Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dom som verkligen behöver förstå Jörgens budskap vill inte förstå att det handlar om dom.
Ja det var bla dig och initiativtagaren till minnesrundan jag tänkte på när vi stod i den ödesdigra högerkurvan: "jahopp här brukar det alltid ligga grus och mötande bilister brukar skära" kunde jag nästa se er tänka när ni i en stund av bekymrad kontemplation tittade ut över olycksplatsen. Alla har vi ju förmodligen varit nära i den böjen och sedan slutat se den som en utmaning. Precis som transformatorböjen eller whatever. Men det är nog bara ni som dragit i pinnarna i alla dessa böjar som har ordet till skillnad från mig. Hur lustigt det än låter. De som har kört fort och känt blodsmaken (och lärt sig) tycker sig ofta ha munkavle av samma anledning som jag tycker att de har mandat att yttra sig.Det är problemet.
Jag försöker själv, precis som Jörgen, missionera just detta budskap, och nu har jag dessutom en av mina favvoadepter 6 fot under jord.
Det känns fördjävligt.
Lika djävligt som att man inte når fram till dem som, precis som du säger GSX1100R - behöver förstå detta budskap.
Jag får ont i magen när jag ser vissa individer på hoj.
Unga pojkar runt de 20 som liksom jag var odödlig i den åldern, kör som om ingen morgondag finns.
SJälv kan jag köra som en gangster... och hur fasen försvarar JAG det?
Dubbelmoral.
Eller så är det SÅ att alla tycker att: DEN och DE borde köra lugnare. JAG själv kan göra dessa bedömningar på ett MYCKET mognare sätt och därför köra svinfort när JAG bedömer det ok...
Ett sätt att döva sitt eget samvete och omedvetet sätta sig på höga hästar kanske...
MEn just det där: "jag vet bättre och ingen faan ska komma och säga åt MIG att köra si eller så... det är ju kärnan i det du sa GSX1100R.
Å man är understundom en lika god kålsupare.
Samtidigt som jag sa, att man inbillar sig att man gör en bättre bedömning av rådande läge än nån annan.
Det är möjligt. Jag/man/äldre kanske gör det oxå.
Det jag vet säkert är iaf att var gång jag ser nya unga förväntansfulla ansikten vid donken i Väsby som hoppas och tror att de ska få köra i snabb grupp så ser jag oxå unga villiga att gör vad som helst för att få vara med i "de stora grabbarbas skara".
Där ser jag en oerhörd risk.
Tack och lov har det satts upp regler för att man börjar alltid som ny i långsam.
Tack och lov kommer vissa modiga fram och byter grupp till en mindre snabb.
Tack och lov börjar iaf vi gamlingars tjat sprida sig. Lite.
Tack och lov börjar folk få upp ögonen för SMC-kurser/Rörken/Tuvängen
Tack och lov finns eldsjälar som jobbar för en bana i Sthlm = färre galenskaper på gata
Men vi kan bli bättre.
Det är betydligt mycket mer kärleksfullt att gå fram till nån och säga: Du - jag tycker inte du ska köra i snabb grupp, göra det där stuntet på gata, slanga med öppna megafoner inne i stan osv osv än att skita i det.
Det visar omtanke.
Men som sagt...har mottagaren tunat in rätt frekvens?
Men vi kan bli bättre.
Det är betydligt mycket mer kärleksfullt att gå fram till nån och säga: Du - jag tycker inte du ska köra i snabb grupp, göra det där stuntet på gata, slanga med öppna megafoner inne i stan osv osv än att skita i det.
Det visar omtanke.
Men som sagt...har mottagaren tunat in rätt frekvens?
En tanke bara, dom som nu kör bombrepor och försöker sätta tider på favoritvägen, kan dom inte bara hålla det för sig själva, skryta lite bland kompisarna på fikastället bara, och inte posta sina tider och bravader på publika forum?
Dom som verkligen behöver förstå Jörgens budskap vill inte förstå att det handlar om dom.
Jag flummar på att i likhet med HA skaffa mig ryggmärke:
![]()
/J
Det vore ett mycket bra hederskodex bland de snabbaste här på SH. Mitt eget löfte att göra detsamma är dock utan värde eftersom motardkillarna med 1 år gamla körkort passerar mig som ett möte. Jag flummar på att i likhet med HA skaffa mig ryggmärke:
![]()
/J
Inte jag heller, jag anar en attitydförändring.
Jag tror inte för en sekund att fenomenet har upphört, moraltjerringarna kanske har segrat på SH?
Det ryggmärket hade Leffe Rosell redan på 70-talet efter att två race i rad blivit torpederad![]()
Inte jag heller, jag anar en attitydförändring.
Jag tror inte för en sekund att fenomenet har upphört, moraltjerringarna kanske har segrat på SH?
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |