Yoshimura GSX1230R Projekt

A'la honda typ,burken mot cutsen o sen 2 snedställda rader med dioder på var sida om den som dessutom får multifunktion,blinkers o bak o bromslýse i ett typ.

Det tror jag att skulle bli assnyggt faktiskt! :tummenupp Tar tid att fixa men det är det nog värt :)


Jäkligt snygg hoj! Brukar inte gilla lite äldre hojar, men den här är i en klass för sig! :yoparty
 
Jag har stört mej på den där konstiga sidokåpan sen -84 eller så. Jag tror ekipaget skulle se mycket nättare ut med en en VÄLDIGT mycket tunnare sadel o den där eländiga linjen uträtad.

Snyggt jobb med "hålen" i tankens bakkant!:tummenupp
 

Bifogat

  • Guvajakluddar.jpg
    Guvajakluddar.jpg
    92.2 KB · Visningar: 519
Jag har stört mej på den där konstiga sidokåpan sen -84 eller så. Jag tror ekipaget skulle se mycket nättare ut med en en VÄLDIGT mycket tunnare sadel o den där eländiga linjen uträtad.

Snyggt jobb med "hålen" i tankens bakkant!:tummenupp

Hahaha, ja, den har ju inte riktigt dagens "moderna" linjer. :D

Men den har sin charm. Sadeln råkar jag dock gilla, men visst, den ska slimmas ner en aning. Ny klädsel och en hel sadel istället för två halvor kommer förmodligen få den att se lite mindre ut. :)

Lekte några minuter i paint för att få till det just nu tänkta färgschemat, Yoshimura Suzukis klassiska racefärger med vit som huvudfärg, blått fält över mitten och en svart stripe, fast då med svart pulverlackad ram och en gråmetallic lack på svingen. Yoshimura dekal över tanken med Suzuki i stor text under den och en liten Öhlins sticker på sidan på bakdelen.

DSC_0011frgschema1.jpg


Tror det kan bli fint. :tummenupp
 
kanten mellan den bakre kåpan och sidokåpan skulle behöva en mindre brytning. typ en liten kåpa som täcker över stötdämparfästet och drar ihop linjerna mer. Hopppas du satsar på en snygg, klassisk lack och inte lackar hojen matt-svart eller saffransguldig.
 
kanten mellan den bakre kåpan och sidokåpan skulle behöva en mindre brytning. typ en liten kåpa som täcker över stötdämparfästet och drar ihop linjerna mer. Hopppas du satsar på en snygg, klassisk lack och inte lackar hojen matt-svart eller saffransguldig.

Är den ovan klassisk nog? :D

Vet inte riktigt där vid sidokåpan. Jag tycker det ser tuffare ut när detaljerna på ramen syns lite. :)
 
Är den ovan klassisk nog? :D

Vet inte riktigt där vid sidokåpan. Jag tycker det ser tuffare ut när detaljerna på ramen syns lite. :)

Han inte blir klar med inlägget innan ditt kom:)
Gillade dock det röda fältet på tanken, inte nödvändigtvis rött dock. Om du skulle va sugen på en röd nyans, kolla Volvos maron-röda färg till Volvo PV 444.
 
Skitsnygg färg älskar baybyblått körpå:tummenupp
 
Hahaha, ja, den har ju inte riktigt dagens "moderna" linjer. :D

Men den har sin charm. Sadeln råkar jag dock gilla, men visst, den ska slimmas ner en aning. Ny klädsel och en hel sadel istället för två halvor kommer förmodligen få den att se lite mindre ut. :)

Lekte några minuter i paint för att få till det just nu tänkta färgschemat, Yoshimura Suzukis klassiska racefärger med vit som huvudfärg, blått fält över mitten och en svart stripe, fast då med svart pulverlackad ram och en gråmetallic lack på svingen. Yoshimura dekal över tanken med Suzuki i stor text under den och en liten Öhlins sticker på sidan på bakdelen.

DSC_0011frgschema1.jpg


Tror det kan bli fint. :tummenupp

kanonlack :tummenupp
skulle vilja se orginalsadel men urgröpt för förarn som i dragrace :)
 
Idag köpte jag något som i princip är helt onödigt, men ack så läckert. Eftersom tanken är att ge den ett lite Yoshimura racehoj tema så måste man ju ha dom rätta detaljerna. Rätta detaljerna betyder ju dock att det kostar.

En sån här blev det.

yoshimura.jpg


Enda skillnaden är att den jag köpte inte är en gjuten bit utan finish som den här, utan en skönhet fräst ur en klump aluminium. Vad kostar då detta?

£85 eller 967,50 riksdaler.

Vill man vara fin får man lida pin. :död

Skulle dessvärre ta ca 4 veckor att få den.
 
Kommer bli väldigt intressant att se den färdiga produkten.
 
Kommer bli väldigt intressant att se den färdiga produkten.

Vi får hoppas det. Många långa timmar framför mig innan det är klart. :)

Stötdämpare är på gång som det verkar. Får se i början av november om det blir affär.

Ska också försöka få igenom ett svetsköp till veckan (konsultera mina goda föräldrar). Börjar vara i behov av en snart för ordna till avgassystemet och göra ny bakram så jag kan plocka ut motorn och skicka ramen på blästring.
 
lackering

Tjena där, följer din tråd med intresse, och måste säga att jag gillar vad du lyckats göra på så kort tid :)

Jag håller själv på att renovera/uppgradera en Katana med lite kraftigare motor och utbytt sving och gaffel från en SRAD donator :)

Hur hade du tänkt med ramlackeringen? jag har en liten oro/tanke vad gäller lackering av ram och pulverlack som jag hade tänkt använda mig av. Hur funkar det med rostskydd vid pulverlackering? Det är ju fin och hård yta men ganska skör med tanke på att färgen kan gå sönder vid anslutningar och andra skruvfästen. Någon som vet vilket ramlackeringsmetod som passar bäst? :)

Skall bli kul o se vad slutprodukten på din skall bli efter vintern :)
 
Tjena där, följer din tråd med intresse, och måste säga att jag gillar vad du lyckats göra på så kort tid :)

Jag håller själv på att renovera/uppgradera en Katana med lite kraftigare motor och utbytt sving och gaffel från en SRAD donator :)

Hur hade du tänkt med ramlackeringen? jag har en liten oro/tanke vad gäller lackering av ram och pulverlack som jag hade tänkt använda mig av. Hur funkar det med rostskydd vid pulverlackering? Det är ju fin och hård yta men ganska skör med tanke på att färgen kan gå sönder vid anslutningar och andra skruvfästen. Någon som vet vilket ramlackeringsmetod som passar bäst? :)

Skall bli kul o se vad slutprodukten på din skall bli efter vintern :)

Allt är väl relativt. Hade jag mer pengar gick det fortare. :D

Ska bli kul att följa ditt bygge också. Du får gärna lägga upp lite bilder i GSX-tråden. :tummenupp

Vad gäller ramen så blir det mest troligt pulverlack. Visst finns det ju en risk med pulverlack som du säger; att det kan börja krypa fukt och bildas ytrost under lacken om det går hål på den. Tål dock att tilläggas att grundarbete är A och O. Går man bara över ramen med en stålborst på borrmaskinen, en trasa med avfettning och en burk CRC primer så är risken betydligt större att det släpper än om man t.ex. blästrar ramen med aluminiumoxid och sprutar på ett lager zinkgrund.

Ju mer arbete du lägger ner på att göra ramen fin före lack, desto mindre risk är att lacken blir skit. En bra idé är också att gå över svetsar och kolla efter underskott, svetsloppor, sprickbildningar och sånt. Där har du en del upphov till att lacken kan släppa.

Pulverlack är i min mening svårt att överträffa när det är bra utfört. Du har en väldigt hård och korrosionsbeständig yta som är lätt att tvätta. Nackdelen är väl om du känner i efterhand att du vill måla om den. Ett helvete att få bort pulverlack. :död
 
2 enkla förslag för att få bort hacket i plasten(paint är det enda jag klarar av så därför ser det lite B ut:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC_0011frgschema1förs2.JPG
    DSC_0011frgschema1förs2.JPG
    114.1 KB · Visningar: 246
  • DSC_0011frgschema1förslag.JPG
    DSC_0011frgschema1förslag.JPG
    114.2 KB · Visningar: 245
2 enkla förslag för att få bort hacket i plasten(paint är det enda jag klarar av så därför ser det lite B ut:tummenupp

Tycker i så fall den feta varianten - det blir ju lite retro och det kommer passa bygget väl tycker jag. Men annars kunde en variant vara att hitta ett par sidokåpor från en något äldre gsx, de borde passa tillräckligt bra även om tanken och sitsen inte är exakt lika. Ett alternativ är att även använda hela häcken från en sådan modell, inkl sits. Jag gjorde en idéskiss/bild för några år sedan till ett bygge som inte blev av, men jag är fortfarande sugen...

Fint bygge för övrigt, gsx är störtsköna.
 

Bifogat

  • 1100 -82 2.jpg
    1100 -82 2.jpg
    44.7 KB · Visningar: 140
  • 1100 -82 2 kopiera.jpg
    1100 -82 2 kopiera.jpg
    41.9 KB · Visningar: 185
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJJ!!!!:fatta!

Haha. :D

Låt oss komma överens om att vi inte är överens i alla fall? :)

Men annars kunde en variant vara att hitta ett par sidokåpor från en något äldre gsx, de borde passa tillräckligt bra även om tanken och sitsen inte är exakt lika. Ett alternativ är att även använda hela häcken från en sådan modell, inkl sits. Jag gjorde en idéskiss/bild för några år sedan till ett bygge som inte blev av, men jag är fortfarande sugen...

Fint bygge för övrigt, gsx är störtsköna.

Såg över en del möjligheter med Suzuki bakdelar innan jag började med bygget. Tittade på allt från 750/1100ES:en från -81 t.o.m -83 och även äldre GS1000 och några andra hojar. Jag gillar alla varianterna men kunde som inte komma under fund med hur jag skulle få linjerna att stämma på ett någolunda bra sätt med tanken och sidokåporna. Till slut landade jag vid den här avkapade GSX/GSXR bastarden som jag har nu. :)

Jag har haft en idéskiss som liknar din väldigt mycket i mitt huvud. Funderar starkt på att bygga nåt av en E/ES framöver. Risken är dock att det blir en sexcylindrig Honda istället som nästa projekt.

Nästan preppat allt för färg nu. Ska fixa lite passformsproblem med bakdelen men utöver det så börjar det se rätt bra ut. Ska även fixa klart tanken så att den är slät och fin.

Lite spackel så är det biff. :tummenupp

Får hoppas jag får sålt iväg en CD spelare jag har. Bör kunna inbringa omkring 6000kr så då har jag alla färgproblem lösta. Hade jag fått den såld förra året hade det varit det dubbla. Värre värdeminskning än en ny Mercedes. :död
 
Beställt fina dekaler tidigare idag. Ser det lika trevligt ut på hojen som på datorn så kommer det se jäkla läckert ut. :tummenupp

Tittade även förbi lackeraren nyss och hörde om jag komma förbi med allt fram mot helgen och han sa att det inte skulle vara några problem. Ska ta och titta i lite färgkartor nu ikväll för att se ut en lämplig vit och blå till hojen.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top