YEC Racing-frågor

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Har installerat nya kabelhärvan och ECU. Men tre frågor:

1) Har ingen tomgång, den kan bara hållas igång med gas. Varför?

2) Hur pluggar jag in en Quickshifter? Jag har en Cordona liggandes.

3) Vem i Stockholmstrakten (10-mils omkrets okej) kan hjälpa mig bänka race-ECUn?

tomgång:
de brukar alltid stå på 0 i grafen på alla sprut.kolla även så tps värdena stämmer mot 0 och att det får iddle signal på tps 0.kan konstra en del annars.
idiotfråga:har du ställt upp den i programmet?
är det bara en gp switch du har?
finns ju ingångar för det oftast på spruten eller menar du inkopplingen rent kabelmässigt?
http://www.r1-forum.com de brukar ha rätt mycket info på den sidan och framför allt finns kompetens om de grejorna där så ställ din fråga där annars.
lindström hade jag vänt mig till.spydig enligt alla men rätt duktig.

Det står 0 på displayen när jag slår på tändningen. Men ökar ju även när jag står på starten o gasar till, så det där är bara digital varvräknare.

Jag gick även in i DIAG-mode o märkte att cylindrar osv står på t.ex 15.
Men jag vill inte röra något av det där.

Steny svarade via PM att tomgången bör vara på som ECUn kommer.

Det följer ju inte med någon direkt "manual" för att koppla in prylarna.

Last edited:
kollade lite på yamahas sida.lär mig lite om sprutet nu men 5-3 monitor finns ju engine rpm som borde stå runt 1200 i start.15 är ju bränsle mängd låte rd et som så den ska du nog inte pilla i ännu.tänk på att spara annars om du inte kör ec direkt på pc annrs märks inga förändringar

hittar hur man ställer quickshift osv men hittar ingen på kabelhärvan så vart shifen ska in förblir en gåta.
(16) Comp. IDL Idling correction Idling correction function (=Engine brake also
changes)
Can be corrected within a range of -1 to 2. känns som vi är på g

hittar inte mer på deras manualer,ta livlinan help är mitt tips från nu.

Last edited:
Ska koppla in datorn imorgon o se om jag kan hitta något.

Startade programmet på CD-n iaf men då kom det inte upp något likt som med PCIII.

En tanke jag har är att ECUn kommer helt blank utan någon mapp alls.

Förhoppningsvis följer det ju med ett par defaultmappar på CDn som går att ladda upp och köra med så det funkar hyffsat.

helt tom kan den inte komma för då går inte ens pumpen på den.borde finnas en startmapp i den men ibland så har de inte med tomgång och annat kul i startappen.men tycker dock yamaha borde vara så seriösa att det finns i pulser till tomggrmotor mm.
jag brukar sätta de på max och sedan bara backa i pulser till de går dåligt och plussa lite om de inte har tomggr med i mappen.
bara en tanke,du borde väl ha en kontakt ledig ovanför växelspaken i stammen som borde vara quickshift,den bör vara 2 polig och då är den inte poldefenitiv.är den enpolig så är andra pol till gjord.kolla bilden på yamaha racing parts på deras egna och försök jämföra kontakten annars.

Jahå, kanske visar sig att 08 racekit är så pass annorlunda att det inte passar min 07... kul.

Så någon här som vill byta jämt? 08 mot 07 kit? Eller sälja sin 07 ecu till mig?

Jahå, kanske visar sig att 08 racekit är så pass annorlunda att det inte passar min 07... kul.

Så någon här som vill byta jämt? 08 mot 07 kit? Eller sälja sin 07 ecu till mig?

... Vet inte om det löser mina problem. Har en DynoJet QS som kräver en ignition-module. OM jag har en -08 ecu (dvs din kit härva), slipper jag den (syftar på DynoJets ignition module) då? i så fall så är jag spekulant!
/E

... Vet inte om det löser mina problem. Har en DynoJet QS som kräver en ignition-module. OM jag har en -08 ecu (dvs din kit härva), slipper jag den (syftar på DynoJets ignition module) då? i så fall så är jag spekulant!
/E
"Ignition module" betyder att t.ex din PCIII ska kunna bryta tändningen vilket typ alla gör.

Jag vet iaf att denna ECUn har Quickshifteregenskaper... det finns menyer för det i programmet.

"Ignition module" betyder att t.ex din PCIII ska kunna bryta tändningen vilket typ alla gör.

Jag vet iaf att denna ECUn har Quickshifteregenskaper... det finns menyer för det i programmet.

som jag fattar det så har R1 8 sprut, o pcIII kan bara hantera 4! (fråga inte mig). Då har jag läst mig till att man måste köpa en ignition module från powercommander.com.

Stenberg skrev just o menade att det ev funkar med din ecu (om jag fattade det rätt).

Många frågetecken här inser man.

Tack för att kvaliten i trådarna numera är hög!!!

som jag fattar det så har R1 8 sprut, o pcIII kan bara hantera 4! (fråga inte mig). Då har jag läst mig till att man måste köpa en ignition module från powercommander.com.

Stenberg skrev just o menade att det ev funkar med din ecu (om jag fattade det rätt).

Många frågetecken här inser man.

Tack för att kvaliten i trådarna numera är hög!!!

Det stämmer att pc3 bara styr 4 spridare.

Kan det här vara nåt tro?

http://www.afrtuner.com/

Skillnaden mellan -07 och -08-kit ska enligt uppgift endast vara att -08-kit har uttag för loggning. Allt annat ska vara samma om jag fått rätt uppgift.

Meh, ingen skillnad? Jörgen på Motorhuset i Nyköping säger att artikelnumret på 08 skiljer sig från 07, iaf på TPS-erna. Det är två likadana artikelnr på 07an och på 08an är det två olika.

Någon som har både en 07 och en 08? Isåfall, kan ni testa byta över ECUn från 08 till 07 för att se om hojen startar?

Jag har testat o fipplat med det mesta nu, men ingen skillnad :(

//EDIT: Eller det kommer väl inte funka på grund av immobalizern? Eller hur? :näsblod

Last edited:
Jag har löst det .. yay. Jag lyckades med att vända polerna på startrelät fel. Minns jag tittade på det där för att leta efter identifieringar på plus och minus. Men det finns inga!

Vände helt enkelt på polerna nu o vips, så starta hojen.

Tack för all hjälp ändå! :)

Nån som vet var YEC QS kontakten sitter på race härvan till en R1 06 YEC?

Har hittat en men den sitter framme vid displayen, som är röd/vit men svart och inte blå som den borde var enligt annan källa.

Tacksam för svar.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...