, men på samma gång känns det som att det skulle se trevligt ut (och kännas bra) med en kåpa.

Fartvinden har jag egentligen inget emot, men nog blir det lite småtungt efter längre turer efter E4:an och liknande då man ska ta sig söderut eller norrut till dom roliga vägarna. Sen är ju lite motoruppgraderingar planerade så det skulle nog vara skönt med lite vindskydd när det blir lite mer drag i spisen. Sen får dom väl klart banan i Västerbotten nån gång under nästa år och då blir det nog en del körningar där och då kan det vara skönt att kunna ducka ner under lite vindskydd. ;)

Sen går det ju alltid att köra med båda varianterna. Känner man en dag för att tuffa till hojen lite kan man ju ha två olika lyktinfästningar så man kan ta bort kåpan och köra naket.

Jag hänger med i dina funderingar och visst är det så att vid långkörningar kan det allt bli bra obekvämt att köra helt utan kåpa/vindavvisare. Tanken du har om att kunna köra med båda varianterna skulle jag kunna köpa så länge som du anammar den cleana looken till vardags. ;) :fyllisar
 
Jag hänger med i dina funderingar och visst är det så att vid långkörningar kan det allt bli bra obekvämt att köra helt utan kåpa/vindavvisare. Tanken du har om att kunna köra med båda varianterna skulle jag kunna köpa så länge som du anammar den cleana looken till vardags. ;) :fyllisar

Exakt. :)

Ska höra mig för lite på nåt Kawa-forum för att se om nån kan tänkas ha en extra kåpa (med ruta) till salu. Vore ju skönt att komma undan så billigt som möjligt om man bestämmer sig för att köpa.
 
Exakt. :)

Ska höra mig för lite på nåt Kawa-forum för att se om nån kan tänkas ha en extra kåpa (med ruta) till salu. Vore ju skönt att komma undan så billigt som möjligt om man bestämmer sig för att köpa.

Gratis é gott, men billigt är bra också! :tummenupp
 
Står det stilla i väntan på pengar?

Nejdå, händer faktiskt lite grann. Gjorde ett bockningsverktyg igår och bockade till två stycken U-profiler som stötdämparinfästningen ska sitta på.

Dom här bitarna alltså:

stdmparinfstning.jpg


Vi hade även tänkt svarva bungarna som ska svetsas fast i dessa profiler men vi blev osäkra vad vi skulle ha för material för att få bästa möjliga hållfasthet / brytstyrka. Var även lite diskussioner om hur vi skulle utforma skruvbungen. Efter att farsan konsulterat en av svarvarna på hans jobb så kom dom fram till att slipad 25mm stång skulle vara det bästa att använda.

infstning.jpg


Vi tänkte göra som variant B. först. Öglan i stötdämparens övre ände är 14mm i diameter. För att hålla den på plats sätter man en säkerhets-torx med en bricka av något slag för att få det lite tightare när man drar ihop det. Problemet blir dock att man inte får en solid axel samt att det alltid finns ett litet glapp i gängan som kan bidra till sprickbildning.

Efter lite dividerande kom vi dock fram till att variant A. skulle ge den absolut bästa brytstyrkan. Istället för att ha 3mm runt om ett M8-skruvhål så har man istället en solid axel som gängar utvändigt med ett M12 gängsnitt (sen en styrning på 14mm för dämparen innanför detta).

Visst blir det ju kanske inte lika snyggt som med en skruv men jag ser hellre att bakändan håller ihop ordentligt än att den är superclean ner till minsta detalj. :)

Ska försöka ha klart ramen nu efter helgen så jag kan skicka iväg den på blästring.

Kommer börja få in någorlunda med pengar fram emot slutet av januari, då ska jag skicka fälgar och ram på pulverlack, samt införskaffa lite färg och ordentliga tillbehör för att göra lackjobbet. Blir också att köpa nya broms- och kopplingsgrepp. Bokat upp mig på en uppsättning ISR-saker för ett bra pris av en här på forumet. Ska även skicka gaffelkronor och gaffelben på eloxering. :tummenupp

Har även en polare i Japan som skulle ut på jakt efter en Z1R kåpa åt mig. Får se om han lyckas hitta nån till en billig peng, annars får jag köpa en glasfiberkopia från USA.
 
Last edited:
Angående hållfasthet så säger ju det ju ingenting vad det är för material bara för att det är slipat .Själv skulle jag valt nåt seghädat 2541 tex & absolut inte ha 90g övregång utan en radie ,för det är det svagaste stället. Däremot så är det inga problem att svarva /borra ur dem enhel del runda ihåliga saker är styva bara du har kvar material där det går ner till M12.
 
Angående hållfasthet så säger ju det ju ingenting vad det är för material bara för att det är slipat .Själv skulle jag valt nåt seghädat 2541 tex & absolut inte ha 90g övregång utan en radie ,för det är det svagaste stället. Däremot så är det inga problem att svarva /borra ur dem enhel del runda ihåliga saker är styva bara du har kvar material där det går ner till M12.

Nej, det är sant. Det som fanns på hyllan på farsans jobb var dock bra kvalité men jag kommer inte ihåg exakt vad, kan ha varit 2541.

Vad gäller svarva och borra så har du säkert rätt, däremot tar jag hellre det säkra före det osäkra. Originalstötdämparinfästningen har ju förmodligen en väl uträknad geometri, något man inte kan säga om min installation. Dämparna jag sätter på nu har jag måttat in där jag tycker det ser bra ut samt där jag tror det kommer fungera bäst. Visst har jag ju utformat det enligt vissa "tumregler" men inget exakt, så påfrestningarna kan mycket väl bli kraftigare nu jämfört med tidigare och då gör jag hellre sakerna lite mer tilltagna.

Och givetvis blir det ju en lite mjukare övergång. Skissen var mer för att illustrera dom olika alternativen. :)

Tackar för synpunkterna. :tummenupp
 
På våra äldre GSX:er ser stötdämparfästena ut som ditt alt. A
Duger det åt Suzukifabriken så fungerar det nog även på din:tummenupp

Kan lägga in en bild på det om du vill.
 
Nu har jag läst igenom hela tråden från första sidan
mycket imponerande måste jag säga
tänk om man hade tillgång till dom manskinerna och kunskaperna själv
 
Nu har jag läst igenom hela tråden från första sidan
mycket imponerande måste jag säga
tänk om man hade tillgång till dom manskinerna och kunskaperna själv

Tackar tackar. :krama

Har du fått tag i förgasare ännu?

Finns Keihin FCR Flatslide här på SH.

Inte ännu, har lite pengabrist. Kostar ju allt mellan 5-15 000kr att köpa en brygga med riktiga förgasare.

Vad gäller FCR-gasarna här på SH så ja - jag har ringt och pratar med han. Bara hoppas dom är kvar tills jag hunnit få lite pengar (två veckor lite drygt). :död

Ska även lägga ut några tusenlappar på nya broms- och kopplingsgrepp samt lite annat så vi får se hur det står till rent ekonomiskt. Har jag möjlighet så köper jag ju givetvis FCR-gasarna då dom är bland det bästa som går att hitta (speciellt till det priset) både effekt- och prestandamässigt.

In other news: Beställde en Z1R kåpa från Airtech Streamlining i USA. Svindyrt men vafan ska jag göra? :huvet

Nu ska jag bara leta upp en ruta till kåpan.
 
Kan bara slå ett slag för FCR-fuggarna.
Magiska små skapelser som gör en enorm skillnad!
Men smakar det så kostar det..
 
Beställde du direkt från Airtech Streamlining eller finns det någon återförsäljare i sverige ?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top