Yngre som försvinner

håller med! kör sub femmor på banan istället utan alla risker...
sänk ban avgifterna för fasiken..d ska inte kosta 1500kr för en smc kurs! o över tusen för en ban dag....
 
Dom som verkligen behöver förstå Jörgens budskap vill inte förstå att det handlar om dom.

Det är problemet.
Jag försöker själv, precis som Jörgen, missionera just detta budskap, och nu har jag dessutom en av mina favvoadepter 6 fot under jord.
Det känns fördjävligt.
Lika djävligt som att man inte når fram till dem som, precis som du säger GSX1100R - behöver förstå detta budskap.
Jag får ont i magen när jag ser vissa individer på hoj.
Unga pojkar runt de 20 som liksom jag var odödlig i den åldern, kör som om ingen morgondag finns.
SJälv kan jag köra som en gangster... och hur fasen försvarar JAG det?
Dubbelmoral.
Eller så är det SÅ att alla tycker att: DEN och DE borde köra lugnare. JAG själv kan göra dessa bedömningar på ett MYCKET mognare sätt och därför köra svinfort när JAG bedömer det ok...
Ett sätt att döva sitt eget samvete och omedvetet sätta sig på höga hästar kanske...
MEn just det där: "jag vet bättre och ingen faan ska komma och säga åt MIG att köra si eller så... det är ju kärnan i det du sa GSX1100R.
Å man är understundom en lika god kålsupare.
Samtidigt som jag sa, att man inbillar sig att man gör en bättre bedömning av rådande läge än nån annan.

Det är möjligt. Jag/man/äldre kanske gör det oxå.
Det jag vet säkert är iaf att var gång jag ser nya unga förväntansfulla ansikten vid donken i Väsby som hoppas och tror att de ska få köra i snabb grupp så ser jag oxå unga villiga att gör vad som helst för att få vara med i "de stora grabbarbas skara".
Där ser jag en oerhörd risk.

Tack och lov har det satts upp regler för att man börjar alltid som ny i långsam.
Tack och lov kommer vissa modiga fram och byter grupp till en mindre snabb.
Tack och lov börjar iaf vi gamlingars tjat sprida sig. Lite.
Tack och lov börjar folk få upp ögonen för SMC-kurser/Rörken/Tuvängen
Tack och lov finns eldsjälar som jobbar för en bana i Sthlm = färre galenskaper på gata


Men vi kan bli bättre.
Det är betydligt mycket mer kärleksfullt att gå fram till nån och säga: Du - jag tycker inte du ska köra i snabb grupp, göra det där stuntet på gata, slanga med öppna megafoner inne i stan osv osv än att skita i det.
Det visar omtanke.

Men som sagt...har mottagaren tunat in rätt frekvens?
 
jörgen, vafan gör du uppe klockan fem?:) det är jävligt sant som du säger och lika tragiskt som sant är det också men som så många andra har poängterat så är det just de som är i behov av att förstå ditt resonemang som inte vill/kommer göra det. mc-körning är ett stort nöje men även en stor risk och inser man inte det och kör med insidan av skallen blir man inte särskilt långvarig i traffiken. visst, andra kan också göra misstag. det är därför som man ska köra så pass defensivt att man kan tackla en sådan situation också. men som sagt, det finns inte mycket mening att tala om allt det här för de som kommer att behöva det för de är "learners by doers", vilket i det här fallet innebär att när väl kunskapens ljus tänds för dem kommer det att slockna igen.
 
Last edited:
klart man kör lite svinigt som ungdom, ni har väl själva varit unga ? sen om jag gör det för jag vill vara som dom stora pojkarna, nej, jag tror iaf inte det. klart att man blir lite inspirerad av att man ser att det går, men jag har tagit d säkra före det osäkra & köpt mig 48 hästar & fighter ist. för nån 300+km/h hoj.
jag kör med insidan av huvet (oftast) även fast man göra dumma saker ibland, men riskera livet & swicha fram i 200+ när det är mkt trafik, nej tack.
 
Jag ska väl inte ge mig in i den här tråden egentligen, men jag kan inte låta bli. Jag tog mitt kort förra sommaren, är ung (visserligen tjej men ändå), och visst jag gasar helvete ibland(läs rätt ofta) men är ALLTID medveten om vad som kan hända. Andra trafikanter, djur, grus, mm, mm.. Vågar inte köra hojen som jag skulle vilja pga allt detta.
Jag kanske väljer mina ställen att gasa på, men ibland fungerar inte vettet som det ska... Jag tror det är dom där berömda hornen som alla pratar om.

Så vart ville jag komma med det här? Jag vill att det ska bli mer riskmedvetenhet i utbildningen när man tar kortet.. För ALLA kort! När jag tog mitt B-kort så var det ingen som knappt ens nämnde att motorcyklar fanns på vägarna, att dom var snabba, knappt synliga och att förarna var så oskyddade. Det har jag fått inse själv.

Ju mer jag kör gata, ju mer inser jag att jag borde börja köra bana. Att kunna använda mig hoj till det den är gjord för, utan att riskera mer än nödvändigt, DET måste ju vara det bästa som finns!
 
En mycket bra tråd med ett hett ämne :tummenupp

Det värsta är väl att det är egna erfarenheter man lär sig mest av:confused:

Som mamma till en dotter på 36 och en son på 31 kan jag bara säga att det var ett helsike att stå och se på när de begick sina egna misstag, samma som jag själv gjort en gång i tiden :näsblod Men det var det enda som det var någon mening med, ord hade oftast ingen effekt :huvet

Och det gällde allt, inte bara trafiken :mad:
 
Jörgen du är en underbar människa :tummenupp glad att jag äntligen fått möta dig (barkarby 22/8). Skönt att det finns folk som fortfarande bryr sig om andra i denna galna värd, :pannkyss
 
Du har så rätt Jörgen och du är så klok och jag blir så glad när jag läser det du skriver, även om konsekvenserna är fruktansvärda och vi ofta står handfallna av flera anledningar som ni alla har räknat upp i inlägg efter inlägg.

Grejen är den att Sporthojsprojektet startade just för att försöka nå de som bara lyssnar på de som är "bättre", vilket i det här fallet oftast är ballare. Vi hade ju racingförare som Carolina Riedel och Peter Lindén som började i kampanjen "ballare att köra på bana" och NTF/Vägverket och körskolorna har väl jobbat ett bra tag med att försöka införa mer riskmedvetenhetsmoment i körkortsutbildningarna med Advanceprojektet och GDE/Gadgetmatrisen som verktyg.

Viljan är ju väsentlig, men det är också viktigt vad som är normgivande och hur det upplevs att leva på gränsen. Det är alltid vissa som är outlaw, men det varierar i vilken omfattning. Tyvärr riskerar alldeles för många både sina egna och andras liv och så länge vi moraliserar lyssnar ingen, men om vi föregår med gott exempel och gör den "goda" sidan till en rolig sida har vi kanske vunnit något, som SMC:s kursutbud. Vi vill ju inte uppfattas som pingst- eller nykterhetsrörelse i trafiksäkerhetens och motorcyklisternas namn, men något vill vi och SKA göra!

Med mitt svammel vill jag uppmana er alla, som känner att ni har viljan och orken, att engagera er! I en klubb eller ännu hellre direkt i SMC i ert distrikt! Vi jobbar med de här frågorna och ju fler vi är som kommer med idéer och är villiga att föra ut budskapet och driva frågorna som är så viktiga, desto större är chansen att vi når en bit på väg mot en säkrare miljö både fysiskt och mentalt.

Massiv rekryteringskampanj? Kanske, men det är precis de här frågorna som ligger mig varmt om hjärtat och som gör att det är så viktigt att jag fortsätter engagera mig inom SMC trots att jag så här mot slutet av säsongen är dödligt trött efter alla resdagar och mötestimmar, har gråtit floder när jag läst om alla som förolyckats. Som tur är överväger det positiva, men ibland är det nära...

Kör säkert! :krama
 
Last edited:
Det är problemet.
Jag försöker själv, precis som Jörgen, missionera just detta budskap, och nu har jag dessutom en av mina favvoadepter 6 fot under jord.
Det känns fördjävligt.
Lika djävligt som att man inte når fram till dem som, precis som du säger GSX1100R - behöver förstå detta budskap.
Jag får ont i magen när jag ser vissa individer på hoj.
Unga pojkar runt de 20 som liksom jag var odödlig i den åldern, kör som om ingen morgondag finns.
SJälv kan jag köra som en gangster... och hur fasen försvarar JAG det?
Dubbelmoral.
Eller så är det SÅ att alla tycker att: DEN och DE borde köra lugnare. JAG själv kan göra dessa bedömningar på ett MYCKET mognare sätt och därför köra svinfort när JAG bedömer det ok...
Ett sätt att döva sitt eget samvete och omedvetet sätta sig på höga hästar kanske...
MEn just det där: "jag vet bättre och ingen faan ska komma och säga åt MIG att köra si eller så... det är ju kärnan i det du sa GSX1100R.
Å man är understundom en lika god kålsupare.
Samtidigt som jag sa, att man inbillar sig att man gör en bättre bedömning av rådande läge än nån annan.

Det är möjligt. Jag/man/äldre kanske gör det oxå.
Det jag vet säkert är iaf att var gång jag ser nya unga förväntansfulla ansikten vid donken i Väsby som hoppas och tror att de ska få köra i snabb grupp så ser jag oxå unga villiga att gör vad som helst för att få vara med i "de stora grabbarbas skara".
Där ser jag en oerhörd risk.

Tack och lov har det satts upp regler för att man börjar alltid som ny i långsam.
Tack och lov kommer vissa modiga fram och byter grupp till en mindre snabb.
Tack och lov börjar iaf vi gamlingars tjat sprida sig. Lite.
Tack och lov börjar folk få upp ögonen för SMC-kurser/Rörken/Tuvängen
Tack och lov finns eldsjälar som jobbar för en bana i Sthlm = färre galenskaper på gata


Men vi kan bli bättre.
Det är betydligt mycket mer kärleksfullt att gå fram till nån och säga: Du - jag tycker inte du ska köra i snabb grupp, göra det där stuntet på gata, slanga med öppna megafoner inne i stan osv osv än att skita i det.
Det visar omtanke.

Men som sagt...har mottagaren tunat in rätt frekvens?
Ja det var bla dig och initiativtagaren till minnesrundan jag tänkte på när vi stod i den ödesdigra högerkurvan: "jahopp här brukar det alltid ligga grus och mötande bilister brukar skära" kunde jag nästa se er tänka när ni i en stund av bekymrad kontemplation tittade ut över olycksplatsen. Alla har vi ju förmodligen varit nära i den böjen och sedan slutat se den som en utmaning. Precis som transformatorböjen eller whatever. Men det är nog bara ni som dragit i pinnarna i alla dessa böjar som har ordet till skillnad från mig. Hur lustigt det än låter. De som har kört fort och känt blodsmaken (och lärt sig) tycker sig ofta ha munkavle av samma anledning som jag tycker att de har mandat att yttra sig.


/J
 
Last edited:
Men vi kan bli bättre.
Det är betydligt mycket mer kärleksfullt att gå fram till nån och säga: Du - jag tycker inte du ska köra i snabb grupp, göra det där stuntet på gata, slanga med öppna megafoner inne i stan osv osv än att skita i det.
Det visar omtanke.

Men som sagt...har mottagaren tunat in rätt frekvens?

Tja... De kanske tycker det är svårt att ta honom/henne på allvar om de säger att man inte ska wheela pga risker o så wheelar dom själva eller lägger upp en film när han burnar på nätet? tja...

Därför budskapet inte går fram kanske?

De fattar alltså inte att de handlar om DEM, de unga...(vi, jag) utan de tror bara det handlar om hojåkare allmänt å således tar ej åt sig så mycket utan "alla andra gör ju också-mentaliteten"
 
Ett exempel jag träffat på flera ggr är:

Att en person är så övertygad att dom vet vad dom gör så dom kan köra hur dom vill...
Jag kör som jag vill, men jag söker kontakt med medtrafikanter, tutar när dom inte ser mig och blinkar med helljuset...

Bor i Oslo (igen) och norrmännen kan inte köra bil, och dom har ingen känsla för trafikens flow, utan tänker bara på att lägga i rätt växel och hitta dragläget.
Det betyder typ att man har 546'395 st farthinder i stan :va

Sjukt jobbigt, men om man inte kör som en gris kommer man aldrig fram :näsblod
 
En tanke bara, dom som nu kör bombrepor och försöker sätta tider på favoritvägen, kan dom inte bara hålla det för sig själva, skryta lite bland kompisarna på fikastället bara, och inte posta sina tider och bravader på publika forum?

Det vore ett mycket bra hederskodex bland de snabbaste här på SH. Mitt eget löfte att göra detsamma är dock utan värde eftersom motardkillarna med 1 år gamla körkort passerar mig som ett möte. Jag flummar på att i likhet med HA skaffa mig ryggmärke:

1_3_2_3.gif


/J
 
Väldigt tänkvärda ord du skriver Jörgen.

Likt Plopp-fia tycker jag också att det är kul att köra fort. Men att man är riskmedveten är en självklar sak. Man måste också ha rätt attityd till det hela.
Jag känner mig tuffast i världen när jag kör motorcykel, men det berättigar inte mig till att göra allt jag vill.

Nu har jag ju i stort sett övergett gatkörning till förmån för bankörning.
Jag är för rädd helt enkelt. Det är farligt på bana också. Men för mig känns det betydligt bättre att gasa på ett ställe där jag slipper fokusera på att akta mig för bilister, älgar, lyktstolpar och dålig asfalt.

Sen tyvärr så är det många som får förebilder som kanske inte är lämpliga.
Man vill ju vara någon, man vill vara häftig. Ibland går det dock överstyr.
Man måste inte köra fort på Bogesund bara för att ens kompisar gör det.
Klarar man inte av det så ska man inte göra det.

Grupptryck är farligt. Om man inte kan vända det till något positivt. Som att många börjar tänka mer riskmedvetet, kör kurser och lär sig ta ansvar i trafiken.
 
Det vore ett mycket bra hederskodex bland de snabbaste här på SH. Mitt eget löfte att göra detsamma är dock utan värde eftersom motardkillarna med 1 år gamla körkort passerar mig som ett möte. Jag flummar på att i likhet med HA skaffa mig ryggmärke:

1_3_2_3.gif


/J

Det ryggmärket hade Leffe Rosell redan på 70-talet efter att två race i rad blivit torpederad :)
 
Inte jag heller, jag anar en attitydförändring.
Jag tror inte för en sekund att fenomenet har upphört, moraltjerringarna kanske har segrat på SH?

Jag tror just det folket har tröttnat på forumet. Gnäll, gnäll och åter gnäll är allt man hör häromkring nuförtiden.

EDIT: Ska tilläggas att även jag börjar tröttna på den sura attityden här, det börjar bli för mycket.

Denna tråden är ett bra exempel på undantagen. :tummenupp

För min egen del tappar gatåkningen mer och mer charm ju mer bana jag kör och förmodligen kommer gathojen att säljas till våren och ersättas av en liten skåpbil att köra banhojen i.

Däremot skulle jag gärna ha en touringhoj av nåt slag, en sån man kan köra små alpvägar med och kommer 35 mil på en tank och kan lasta på hela garderoben och tjejen utan att bakfjädern svajar. ;)
 
Inte jag heller, jag anar en attitydförändring.
Jag tror inte för en sekund att fenomenet har upphört, moraltjerringarna kanske har segrat på SH?

Eller så har sub5:arna omkommit eller känner nån som kört ihjäl sig...

Killar blir ju förnuftigare med åldern vilket man tydligt märker hos en del medlemmar på det här forumet vilket kan vara en anledning.
 
Last edited:
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top