Yamhasuki 350 ypvs 84

Kommer troligen (om allt går som det ska) att lägga upp film på en start av motorn för första gången sedan 2010. Motorn är inte klar men den ska va så ok att den går att starta.
Ypvs-renovering är ännu inte utförd så ventilerna är låsta i öppet läge.
Förgasarna är rätt så ruttna men funkar.
Nya pwk-28mm ska inhandlas.
Kylarslangarna är aningen ruttna men hela, nya kommer.
 
Klart porrigaste färgsättningen som gjorts enligt mig, skulle kunna köpa en R1 Anniversary bara för att ställa i en monter....:kär


Meningen har dock aldrig varit att möjligheten att skjutsa mm ska försvinna.
Och har alltid i åtanke att inte göra för stora ändringar.
Vill ha möjligheten att återställa den till nästan original skick.

Den kan komma att se ut som på den här bilden fast med mina pipor och min modells original färger.
View attachment 381536
 
Saker och ting går inte som planerat. Har en nästan färdigmonterad rd350 men ingen gnista... :huvet
Hatar elproblem!
 
Saker och ting går inte som planerat. Har en nästan färdigmonterad rd350 men ingen gnista... :huvet
Hatar elproblem!

Testat att byta stift och batteri? Min vägrade starta efter förra årets vinterförvaring (trots ihärdiga försök med både startkablar och dito gas) men med sagda delar bytta startade hon på första kicken :)
 
Fick igång den kl 10 på kvällen. Blev inte mkt till film då jag inte väntat mig nått resultat av mitt kickande. men efter 6 kickar vrålade den igång. :rock Det lilla ja filmade blev häller inge vidare. Hade lite att styra med, som att lufta oljepumpen. Sen så dog den så fort man tryckte in choken. Läckte massa bensin från nått med.
Tror det är ena förgasaren. Aja har man lite att göra imorgon, får ja nån ordning på den så filmar ja . :)
 
Igår startade den... Idag helt död. Blir att gå på elen. Kanske cdi problem... :huvet I alla fall så lyckades ja fixa bensinläckan igår och lufta oljepumpen. Blev mycket blårök! :D
Och nu rd ägare... Vilka tändhattar kör ni med? Jag hade ngk med 5 kohm motstånd. Men då ena pajat köpte ja nya utan att tänka på det. Så de nya är utan motstånd. Kanske skulle skaffa hattar med motstånd igen?
Vet dock inte vad det ska va bra för?
 
Här var det länge sen man skrev... Drar väll en sammanfattning då.

Ser att min historia slutade på tändhattar och det blev ngk med motstånd enligt original instruktionsboken ja har.
Bytte även tändstift. Men med nya stiften så fick jag ingen gnista alls.
Tog då och provade det för rd ägare kända (klämma en tving runt cdi boxen knepet).
Resultatet blev start på en kick varm och en kick kall med choke.
Bara byta boxen tänkte ja då så är väll allt tråkiga över...
Så köpte en zeeltronic PCDI-10V cdi och ypvs fullt justerbar. Kan ställa öppnings varvtal på ypvs och tändkurva hur ja vill. Kör dock boxen på inställningar som matchar original än så länge.
När allt är färdigkopplat så startar jag och provar.
Men fan... :huvet Den svarar fortfarande inte som den ska.
Tar efter videon och tar en liten testrunda på gatan och den är galet svag precis som innan fast lite bättre. Orkar sällan varva över 5000rpm.
Men tänkte aja fan den som ger sig. :)
Kollade då det ända jag inte bytt i tändsystemet.
Nämligen generatorn statorn, provade att mäta och fick för låga spänningar på låg och högvarvs lindningarna. Pickup och laddning funkar dock fint.
Här står jag idag bara slänga ut 1400kr på en generator också. :huvet
 
Last edited:
Liten uppdatering. Nästan Fått den att gå bra nu.
Och kommit fram till att jag även behöver ett nytt svänghjul då mitt börjat skaka isär.
Sedan måste jag riva motorn igen. Känner att nya yttre ramlager är ett måste.
Sedan ska jag med kompisens farsa som har mekanisk verkstad knåpa ihop nya ypvs-ventiler och bussningar.
Sedan lite roligare nyheter. Har på lokala skroten fått tag i fälgar till xj600 i fint skick till bra pris.
Exakt samma som på RD350.
Lite tvätt och puts och nya avon roadrunners så blir det fint! :)
 
http://tyga-performance.com/site/ är att rekomendera när det kommer till pipor..
har sånna i kolstål på Aprilian samt ett par liggande till RD350 (TTS500 project) som är rostfria ..
så även om de inte finns på deras hemsida till RD:n så fixar de om man hör av sig till dem .
 
http://tyga-performance.com/site/ är att rekomendera när det kommer till pipor..
har sånna i kolstål på Aprilian samt ett par liggande till RD350 (TTS500 project) som är rostfria ..
så även om de inte finns på deras hemsida till RD:n så fixar de om man hör av sig till dem .

Tack men har redan Mick Abbey pipor som hänger på väggen och väntar. ;)
 
Last edited:
kopia.jpgkopia01.jpgkopia02.jpg Över ett år sedan senast har gått. Men en del har i alla fall hänt. Har beställt nya stålomspunna bromsslangar för att få ordning på bromsarna samt att hojen är nästan färdig lackad. Färgen jag målade motorn med har inte hållt måttet så blir att måla om motorn i vinter. Sedan är det lite små pill kvar har fortfarande magkåpan kvar att lacka samt att jag måste få tag på en styrkåpa, blir lite dekaler och pill med . Blir besiktning till våren. Hoppas kunna delta i första maj kortegen i Norrköping maj1 2017. :)
 
20161024_193144 - Kopia.jpg
Fick bli nya bromsslangar idag. Och varför köpa Yamahas gummislangar för 2000kr och vänta två veckor, när man kan få stålomspunna tillverkade på plats medans man väntar för 1000kr? :)
 
Last edited:
Liten uppdatering.
Min RD gick igenom besiktningen blankt för en månad sedan.
Finns en del kvar att göra i vinter.
Ska införskaffa en styrkåpa samt lacka om vissa detaljer på motorn och reglagen på styret mm.
Använde motip motor färg. Ska jag aldrig mer göra, stod att den skulle tåla bensin mm.
Jo tjena säger jag om de, blir tvåkomponent nu.
Sedan så får min RD vara klar för tillfället, blir ingen Yamasuki av den nu.
Får bli ett framtida projekt.
Tanken är då att den ska ha en original lackering istället för min amatör lackering.
Bjuder på ett litet video klipp. :)
 
Last edited:
View attachment 433952
Fick bli nya bromsslangar idag. Och varför köpa Yamahas gummislangar för 2000kr och vänta två veckor, när man kan få stålomspunna tillverkade på plats medans man väntar för 1000kr? :)

Var fick du de nya bromsslangarna tillverkade ?
Har du någon specifikation på kvittot vad slangen hette / artikelnummer som de använde ?
Vad banjokopplingarna hade för artikelnummer ?

För hos min vanliga Hydroscandbutik (för jobbet) hade man inget för bromsslang till MC när jag visade upp en stålomspunnen bromsslang från annan tillverkare som exempel på vad jag ville ha.
 
Var fick du de nya bromsslangarna tillverkade ?
Har du någon specifikation på kvittot vad slangen hette / artikelnummer som de använde ?
Vad banjokopplingarna hade för artikelnummer ?

För hos min vanliga Hydroscandbutik (för jobbet) hade man inget för bromsslang till MC när jag visade upp en stålomspunnen bromsslang från annan tillverkare som exempel på vad jag ville ha.

Slangarna tillverkades av Hydroscand i Norrköping. De använde mina gamla slangar som referens.
Fick till och med välja färger på banjokopplingarna och slangarna. (Kostar extra och finns inte på lager så måste beställas) så valde standard. Vet tyvärr inte var jag har kvittot för tillfället.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top