Yes det blev en "ny" hoj!! en Ducati Monster 900

• Thread starter Thread starter DwD
  • Start date Start date

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
Fan va skönt, var och hämtade den idag.en Ducati Monster 900 -1997 gått 1600mil.
var tvungen att köra igenom stan och små gasa vid varje rödljus, fan så härligt ljud den har!!! :banana .
märkte dock när jag kom hem att jag måste byta kedja. har aldrig sett en så sliten kedja i hela mitt liv. och då blir det väl att byta drev åxå :näsblod nån som vet var kedja kostar?, kan det vara en kedja med kedjelås eller måste det vara en nitad en?
hojen går bra, men lite tjurig i början, får anv choken tills den blir riktigt varm.
ja just det, det sitter en kran på slangen som går till kylaren på höger sida, vad gör den?.
upptäckte att ducatin har motorhuv, man lyfter ju tanken och sätter upp den med pinne exakt som på en bil, så då måste det väl kallas för motorhuv :lol

nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.

Bifogat

• IMG_0075.jpg
    IMG_0075.jpg
    137.3 KB · Visningar: 464
  • IMG_0076.jpg
    IMG_0076.jpg
    133.5 KB · Visningar: 360
  • IMG_0077.jpg
    IMG_0077.jpg
    130.2 KB · Visningar: 517
Grattis! :tummenupp
Mkt trevlig hoj, jag är urkass på pasta dock.
Så tipsen får komma från ngn annan :tungan
//Tobbe

redigt avundsjuk... sugen som fasen på en monster! när det blir en "ny" hoj för mig så kommer det bli en sådan... eller en buell...
har en polare som kör en röd monster 900- 98 han har plockat bort den lilla kåpan som finns, måste säga att jag tycker den ser bättre ut utan.
I alla fall, GRATTIS till en underbart vacker hoj!!

DwD skrev:
Fan va skönt, var och hämtade den idag.en Ducati Monster 900 -1997 gått 1600mil.
var tvungen att köra igenom stan och små gasa vid varje rödljus, fan så härligt ljud den har!!! :banana .
märkte dock när jag kom hem att jag måste byta kedja. har aldrig sett en så sliten kedja i hela mitt liv. och då blir det väl att byta drev åxå :näsblod nån som vet var kedja kostar?, kan det vara en kedja med kedjelås eller måste det vara en nitad en?
hojen går bra, men lite tjurig i början, får anv choken tills den blir riktigt varm.
ja just det, det sitter en kran på slangen som går till kylaren på höger sida, vad gör den?.
upptäckte att ducatin har motorhuv, man lyfter ju tanken och sätter upp den med pinne exakt som på en bil, så då måste det väl kallas för motorhuv :lol

nån som har några tipps som jag borde göra direkt på hojjen?,byta olja skall jag göra även om den andra killen just hade gjort det, känns bättre om man gjort det själv,(vilken olja skall man anv?, hur många liter går det?)
lite bilder, men dom blev inte så jätte bra kvallitet.

Byt hela drivpaketet! Du hittar grejer på http://www.touring.se om du har tid att vänta ett par dagar...
Man gör sej en otjänst om man bara byter en del,paketet ska slita in sej ihop..

Lita inte på den som säljer hojen, kolla i vart fall att olja, oljefilter & luftfilter är nytt. Snackade med en buse som bara polerade rent kring oljefiltert & lade en droppe olja vid påfyllningshålet.
Då ser det ut som det är bytt......

Grattis till Duccen! :tummenupp

Det finns dock en stor nackdel med att ha en Ducati, man blir så jä-la tröttsam för sin omgivning då man hela tiden skall berätta om hur mycket roligare den är jämfört med alla japaner man tidigare ägt.
Känslan är viktigare än effekten, Italiesk design övertäffar allt, att det skulle ta så här många år innan man köpte sig en riktig knarr bla.bla .bla

Sen talar man tyst om alla småfel som dyker upp. (dessa hade man dock blivit vansinnig på om de hade uppkommit på någon japanare)

Grattis till ett bra val :tummenupp

mloren skrev:
Sen talar man tyst om alla småfel som dyker upp.

Har väl egentligen inte fått höra om nån enda liten skavank ju... Dock står du säkert hela nätterna i garaget... (avundsjukan talar...)

Bliré nån rejsing eller?

Grattis till ett bra val :tummenupp

3.9 liter olja får plats totalt, räkna med att få i runt 3.1 när du byter. Kranen på slangen till OLJEKYLAREN kan du stänga när den värmer upp så blir motorn varm snabbare, öppna den innan du åker iväg (kan alltid vara öppen sommartid).

Du kan använda 15/50 eller 10/40 går också bra. Kolla i din Manual, där står det. Man kan använda många olika viskositeter men kör på sjysst kvalitets olja!

Nu när hojen är ny så kolla noga efter oljespill vid ev. motorkåpor, olja på gaffelbenen (packboxarna...), skruvar sitter fast (efterdra... vibrerar lite serru) och byt Olja, filter.

När du byter olja kan du ju börja med att värma upp motorn lagom så oljan blir lite varm. Sen kan du öppna till silen på sidan av tråget. Ha bunken redo. Nu ser du i silen om det sitter metallskrot som varnar om dålig skötsel eller liknande. Sen är det bara att ta bort pluggen i botten och filtret.
Tänk på att när du satt i nytt filter så tar det en stund för oljan att fylla om du inte förfyllt.

Kolla tändstiften, byt eventuellt. Viktigt att dom inte är för ljusa, då går ju motorn för snålt och kolvarna tar stryk. Är dom väldigt svarta kan ringarna börja "ta slut" och det kostar 10.000:- att få bytt på ducati :rolleyes:

Lycka till :banana :yoparty

Last edited:
vågen skrev:
Kranen på slangen till OLJEKYLAREN kan du stänga när den värmer upp så blir motorn varm snabbare, öppna den innan du åker iväg (kan alltid vara öppen sommartid).

Ahh! Manuell termostat ? :tummenupp

Bakdel

Kapa av bakdelen efter sadlen å montera baklampan undersadlen precis i kanten, den blir rå som fan om man gör det men blir skitig som fan om det regnar,skicka ett pm om du vill ha bilder

:tummenupp

Jag gillar den bronsfärgade ramen och de mörka kamremsskydden! :yoparty

mloren skrev:
Grattis till Duccen! :tummenupp

Det finns dock en stor nackdel med att ha en Ducati, man blir så jä-la tröttsam för sin omgivning då man hela tiden skall berätta om hur mycket roligare den är jämfört med alla japaner

haha så sant! har två polare som kör ducce, och dom håller på och tjatar pricis så precis hela tiden :hihi

Grattis till en supernajz hoj, men är det inte lite lustig att drivpaketet är jätteslut efter bara 1600 mil.....jag körde till 2400 med min gamla blejd .......så lite längre borde det väl hålla eller sitter det tunnare/lättare grejer på Monster?

Bara en tanke?

Dr Gixxer skrev:
Grattis till en supernajz hoj, men är det inte lite lustig att drivpaketet är jätteslut efter bara 1600 mil.....jag körde till 2400 med min gamla blejd .......så lite längre borde det väl hålla eller sitter det tunnare/lättare grejer på Monster?

Bara en tanke?

Jag tror mer på att det är brist på smörjning av kedjan än milen som dödat den.
Har man mycket pengar så kan man ge fan i att smörja kedjan, då slipper man olja på fälgarna men får byta ofta. KAn tillägga att mina fälgar får sin beskärda del av smörja :)

Gatulerar!! Hade själv en sådan en gång (suck). Hade varit kul att ha en igen :rolleyes:

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back