Yamhasuki 350 ypvs 84

Det finns säkert många olika sätt att göra detta på. Jag gör såhär när jag monterar bredare/nyare fälgar på mina gamla hojar.
Först centreras bakfälgen i ramen och dom distanser som behövs för att fälgen ska stanna där tillverkas.
Sedan ser jag till att bakhjulet är längst bak i svingen på båda sidorna, detta BÖR göra att fälgen sitter rakt.
Om bakdrevet sitter för långt ut från fälgen ordnas det till så att drevet kommer närmare fälgen.
Efter detta använder jag en laser som jag placerar mot bakdrevet som lyser fram till motorn. Där mäter jag med en tumstock och anpassar sedan framdrevet efter det.
Lycka till :)
 
Det finns säkert många olika sätt att göra detta på. Jag gör såhär när jag monterar bredare/nyare fälgar på mina gamla hojar.
Först centreras bakfälgen i ramen och dom distanser som behövs för att fälgen ska stanna där tillverkas.
Sedan ser jag till att bakhjulet är längst bak i svingen på båda sidorna, detta BÖR göra att fälgen sitter rakt.
Om bakdrevet sitter för långt ut från fälgen ordnas det till så att drevet kommer närmare fälgen.
Efter detta använder jag en laser som jag placerar mot bakdrevet som lyser fram till motorn. Där mäter jag med en tumstock och anpassar sedan framdrevet efter det.
Lycka till :)
Tack för tipset. :)
 
Min RD 350 hade ca 80 hk på bakhjulet (över 90 på veven) i bra register och vägde 124 kg utan bränsle.

Några detalj bilder...


SRWpipes.JPG

framdrev.JPG

koppling.JPG

SRW_head.JPG
 
Kul projekt. Bifogar några bilder som inspiration på min gamla RD 350 jag byggde på 90-talet. Den fungerade mycket bra och var väldigt rolig att köra. Lycka till!

Undrar om inte jag köpte delar av dig i mitten av 90-talet till mitt RD-bygge som jag och en viss T Blixt höll på med då... Jag minns att vi köpte en del grejor från en kille som han kände, och som körde racing med en RD.

Fin maskin du hade hur som helst! Jag saknar min ibland.
 
Även nuförtiden körs RD350YPVS och RD250LC inom Classic racing. Formula 2 har ofta en RD350YPVS på prispallen, och de maskiner med RD250LC motor har ofta de bästa varvtiderna och placeringarna när de tävlar mot maskineri 250 cc klassen. Vid några tävlingar har det gått att jämföra varvtider med andra moderna klasser, tex junior cup. Då är RD maskinerna frånåkta med några sekunder per varv, trots att de är 30 år äldre. ( Även föraren kan vara 30 år äldre!!)
Det finns idag flera intressanta byggen, tex Suzuki RG250, lillasyster till RG500, med Yamaha rd350 motor. Reglerna tillåter idag en motor på 399cc i formula 2. Banshee cylindrar är inte tidsenliga, och används inte vad jag vet.
Jättebra info på din hemsida, Richard. Den är alltid användbar. Tack för det.
 
Det är trots allt några som fortfarande håller dessa tvåtaktare vid liv. Jag har två RD350 projekt stående, och ett RG bygge, samt min RD350YPVS 1985 gatmaskin. Jag har samlat på mig lite delar genom åren, om någon behöver så våga fråga.
Jag har även en Aprilia RS250 motor med alla boxar i reserv till min RGV.
 
Tjenare! Var ett tag sedan senast. Har fortfarande inte fixat ett offset drev så jag kan provköra. Får jobba på det nu i vinter...
Har dock hänt en del sedan senast som syns på bilderna.
Körförbud är det nu igen med då bes har gått ut.
När den rullar igen har jag tänkt att åka in i nuvarande skick och se vad som händer.
Första bilden är den senaste och togs efter sista varmkörningen för i år.
IMG_20191001_173158.jpg
IMG_20180417_185617rd.jpg
IMG_20180417_185618rd.jpg
 
Också har det återigen gått ett antal år... Men i år har jag i alla fall fixat mitt mc-kort som jag borde ha tagit för 10år sedan. Har börjat jobba lite smått på att få tag i de sista bitarna för att färdigställa mitt RD bygge. Till våren ska den rulla! Så länge rullar jag med min BMW R1150RT. Jag har de perfekta nybörjarmaskinerna känner jag... :lol
På återseende tvåtakts lovers!
 

Bifogat

  • 305842344_584264676740466_4901607726764843570_n.jpg
    305842344_584264676740466_4901607726764843570_n.jpg
    1.6 MB · Visningar: 13
En bra början ;) Ser fram emot fortsättningen! :tummenupp
 
Nu är jag här igen. Vintern kom och motivationen försvann. Nu har det i alla fall hänt lite. Den gamla bränslekranen är utbytt mot en ny original. Original styre är kom på plats idag med. Gillade inte känslan med clip on. Blev för framåtlutad körställning för min smak, nu känns det mer som original. Mycket skönare att åka med. Grejerna ska självklart isär igen framöver och få lite ny färg så har jag det sagt. Möjligt dock att sådant finlir blir under tiden jag brukar den dock då jag är lite lagom sugen på att åka med den nu. Kvar för att få den körbar är ett offset drev, fixa fästen för original instrumentering, svetsa ett ordentligt fäste i ramen för staget som löper från bakre bromsok och lämna in fjäderbenen på tätningsbyte då ena börjat läcka helt magiskt när den bara stått. Inte så konstigt kanske dock, gaffeln är ju ändå från 90-talet. Sedan är det bara hoppas att jag kommer igenom bes. Den är inte reggad i nuvarande utförande. Men tänker att den kanske råkar slinka igenom ändå.
 

Bifogat

  • DSC_0470.JPG
    DSC_0470.JPG
    410.8 KB · Visningar: 17
  • DSC_0484.JPG
    DSC_0484.JPG
    406.1 KB · Visningar: 17
  • DSC_0485.JPG
    DSC_0485.JPG
    443.6 KB · Visningar: 17
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top