Yoshimura GSX1230R Projekt

Var tvungen att ge in till impulsen att fräsa lite i bakre okfästet som Kurre föreslog. Jäklar så fint det blev, ser betydligt lättare och luftigare ut. :)

Före:

DSC_0014-22.jpg


Efter:

DSC_0001-10.jpg


Tackar för förslaget Kurt! Hade nog själv aldrig tänkt på det. :krama

Hängde även på den andra dämparen för att ta en liten "helhets"-bild. Börjar ju likna nåt. :banana

DSC_0015-3.jpg


Passade även på då att kolla lite hur pass mycket rum det finns för kedjan vid stötdämparen. Ska inte vara något problem men jag tror man vänder på drevet för att tjäna någon extra millimeter.
 
Last edited:
Allt förarbete är klart på svingen nu. Gjorde lite förskönande arbete med en fil tidigare i förmiddag. Senare bar det av ner till farsans jobb för att borra och gänga hål för skurvarna till kedjespänningen samt blästring av sträckarblocken och svingen.

Kapade två distanshylsor till svetsningen som ska svarvas lite imorn (om farsgubben får tid/möjlighet) så svingen kanske är svetsad nån gång i veckan. Bilder dyker upp då. :)
 
Allt förarbete är klart på svingen nu. Gjorde lite förskönande arbete med en fil tidigare i förmiddag. Senare bar det av ner till farsans jobb för att borra och gänga hål för skurvarna till kedjespänningen samt blästring av sträckarblocken och svingen.

Kapade två distanshylsor till svetsningen som ska svarvas lite imorn (om farsgubben får tid/möjlighet) så svingen kanske är svetsad nån gång i veckan. Bilder dyker upp då. :)

Bra, mera bilder! :) Snyggt jobbat, är grymt imponerad! :Bugar
 
Lite nytt idag. Fick svingen svetsad i förmiddag av en bekant. Blev riktigt bra. :tummenupp

DSC_0017-1.jpg


DSC_0026-2.jpg


Sen kom gurkis med en kompis på besök nu i eftermiddag/kväll för att titta lite på bygget. Blev en riktigt lång pratstund. Mycket trevligt! :)

Passade på att klämma på framhjulet innan dom kom.

DSC_0041.jpg


Gurkis var då väldigt positiv och tyckte "Ja, det blir ju viss skillnad motför i somras.", fick lov att hålla med han. :D

DSC_0042.jpg


DSC_0050.jpg


Och vad gäller rutan så har jag den där på lite test. Sitter lite högt just nu men jag tycker det ser riktigt bra ut. Gör hela skillnaden vad gäller drag och allt vad det heter när man är ute och kör. Tror jag kommer att behålla den, kanske bara att man målar den svart.

Osäkert om det blir något vettigt gjort i helgen. Ska försöka ta ikapp lite annat jag har ogjort samt att ladda lite inför utbildningen som börjar på måndag.

Kanske kommer nån liten uppdatering under helgen eller till veckan. Lovar inget dock. :tungan
 
Riktigt kul att få komma och titta på ditt projekt. Kommer följa det med spänning, och kommer gärna och tittar fler gånger.
 
Ser att det hänt en hel del på de 3 v som frugan & jag var iväg till Thailand. :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Själv så skulle jag skippa allt vad kåpglas/ruta heter. :gnissla Hellre leva med en stormvind i fejjan än att förstöra den cleana looken som du har för övrigt. :D
 
kapa ner glaset istället :tummenupp
 
Får se hur det blir med rutan. Ska jag ha den så ska den vara rökfärgad och inget annat, dock inte bestämt mig än. :)

Ska iväg nu i eftermiddag och fixa till svingarmsröret så att allt det kommer på plats, kanske lägger upp några bilder på senare.
 
Här kommer bilderna på svingarmsröret. Blev inte igår som det var tänkt (det blir aldrig som man tänkt sig) utan det blev nu i förmiddag.

Hursomhelst blev det då riktigt bra.

Bild0010.jpg


Stack av svingarmsröret i svarven och tog bort en stump på 18mm för att det skulle passa. Dom två hylsorna träddes sedan på ett 20x2 innerrör (16mm invändigt alltså, som GSX svinaxeln) och limmades med bussningslim.

Resultatet:

Bild0011.jpg


(skarven på röret är i princip osynlig)

Sen var det bara att åka hem och montera på svingen. Hade knackat in lagren igårkväll för att förbereda lite...

...men när jag väl skulle montera på svingen visade det sig vara lite tight över infästningen. Är ungefär 237mm mellan svinginfästningen, och svingen var närmare 238,5. :huvet

Fram med filen och attackera röret. Å andra sidan är en felmarginal på 1,5mm rätt bra om man jämför med en del andra byggen man sett där bakhjul och svinginfästningar varit 15mm offset... :glömdet

Efter lite blod, svett och tårar satt den dock där. Smällde in axeln och drog ihop allt med spärrskaftet. Sen var det bara att bryta och bända på alla tänkbara sätt för att försäkra sig om att allt riktigt satt som det skulle - och det gjorde det. :tummenupp

Näst på dagordningen blir att få till framändan. Svarva bussningar till hjulaxeln samt förlängningshylsor till framgaffeln. Blir väl inte så mycket gjort nu i början av veckan då jag börjar svetsutbildning imorn men fram mot helgen ska något vara gjort i alla fall.
 
Näst på dagordningen blir att få till framändan. Svarva bussningar till hjulaxeln samt förlängningshylsor till framgaffeln. Blir väl inte så mycket gjort nu i början av veckan då jag börjar svetsutbildning imorn men fram mot helgen ska något vara gjort i alla fall.

Skit i att förlänga framgaffeln. Den är ju redan ett höghus. :)
 
Skit i att förlänga framgaffeln. Den är ju redan ett höghus. :)

Haha, allt är väl relativt, speciellt om man jämför med en dragster-hoj. :D

Nä, nog blir det att förlänga. Har 140mm markfrigång under spoilern utan motor, grenrör, vätskor och förare på. Blir inte många centimeter kvar när allt är på plats. Minsta lilla den niger fram (behöver väl i princip bara bromsa) så kommer det flyga gnistor och plastbitar om hojen.

Vill jag sen ha lite mera stuk på den kan jag ju alltid höja lite bak på längdjusteringen på dämparna. :tummenupp
 
Ville bara säga att jag gillar hur du delar med dig av ditt bygge! Mycket bilder, och mycket och välskriven text! Helt klart den mest intressanta byggtråden i mitt tycke!
 
Instämmer

Ville bara säga att jag gillar hur du delar med dig av ditt bygge! Mycket bilder, och mycket och välskriven text! Helt klart den mest intressanta byggtråden i mitt tycke!

Verkligen, det är som en liten skola den här tråden. Grymt!
 
Haha, allt är väl relativt, speciellt om man jämför med en dragster-hoj. :D

Nä, nog blir det att förlänga. Har 140mm markfrigång under spoilern utan motor, grenrör, vätskor och förare på. Blir inte många centimeter kvar när allt är på plats. Minsta lilla den niger fram (behöver väl i princip bara bromsa) så kommer det flyga gnistor och plastbitar om hojen.

Vill jag sen ha lite mera stuk på den kan jag ju alltid höja lite bak på längdjusteringen på dämparna. :tummenupp

Dragster is the shit :yoparty själv har jag ca 90mm frigång under för grenrören :gnissla, vi får väl se hur mycket det tar i när man nyper i fullt. gnistsprut är ju überläckert när det är mörk :brinnerup
 
Dragster is the shit :yoparty själv har jag ca 90mm frigång under för grenrören :gnissla, vi får väl se hur mycket det tar i när man nyper i fullt. gnistsprut är ju überläckert när det är mörk :brinnerup

Precis det jag är rädd för. Visst ser det väl tufft ut men när du skrapat hål på grenrören blir det ju inte lika skojj. :död

In other news: sitter och plöjer svetspinne efter svetspinne här på utbildningen och det blir bara bättre och bättre. Väldigt roligt och givande då man ser resultat redan efter en halv dags arbete! :)

Är ju dock en hel del moment kvar med MMA-svets tills jag kan börja med TIG-svets - det verkligt roliga. :tummenupp
 
Nu är det snart helg:yoparty

Blir det några nyheter snart, väntar med spänning

/

Steen

Vi får se om jag hinner med något. Blir förmodligen bara lite småjobb, typ lyktfästen och fäste för mätaren. Har nämligen en del att plugga i helgen. :)

Bör få min Yoshimura motorkåpa till veckan också (för tändningen). Ska bli riktigt kul att se resultatet på den.
 
Back
Top