Yoshimura GSX1230R Projekt

Kom på att jag har ett nytt ljuddämparfäste liggandes. Kan bli ditt för en spotstyver om du är intresserad. Vet inte vad det passar. Fick med det med min race gixxer -02 och där passar det inte!
 

Bifogat

  • IMG_2435.jpg
    IMG_2435.jpg
    219.2 KB · Visningar: 170
Kom på att jag har ett nytt ljuddämparfäste liggandes. Kan bli ditt för en spotstyver om du är intresserad. Vet inte vad det passar. Fick med det med min race gixxer -02 och där passar det inte!

Ytterst tveksamt att det passar till min, även om jag skulle flytta på infästningarna för den.

Annars var den ju dock snygg. :tummenupp

Förövrigt så fick jag röret svetsat igår. Blev riktigt fint, dessvärre är man ju ingen professionell svetsare av rostfritt så det blir ju inte lika fin finish på det som den lasersvetsade ljuddämparen. :)

Ska ta och utnyttja mina lediga dagar nu att slipa till och polera upp röret lite. Sen blir det mest att göra lite smågrejjer nu i helgen:

  • Mäta ut hur mycket offset jag behöver för framdrevet.
  • Tillverka distanser för fotpinnar (4st små hylsor).
  • Börja bygga stag för kåpan och lyset.

Försöker få upp lite bilder under morgondagen.
 
Imponerande bygge! Tycker allt ser bra ut förutom framkåpan. Den är hemsk! :näsblod

\Masonit

Tackar!

Och vad gäller kåpan: different strokes for different folks. :)

Enda halvkåpan på jorden som passar hojens linjer någorlunda.
 
Jag misstänker att ditt bygge haft större inverkan på mig än jag trott. Spontanköpte en halv ZX6r i delar härom dagen (tjejens min när hon kom in i lägenheten hade jag betalt mycket för att se igen) att använda som donator till ett Z1 chassi som står hos föräldrarna... Räknar dock inte med att lägga ner lika mycket jobb, men ändå.

http://www.pipeburn.com/ är en hemsida jag gärna rekommenderar.
 
  • Mäta ut hur mycket offset jag behöver för framdrevet.
  • Tillverka distanser för fotpinnar (4st små hylsor).
  • Börja bygga stag för kåpan och lyset.

Skulle tro att drevoffset blir 3/8 tum eller 10mm:)
 
Jag misstänker att ditt bygge haft större inverkan på mig än jag trott. Spontanköpte en halv ZX6r i delar härom dagen (tjejens min när hon kom in i lägenheten hade jag betalt mycket för att se igen) att använda som donator till ett Z1 chassi som står hos föräldrarna... Räknar dock inte med att lägga ner lika mycket jobb, men ändå.

http://www.pipeburn.com/ är en hemsida jag gärna rekommenderar.

Kul! Vad blir det då för något? Modernisering typ som jag gjort?

Läcker sida. Tackar så mycket för länken! :yoparty

  • Mäta ut hur mycket offset jag behöver för framdrevet.
  • Tillverka distanser för fotpinnar (4st små hylsor).
  • Börja bygga stag för kåpan och lyset.

Skulle tro att drevoffset blir 3/8 tum eller 10mm:)

Ja, senast jag mätte var med svingen bara löst fasthängd. Då mätte jag ca 12mm. Felade förmodligen en del så 10mm låter väldigt troligt.
 
Kul! Vad blir det då för något? Modernisering typ som jag gjort?

Blir konventionell modern gaffel, moderna bromsar och hjul. Svingen blir även modern, med påsvetsade fästen för dubbla dämpare. Ingen kåpa, utan bara runt lyse. Tänkt rensa så mycket som möjligt bakom förgasarna och köra kåplöst förutom klassiska ankstjärten. Enkelt och rått är tanken.
 
Förundersökning om rådande fälgsituation i garaget har nu påbörjats. Förhandlingar väntas börja inom kort...
 
Är väl på tiden jag la upp några nya bilder.

Svetsade röret förra veckan på skolan innan jag gick på ledighet. Blev riktigt hyggligt. Var dock lite kluven om hur jag skulle göra med svetsarna. Slipa ner eller behålla som det var? I slutändan blev det en mitt-i-mellan variant. Slipa ner två svetsar och putsa till dom två andra. Såg mer uniformt ut med bara två svetsar och så råkade dom svetsarna se mycket bättre ut.

DSC_0002-18.jpg


Lite finputsande återstår fortfarande men i stort är det klart. Ska bara göra två slitsar på röret uti kollektorn så det går att klämma åt.

DSC_0003-8.jpg


Bröt och bände även lite i ljuddämparen och mellanröret för att få det på rätt plats. Tidigare när jag hade lite mock-up så pekade ljuddämparen lite väl mycket utåt, såg heltokigt ut. Nu blev det däremot riktigt bra. Ska se om jag eventuellt svetsar fast öglorna till fjädrarna imorn.

DSC_0006-11.jpg


DSC_0012-8.jpg


Inatt hoppas jag det rullar in lite pengar på kontot från den gamla ljuddämparen som jag sålt bort. Då blir det en sväng förbi Biltema för att köpa depåstöd. Inte så jäkla praktiskt då man ska arbeta med en hoj utan centralstöd är jag rädd.

Detta kan vi relatera till det något kryptiska inlägget jag gjorde igårkväll.

Farsgubben köpte som bekant på sig en uppsättning fälgar från en Tuono R som han tänkte skruva på sin XJR men han har haft lite andra tankar gällande fälgarna. På min passar framfälgen rakt av och bakfälgen misstänker jag att den ska gå på utan större problem också. På hans skulle det innebära en hel del jobb med nya hjulaxlar, distanser, osv. och med tanke på att det bara är en dryg månad kvar tills "säsong" så börjar det dra ihop sig.

DSC_0013-7.jpg


Får se hur vi löser det. Ska ta och undersöka det fram mot helgen tror jag.
 
Last edited:
Självklart så bör Aprilia-fälgarna hamna på din hoj, eftersom det ju sparar en massa onödigt arbete:tummenupp:D
 
Självklart så bör Aprilia-fälgarna hamna på din hoj, eftersom det ju sparar en massa onödigt arbete:tummenupp:D

Hade ett litet snack nu ikväll och vi kom fram till att det blir nog att montera fälgarna på min. Motiveringen är helt enkelt att det inte finns tid att göra det just nu på hans, sen var vi ju inte riktigt säkra på om det skulle se rätt ut.

Nåja, mer om detta i dagarna framöver.
 
Last edited:
Grattis!!
Kommer att bli grymt läckert! Kommer du att ändra färgschemat nu också?

Som jag ser det finns det två alternativ med dom här fälgarna:

Behålla dom metallic blå och måla hojen i klassiska GS1000S färgerna med en liknande blå i lacken.

Lacka fälgarna guld och måla hela "botten" på hojen svart (inklusive gaffel) och sedan en 1/2/3-färgad överdel.

Lutar mot alternativ #1.
 
Lacken på fälgarna ser ju bra ut, så låt dem vara och bygg resten av färgerna på det. Sparar både tid och pengar:tummenupp
 
Bra jobbat!

Varför inte vit bas lack, kanske med en ton av ngn lätt candy nyans? Resten kan ha samma färg som fälgarna för att bryta av snyggt.
 
Back
Top