Yoshi helsystem på = flärp i luftfiltret bort?

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
tramp
Tjena,

Håller på att montera K&N-filter, PC3usb och Yoshimura-helsystem och måste fråga om "flärpen" ska bort i luftfiltret (se bilder nedan).
Tror den öppnas vid typ 5000 rpm samtidigt som ventilen i avgasröret öppnas.
Men eftersom ventilen i avgasröret ska bort så (då någon sådan inte finns på helsystemet), så ser jag ingen anledning varför denna "flärp" ska vara kvar och bara agera motstånd.
När flärpen är uppfälld måste luften ta den lilla öppningen under flärpen.

Jag har f.ö. inte tänkt att montera bort PAIR-valve-systemet. Om detta spelar någon roll

Har brådis och kommer inte på alla orden, så ni får ursäkta språket ("flärpen", mm). :)

Tack på förhand !

MVH Nicklas.

Bifogat

• PICT0002.jpg
    PICT0002.jpg
    56.9 KB · Visningar: 51
  • PICT0008.jpg
    PICT0008.jpg
    31.2 KB · Visningar: 55
  • PICT0011.jpg
    PICT0011.jpg
    35.5 KB · Visningar: 66
Skriv gärna va det är för hoj du pratar om :tungan men det är en 929 va? Det verkar råda delade meningar om flappern men dom flesta anser att den bara är till för att hålla insugsljudet nere och ska tas bort om man kör med bolt-on eller helsystem. Jag tog bort min och har inte märkt av några nackdelar.

Flappern agerar ju avstämning i vissa register (främst låg och mellan) där den ger luften en längre väg att gå, och resonansfrekvensen blir då oxå en annan, vilket gör att fyllnadsgraden kan ökas på avstämningsfrekvensen.

På höga varv fälls den ner för ett friare flöde.
Och visst dämpar den insugsljudet oxå.

Ursäkta, var lite stressad så jag glömde skriva vad jag har för hoj. :)
Som du säger Rigge så är det en CBR929.

Fack vad jobbigt det blev.
Jag tänkte/trodde, som jag skrev, att det är motsvarigheten till ventilen på avgassidan. Och om man nu tar bort på ena sidan känns det som att den ska bort på insugsidan också. Men på Dr Bike så låter det som att det är mer än så.
Eller Dr Bike, ska jag skruva bort skeiten?

Tack för hjälpen krappar!

MVH Nicklas.

Tycker INTE du ska ta bort den.
De två ventilerna har inget DIREKT samband även om de strävar efter att göra samma jobb! :) (solklart eller hur?) :lol

De ska ju båda släta ut efektsvackor i låg och mellanregister, som man mer eller mindre får oundvikligen på en högt trimmad motor.
Dessa system (vart för sig) försöker ändra geometrin i insug respektive avgas, för att i rent fysisk mening få motorn att "tro" att de ändrar längd, och därmed får andra resonansfrekvenser, samt i avgasfallet annat mottryck för att lindra förlust av färskgaser under överlappet.

Så i min mening, för en vanlig dödlig, är det ingen ide´att ta bort något av dessa två system.
Ok, avgasventilen KAN verka hämmande i de översta varvtalen, och iom att den försvinner så vinner man troligen NÅGRA häst på toppen. I min mening ett dåligt byte i 9 fall av 10 då det man förlorar oftast ligger inom varområden man OFTARE använder, och har nytta av.

Som vanligt handlar det om kompromisser, och det beror som sagt på vad man ska ha sin hoj till.
Är det rakt fram-åka a´la dragrace finns troligen mer att vinna på att ditcha ventilerna i bägge system.
Ska man köra kurviga vägar eller bana där motorn används i hela sitt register är det inte lika lysande.
Är man en duktig rr-förare som mycket sällan hamnar under 7000 rpm har man kanske inte heller SÅ stor nytta av systemen...osv
Exemplen kan göras många - och som alltid måste man ha en PLAN för vad man vill åstadkomma.

För en handfull dollar, eller här: För några få häst mer... fundera på vad du byter bort.

Last edited:
Grymt bra svar Dr Bike, jag spar flappern!

Nu har jag ju ett helsystem som ska på så jag kan inte välja att spara ventilen på avgassidan. Men nu när jag vet att dom inte är "beroende" av varandra så får flappern stanna.

Kanske testar att meka bort den och köra utan nästa gång filtret ska rengöras, bara för att se hur det känns, men tills dess får den vara kvar.

Tack för hjälpen!

Mvh Nicklas.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!