[Yber OT] Vilken kompressor till garaget?

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Är i hushandlartagen och måste fylla upp dubbelgaraget!

Vilken storlek på kompressor bör man ha om man vill kunna använda luftverktyg, färgspruta osv...?

Man behöver väl inte ha en som fixar kontinuerlig drift av luftverktyg?
Kikade på ett verktyg som kräver 250 l/min.
Fixar inte en kompressor med fri avgiven luftmängd vid 6 bar 240 l/min detta?

Verkar som man behöver en kompressor som levererar 300 l/min om man kikar på några tillbehör!

Se till att du fixar en med riktigt stor lufttank 500lit+
Då klarar du dig med en inte alls så stor kompressor.
300lit/min är nog minimum om du ska köra slipstift och muttermaskiner m.m.
Det beror alldeles på vad du ska göra.
Muttermaskin klarar du dig kanske med en eldriven. Jag köpte en ihop med din Jobbarkompis och den har hitills aldrig svikit, den är starkare än man tror och kostar knappt en 500-ing på jula.

jag har bara en liten i garaget, 24liters. Men den funkar till små arbeten, som att lossa fjädrarna i stötdämparna och ta bort svänghjulsmuttrar.

Men funkar ej till hjulbultar och så.

Så 150liter räcker nog.

Ja jag tänkte det.
Har man en stor tank behöver ju inte kompressorn kunna leverera så mycket.
de jag sett har bara 50 liters tank.

För det är väl så att de värde de anger är hur mycket kompressorn levererar om tanken är tom så att säga??

Blade skrev:
Ja jag tänkte det.
Har man en stor tank behöver ju inte kompressorn kunna leverera så mycket.
de jag sett har bara 50 liters tank.

För det är väl så att de värde de anger är hur mycket kompressorn levererar om tanken är tom så att säga??

Jo, det stämmer. Men om man kör en maskin som tar mer än kompressorn ger kommer luften i tanken ta slut efter en stund och sedan får man stoppa upp ett tag och vänta tills den fylls (eller köra med lägre hastighet på slipmaskinen et.c. medans kompressorn tuggar på).
En stor tank töms ju inte så fort men å andra sidan tar det en j_a stund innan den fylls igen...
Så en pyttekompressor med stor tank är ingen lösning skulle jag vilja påstå, satsa på ordentligt flöde från början, med en lagom stor tank...

Pebl skrev:
Jo, det stämmer. Men om man kör en maskin som tar mer än kompressorn ger kommer luften i tanken ta slut efter en stund och sedan får man stoppa upp ett tag och vänta tills den fylls (eller köra med lägre hastighet på slipmaskinen et.c. medans kompressorn tuggar på).
En stor tank töms ju inte så fort men å andra sidan tar det en j_a stund innan den fylls igen...
Så en pyttekompressor med stor tank är ingen lösning skulle jag vilja påstå, satsa på ordentligt flöde från början, med en lagom stor tank...

håller med här. dumt att köpa för smått, det blir bara så att du ångrar dig senare. ett tips är att gå på lite olika auktioner, där kan man göra riktiga fynd! hittade vår atlas copco på auktion

unke_b skrev:
håller med här. dumt att köpa för smått, det blir bara så att du ångrar dig senare. ett tips är att gå på lite olika auktioner, där kan man göra riktiga fynd! hittade vår atlas copco på auktion

Bra tips med auktion!
Har oxå hört att om man skall köpa en svets skall man satsa på en beggad proffsvets istället för en ny, liten från Jula!!

Att tänka på är att dom direktdrivna för ett jävla oväsen, jag kör med en 3hk v-blockad med 50liters-tank och det räcker för det mesta (lacka bilar, porta toppar, slipa osv) men mindre skulle absolut inte funka!
Satsa på en remdriven, titta på www.drift-underhall.se!

Westfield skrev:
Att tänka på är att dom direktdrivna för ett jävla oväsen, jag kör med en 3hk v-blockad med 50liters-tank och det räcker för det mesta (lacka bilar, porta toppar, slipa osv) men mindre skulle absolut inte funka!
Satsa på en remdriven, titta på www.drift-underhall.se!

Nu hajjar jag inte...
Du menar att en remdriven skulle vara tystare?
Är det en annan kompressor i dem?
FÖRKLARA!!

Blade skrev:
Nu hajjar jag inte...
Du menar att en remdriven skulle vara tystare?
Är det en annan kompressor i dem?
FÖRKLARA!!

Dom remdrivna är utväxlade via remhjul så motorn i sig varvar inte så mycket dessutom blir det inte samma resonans som när motorn är bultad direkt i blocket som i sin tur är bultad i tanken, det är väl den förklaring jag kan tänka mig annars så är det av erfarenhet jag pratar.
Dom direktdrivna för ett jäla liv men remdrivna har en acceptabel ljudnivå.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg