Yngre som försvinner

Det här med att man gasar på rätt ställen är ett resonemag som är väldigt obegripligt för mig. Kan man ens gasa på rätt ställen? Tycker det enbart känns som "jag vet vad jag gör och olyckor händer inte mig"

Det kan ju vara så att det finns grader även i helvetet.
En tom industriraka klockan 9 på kvällen är bättre än utanför ett dagis halv7 på morgonen....

En krokig 70 sträcka utan hus på landet är bättre än en 50 sträcka inne i stan med korsningar var 50 meter....

Helt enkelt en omdömesfråga, vissa har bättre omdöme, andra har sämre.

Med mitt svammel vill jag uppmana er alla, som känner att ni har viljan och orken, att engagera er! I en klubb eller ännu hellre direkt i SMC i ert distrikt! Vi jobbar med de här frågorna och ju fler vi är som kommer med idéer och är villiga att föra ut budskapet och driva frågorna som är så viktiga, desto större är chansen att vi når en bit på väg mot en säkrare miljö både fysiskt och mentalt.

Vafan är du hojåkare eller kommunalråd i Deje?
Förlåt, men det där språket förstår man inte förräns man har fyllt 30. Tyvärr har det till och med motsatt effekt hur rätt och välskrivet det än är. Ungdomar mår fysiskt illa av såna där ord och formuleringar.

Inte min mening att racka ner på dig men det var ett för bra exempel för att jag skulle kunna låta bli :näsblod

Jag tror vi skulle behöva en svensk version av Nürnburgring - pröjsa en 50-lapp och lägg en bombrepa på en "allmän väg" utan mötande trafik och rullgrus och med curbs i hörnen. Jag tror inte bultenbombarna - eller motsv. - kommer bemöda sig med att bankitta hojen, ta licens, hämta ut licens och sen köra hojen på släp till banan.

Jag tror du har rätt. Inte enbart för att det ger merarbete utan för att väldigt många här i stan har brist på garageutrymme. Garageplatser är en bristvara. Var skulle släp gömmas undan mellan varven? Många som bara har hoj. Hyra bil och släp varenda gång det är dags att köra på banan? Det fungerar inte... De kommer att stanna på bulten.

Sedan det där med sub5 på bulten... Har folk aldrig sett en älg på nära håll? De som tror att det bara bor betongbarn här i krokarna roas säkert av att få sina fördommar beräftade.

Politiker gillar att sticka huvudet i sanden, men problemet med brist på banor försvinner inte för det.

Ovanligt mycket kloka ord i en och samma tråd :tummenupp

Glädjen med hojåkande är för många hög fart, massor med adrenlin, och så garnerar vi med att det är världens kick på toppen. Farorna är precis domsamma, kryddat med att hur bra skydd du än har så är du nästan oskyddad iaf...

Tror tyvärr inte att man kommer åt så många med att tjatet om bana, fast visst hade det varit bra om det var så. Tyvärr är det nog så att pengar spelar in här, för kostnaden för att ta sig till banan (oavsett om det bara är 10 mil), startavgiften etc, räcker ju till rätt många mil på gatan (eller kanske ett nytt bakdäck). Kanske dags för staten att subventionera bankostnaderna för yngre förare, det måste ju vara bättre att skattemedlen går dit istället för till ambulanstransporter och sjukvård pga av olyckor på allmänna vägar.

Kan man inte eller har man inte rätt att uttala sig bara för att man själv har kör/har kört åt h-vete för fort vid tillfälle? Jo, det tycker jag, speciellt när man har haft turen att få leva för att inse att det faktiskt var rätt korkat.

Måste man lova att aldrig mer göra detta misstag, dvs köra med känsla/adrenalin istället för hjärnan för att vara trovärdig? Nej, det tycker jag inte, men man är garanterat en bättre förare redan när man har insett första gången att man vid något tillfälle faktiskt bara klarade sig på ren tur. Bra förarare vill ha kontroll och känna att det är dom som är bra och lyfter det hela till den nivån det är/åks på, inte att det var enbart hojen eller turen som gjorde att det vart så.

Jo, jag tror att Jörgen, Roller m fl kan göra en insats här, speciellt med tanke på att dom är namn som många både känner till, och framför allt kan relatera till på gatan. Likaså tror jag att en bra början är att tona ner sådant som sub 5 tider och annat dumt, för sånt snack gör det trots allt bara mer intressant. Man måste ju kolla om man inte kan köra lika fort (eller ännu hellre givetvis knäcka tiden).

Att ha gruppkörningar på allmän väg där det körs för fort (jaja, det måste kanske inte gå helt efter skyltarna heller) är rent vansinne, oavsett hur bra förare man än har som leder gruppen. Grupptrycket påverkar alla mer än man tror, och det spelar ingen roll om det är 50 personer eller bara dom 5 närmsta polarna.

Välj rätt plats och tillfälle? Ja, hur vet man att man har gjort det som vissa skriver? Tja, det vet man ju inte, men försöker man att göra det så har man ju iaf tänkt till innan, och det är en avsevärd skillnad mot att inte ha tänkt till alls.

Tycker det här är en mycket bra tråd och hoppas att fler utav er som är lite av "ikoner" för dom yngre på gatan skriver här, för även om ni inte kan uträtta underverk så når ni i alla fall fram till killarna och tjejerna på ett sätt som ingen annan kan...

:gnissla Jag vet inte om jag trivs i rollen som ngn domare mellan vilka som agerat sunt eller inte. Man jag tycker nog ändå att du och många av dina klubbröder nuförtiden stundtals agerat hälsosamt i frågan, om än på "ålderns höst".

Ni har ju enligt dig bla det adelsmärket att ni nobbar de som vill åka med er men som ni känner inte för sin egen hälsa platsar. Dessutom har jag sett att du och dina undersåtar visar ryggen åt de som på Svea gör sånt som ligger över gränsen för vad Kjecop köper. Sånt tyckte jag mig inte se från er för några år sedan.

Men som sagt, jag är en gammal garagetrimmare som bara reflekterade. Jag kände bara att jag ville göra det inlägg som startade tråden, och nu har jag äntligen gjort detsamma och har lättat mitt samvete. Jag trodde jag skulle få fan för det här, men är (trots att det inte var syftet) glad att det mest vart positivt.

/J

Jag kan som sagt inte åka som er, men
Jörgen..din gamle gräsklippstrimmare, jag ser nog att du försöker pinpointa mig:arsele, du har ju muttrat och bubblat om detta ämne med mig ett par gånger på svea...

"Låtom den som är utan synd kasta första stenen" står det ungefär i någon känd bok, och med detta är jag den som definintivt ska bara vara tyst, jag har hetsat och vässat, bombat och levt rövare i alledes för många år för att någon överhuvudtaget ska ta mig på allvar..
Men visst, man kan ju svänga kappan och bli predikare för kidsen, MEN sen uppstår nästa problem..i samma kända bok så står nånting om att "man ska leva som man lär" och där skär det sig...

För min del så visst, jag skulle mycket väl kunna ta rookisarna i öronen när dom kör som små svin, men hey, look whos talking, Mr Pig himself?

Jag är tyvärr alledes för miljöskadad av mitt eget beteende ( men jag har ju iallfall kommit till självinsikt om det! ), kommer det nån rookie och blåser om mig på Bogan, okej, där gick startskottet, och hej vad det går.. OP Stekning tar sålunda fart, ja vet mycket väl att det är omoget och dumt, töntigt och förkastligt, men tamigfan att det blir gasa av när man väl sitter där... jag har kört nu i över 20år och tyvärr är jag ett lost case:näsblod

Och som så många andra stressade herrar har jag lika så också brutit, krossat, smällt sönder, stukat, vrickat, mosat, hasat och tumlat runt i mina dar, ett tag var planen, jag köper en tungstyrd raket så kör jag inte så fort i böjjarna..tja, återigen, nog ska rookisarna se att nog fan går det att lägga ner fetare knäskrap med en ZX-12a än en R1a..sagt och gjort...också gick det åxå åt helvetet i ett hav i gnistor efter en böjj med rullgrus ute vid Järna..ok, uppenbarligen sprack den planen likaså och frugan var ju ändå fly förbannad hursom, så det var lika bra att köpa en Gixxer 1000 och köra som jag alltid har gjort...och på den banan har det fortsatt

Allmän banåkning började komma på tapeten kring 02, och givetvis så är det bara fördelar överlag att köra där, förrutom en sak.. eftersom man nu vaggas in i en falsk trygghet att det finns avåkningzoner, alla kör åt samma håll , det finns inga möten eller stenar..tja, vad gör man då?
Brassar helvetet såklart...
Och jag tillhör den promillen av folk som har slagit mig såini......... just på banåka, av den anledningen att nu ska det gasas som aldrig förr, så för min del är banåka kontraproduktivt, jag gasar mycket mer försiktigt på banan än vad jag gör på gatan, varför då, jo för på gatan finns alla dom faktorer som gör att man sitter på helspänn.. bilar, korsningar, grus och träd..

Enda sättet att begränsa mitt beteende, är som jag har gjort, köpt en vagnsflotta med gamla reliker som mår bäst av att guppa fram i styrfart och ställas upp till publikens jubel på korvmojjarnas parkering i glänsande prakt...

Idoler und so weiter, hur kommer man åt Kycklingarnas beteende då om dom nu "ser upp" till oss bråttooommmmmmåkare?
Vet själv när man var 22 bast, och gasrullen redan då var en disktrasa som skulle vridas ur, det kom fram en gammalgubbe i 35års åldern och hade synpunkter..yea right, det bet ju?

Kan jag bidra med den erfarenhet jag har förskaffat mig under alla år som bråttomåkare?
Tja, mycket möjligt, frågan är bara finns det någon som lyssnar?

När jag var 20-25, då fanns inget internet, det fanns inga filmer, det enda som fanns var en massa rykten om div. rekord utav en massa ikoner..
Så tiderna har förändrats..man kan sitta här och predika hur man ska kunna stävja rookisarnas framfart, men man har nog en Sisyfosuppgift framför sig då havet med filmer aldig sinar där en värre rekord ska bräckas, och eftersom jag tillhör den skara som ibland åxå råkar bidra med lite rörliga bilder vete tusan..

Det jag brukar försöka med är att låta rookisarna hålla sig i kölvattnet och inte kråma upp sig och ligga i övre fältet, det är oftast då det händer grejjer, men det är en öm punkt, det uppskattas inte alltid när man säger åt nån, känsliga saker..precis som när jag själv fick pekfingrar, så det bästa är låta folk, tyvärr, självsanera, det är det effektivaste metoden har jag märkt..efter en stund i övre leden brukar rookisarna per automatik krypa tillbaks i kön då dom ser att detta grejjar dom inte, vissa kommer aldrig mer tillbaks, andra dyker upp nästa gång, men nu oftast med en mer ödmjuk inställning..då kan det ibland gå fram några hintar om körteknik och bromsning.

Men jag har märkt, att just den kategori av rookieförare som kör värstingmaskiner, R1 ,Gixxer osv, också har en viss attityd till att vara mottagliga utav information..iallfall dom jag stött på i min omgivning då den typen av mckörning jag utövar också attraherar en viss typ av förare..

Jag håller med att bankörning är absolut den bästa metoden att köra hoj ordentligt, men att komma åt momentet på gatan, det är värre..

Last edited:
Det här var nog det skinnigaste jag läst på länge på SH. :rofl Det här är ju ett sporthojsforum där 90% av alla bryter mot lagen konstant o gör livsfarliga grejor.

"Skinnigaste" Det låter rätt festligt! :lol "Livsfarliga grejor" :rofl

Solly
:gnissla
/J

Last edited:
"Det jag vill komma till är att många av de yngre sthlmskillar som kört ihjäl sig i år och tidigare år, helt ser upp till och har sökt sig till de SH-killar som har dokumenterade tävlingsframgångar på bana eller Bogan/Bulten. Swedie, Mattias, Roller, Fursten, Potatisar osv."

-

Tjaba Jörgen!

Jag tycker du har helrätt funderingar mm, och vad folk än säger/ bortförklarar när det kommer kring risker unga vs sporthoj, så kan statistiken inte ha fel. Dock kan statistiken misstolkas eller förvrängas, ofta av yngre - som hänvisar till hög medelålder bl a.

Ang citatet ovan, så tror jag inte det spelar så mkt roll vad man säger. Jag är knappast gammal eller erfaren, men iaf åkt hoj i typ 9 år utan en incident...kan väl åka hyffsat fort. Men det man märker ute på vägarna, när man snackar hoj emellanåt, för att sen åka en repa -är att 21 åringarna med nytaget kk och K6a, gör allt för att köra om eller visa sig vara "värst". Det finns ingen ödmjukhet, och när det kommer kring riskmedvetande så är det som bortblåst om det finns en "konkurent" framför.

De ska om till vilket pris som helst..

Vet inte hur många gånger man med flit lagt sig bakom någon som tror sig åka fort, på gränsen till sin förmåga...så kör man om, varpå personen ifråga ökar tempot - bara för att hänga på. Och man ser hur spårval mm blir tokigt. Folk tappar förnuftet, blir för lätt påverkade, och vill för mycket. Fattar inte varför de flesta vill visa sig vara så otroligt tuffa när de inte har krita för det? Man kan inte ens vara tuff på gatan... Man kan åka å ha kul, men åka fort rakt fram är inte ballt. Åka fort när det svänger är "tufft" till en viss gräns. Vissa åker bogan fort, men riskerar sitt liv för det, i mina ögon är patetiskt. Somliga kan dock åka riktigt fort utan att ta risker - det är en helt annan sak..och det gör man inte under de första åren på r-hoj heller. Ngt som många tycks ha missförstått tot.

Säger inte att alla nybörjare ser gatkörning som en slags tävling, eller grad av manlighet. Men många gör det.. Och kanske dessa skulle falla bort om man införde ett form av psykologtest för att få ta tungt mc kort? Ett anlagstest, precis som för stridsflyg som kräver lite mer... Vem som helst kan köra bil, men inte hoj. Många är dömda i förväg att råka illa ut, och för dom så kanske personlig mognad kommer senare, vissa kanske skulle behöva få ta körkortet när de va 28 ist för 21? Eller efter utvärdering av personlighet - bli degraderade, så att de fick börja med A1-kort när de är 21....

Som vissa gör, tar mellankort när de är 18, lyfta av strypningar och gasa helvete - är ren idioti, och att det sen accepteras av så många runt omkring :huvet

Last edited:
:gnissla Jag vet inte om jag trivs i rollen som ngn domare mellan vilka som agerat sunt eller inte. Man jag tycker nog ändå att du och många av dina klubbröder nuförtiden stundtals agerat hälsosamt i frågan, om än på "ålderns höst".

Ni har ju enligt dig bla det adelsmärket att ni nobbar de som vill åka med er men som ni känner inte för sin egen hälsa platsar. Dessutom har jag sett att du och dina undersåtar visar ryggen åt de som på Svea gör sånt som ligger över gränsen för vad Kjecop köper. Sånt tyckte jag mig inte se från er för några år sedan.

Men som sagt, jag är en gammal garagetrimmare som bara reflekterade. Jag kände bara att jag ville göra det inlägg som startade tråden, och nu har jag äntligen gjort detsamma och har lättat mitt samvete. Jag trodde jag skulle få fan för det här, men är (trots att det inte var syftet) glad att det mest vart positivt.

/J

Jag kan som sagt inte åka som er, men

Tja, vissa ska inte åka med oss..det har genom åren dykt upp div. individer som förrutom att dom riskerat sitt eget ynkliga liv, det är deras ensak, men när dom börjar tappa kontrollen så pass att dom börjar riskera oss andra..adjö:mad:
Dom hamnar det som kallas för "bad standing" i dom hårda outlawklubbarna och således kan dom åka hem och skämmas!

Vad beträffar hur gränsen ligger så är det ju ett tveeggat begrepp, visst har Kjelles närvaro likt den gamle kvarterskonstapeln som höll öga på busungarna, haft en preventiv effekt, alla kan ju hålla med om att leva rövare inne i city där det rör sig så mycket folk är bara ren idioti..

Men ute på landet, där det uppenbarar sig en raksträcka, brukar brödernas och systrarnas hojjar hoppa upp på ett hjul utav någon oförklarlig anledning:gnissla, kanske det rör sig om ett omvänt magnetfält typ pluspol mot pluspol när mc möter raka?
Muhahhahahaha:D :D :D

Sen har det för ett par år sedan dykt upp ett par personer som kör som jävla idioter, alltså, slangar MOT trafiken ute på Tyresörakan?????
Jag har då aldrig helvetet mött på några sånna idioter tidigare, så vad vill dom visa?
ja, balla allan förståss..och vad gör vi då, när dessa puckon börjar hålla på?
Tja, tar på oss hjälmarna och åker därifrån...och vi brukar då få med oss resten av mckollektivet, så där kan dom stå och kråma sig och tro att dom impar på.....ingen.. förrutom ogräset i slänterna för det är det enda som inte kan fly..:rolleyes:
Det är utan tvekan det effektivaste sättet att sätta P för såna idioter, för har dom inga att impa på så brukar dom ganska snart ägna sig åt något annat i hopp om att dom ska synas..tja, respekt å all den där skiten..

Åka som oss Jörgen?
En snabb titt på din avatar säger nånting annat..:arsele :arsele :arsele :arsele

Last edited:
Men ute på landet, där det uppenbarar sig en raksträcka, brukar brödernas och systrarnas hojjar hoppa upp på ett hjul utav någon oförklarlig anledning:gnissla,
Muhahhahahaha:D :D :D

Men självklart, hade du sagt ngt annat hade jag inte trott på dig! :hihi

..
Sen har det för ett par år sedan dykt upp ett par personer som kör som jävla idioter, alltså, slangar MOT trafiken ute på Tyresörakan?????
Jag har då aldrig helvetet mött på några sånna idioter tidigare, så vad vill dom visa?
ja, balla allan förståss..och vad gör vi då, när dessa puckon börjar hålla på?
Tja, tar på oss hjälmarna och åker därifrån...och vi brukar då få med oss resten av mckollektivet, så där kan dom stå och kråma sig och tro att dom impar på.....ingen.. förrutom ogräset i slänterna för det är det enda som inte kan fly..:rolleyes:
Det är utan tvekan det effektivaste sättet att sätta P för såna idioter, för har dom inga att impa på så brukar dom ganska snart ägna sig åt något annat i hopp om att dom ska synas..tja, respekt å all den där skiten..

Det var bla sådana markeringar från er sida jag tänkte på, det är ju kanon. :tummenupp

/J

Men självklart, hade du sagt ngt annat hade jag inte trott på dig! :hihi

Det var bla sådana markeringar från er sida jag tänkte på, det är ju kanon. :tummenupp

/J

Nu ska jag inte slå på moraltrumman alltför hårt och få det låta som vi är ett gäng små glada laglydiga mcfantaster som kör om kring som små tända ljus..:rolleyes:

Fortfarande ljuder det i radiobilarna att " nu är dom där Potatoes ute å kör igen..."
Eller " 70 här, allmänheten ringer in och säger att det är ett gäng mcåkare med svarta tröjjor med gult tryck med Potat nånting på trycket som kör på bakhjulet i minst 200 och far fram som idioter.."

Men när rikspuckona som söker uppmärksamhet börjar äventyra vår säkerhet, då blir det protest..vi är långt ifrån några moraltanter och vi skiter alltsom oftast i vad folk gör eftersom vi själva ibland är värst, men det finns gränser mitt i tokerierna

Last edited:
Vafan är du hojåkare eller kommunalråd i Deje?
Förlåt, men det där språket förstår man inte förräns man har fyllt 30. Tyvärr har det till och med motsatt effekt hur rätt och välskrivet det än är. Ungdomar mår fysiskt illa av såna där ord och formuleringar.

Inte min mening att racka ner på dig men det var ett för bra exempel för att jag skulle kunna låta bli :näsblod
Ja du, Dreggel... jag är invandrare och lärde mig svenska i skolan, det kanske är därför? Eller för att jag är en gammal kärring som helt enkelt inte fattar att jag inte borde hänga här på Sporthoj öht. Eller så är det för att just min kompetens ligger i att kunna kommunicera på den nivå jag jobbar inom SMC med allt vad det innebär av deltagande i grupper, skrivande av ansökningar och upprättande av handlingsplaner och det där med kommunikation är ett knepigt och mångfasetterat verktyg. :)

Det som är grejen i den här frågan är att vi å ena sidan inte får bli för präktiga och definitivt inte moralisera för att nå riskgruppen/-erna, men å andra sidan har vi politiker/nämndemän/tjänstemän i olika instanser som gör vad de kan för att få bort oss allihop från gatorna (vilket den här tråden inte alls handlade om egentligen). Med det vill jag säga att alla sätt att kommunicera BEHÖVS! Och om du anser att du pratar ett språk som tilltalar och når den grupp vi pratar om här, är ingen gladare än jag om du hjälper till.

Om jag inte vore hojåkare skulle jag väl varken finnas på Sporthoj eller i SMC?!?

Välkommen in i gänget och berika kommunikationen! :tummenupp

Och kanske dessa skulle falla bort om man införde ett form av psykologtest för att få ta tungt mc kort? Ett anlagstest, precis som för stridsflyg som kräver lite mer...

alltså hur många mc-förare dör per år? ett antal dör pga rådjur och annat, en del kör glidare osv.

ett psykologtest ex. för att få röka ger större effekt än det man skulle få lägga ner på dessa få personer, kanske bara passiv rökning skulle ge större effekt.

Last edited:
Ja du, Dreggel... +massa mer bra text

Sorry jag skulle nog ha haft lite fler smileys med i mitt inlägg. Det var menat med stor skopa ironi :)
Problemet var ju att du skrev för BRA svenska.
Man brukar säga att man ska prata med bönder på bönders vis, och tyvärr så är det oUtLaW-sPrÅcKeT som gäller om man ska nå 95% av de som läser här på forumet ;)

Innehållet i ditt inlägg är både viktigt och bra skrivet, problemet är bara att folk (ungdomar) somnar lätt när de ser sånt som jag highlightade i quoten ;)

Sorry jag skulle nog ha haft lite fler smileys med i mitt inlägg. Det var menat med stor skopa ironi :)
Problemet var ju att du skrev för BRA svenska.
Man brukar säga att man ska prata med bönder på bönders vis, och tyvärr så är det oUtLaW-sPrÅcKeT som gäller om man ska nå 95% av de som läser här på forumet ;)
Det är lugnt och även om jag inte tror att man kan dra alla över en kam, så är jag helt övertygad om att du har RÄTT i att man ska prata till folk så att de förstår, precis som folk gör som förebilder gör och inte som de säger... jag använder min "korrekta" svenska och bearbetar de som inte förstår något annat än det språket. :D

Så jag menar ändå allvar med att den som känner sig manad och förstår sig på hur den här gruppen (hur den än ser ut) kommunicerar, speak up!!!

:krama

Och vilken hojåkare sen :tummenupp
:rodnar Pöss på sig, morsan! :krama

Last edited:
Vad många rookies inte förstår (inte jag heller när det begav sig) är att vad erfarenhet av trafik (helst mc men även bil) ger är "förmågan" att hålla igen aldrig så lite på de farligaste ställena.
Det handlar förmodligen bara om någon procent om man skulle kunna mäta medelhastigheten.
Tyvärr är det väl så att alla "wannabees" inte ser skillnaden på det ena och det andra.

Ok, baksidan är att man kan inte vara snabbast på Bulten men det ökar sannolikheten att man får förmånen att fortsätta försöka...

alltså hur många mc-förare dör per år? ett antal dör pga rådjur och annat, en del kör glidare osv.

ett psykologtest ex. för att få röka ger större effekt än det man skulle få lägga ner på dessa få personer, kanske bara passiv rökning skulle ge större effekt.

:va vad har det som menades med rökning att göra...

tycker det vore helt lämpligt att införa mer personlighetstest för hoj, likt pilotyrket. men för rökning, ehh? vad har det med saken att göra.... jag snusar, gör det mig till en halvmedioker människa?

somliga är mer lämpade för hojkörning än andra, så är det, men alla kan ta kort.. finns massor att göra för att få bort fel folk från hojandet!

Nu tycker jag att det blev total dubbelmoral och helt oförståeligt. Du var tvungen att skriva att ni visst kör som galningar och skiter i vad folk säger för att inte folk ska tro att ni blivit softa gamla gubbar?

Nu ska jag inte slå på moraltrumman alltför hårt och få det låta som vi är ett gäng små glada laglydiga mcfantaster som kör om kring som små tända ljus..:rolleyes:

Fortfarande ljuder det i radiobilarna att " nu är dom där Potatoes ute å kör igen..."
Eller " 70 här, allmänheten ringer in och säger att det är ett gäng mcåkare med svarta tröjjor med gult tryck med Potat nånting på trycket som kör på bakhjulet i minst 200 och far fram som idioter.."

Men när rikspuckona som söker uppmärksamhet börjar äventyra vår säkerhet, då blir det protest..vi är långt ifrån några moraltanter och vi skiter alltsom oftast i vad folk gör eftersom vi själva ibland är värst, men det finns gränser mitt i tokerierna

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025