YamaRotax

  • Thread starter Thread starter moddlaren
  • Start date Start date

moddlaren

Guest
Detta är bara en teeser kommer inte hålla på att lägga upp en massa bilder o skriva en massa.

Yamaha yzF450 2009 ram
yamaha yz 250 1998 block
Vev VHM special bygge av massor olika vevar.
Rotax 800 Hq snöskoter cylinder påsvetsad o ruskigt omportad så den passar på yamaha motorn

Effekt?? tja rotax 800 ger ca 160 hp på 2 cylindar portad så runt 70-80 hp med register från 3500 till ca 9500 rpm

Borr 82mm slag 75,3mm ca 400cc

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120805952.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120415818.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120730947.jpg

bilder visar grov grävd cylinder ca 500 gram alu är urgrävt på bilderna.

mvh
 
Låter avancerat. Jag blir mycket imponerad om du ror det iland!
Lycka till, för det kan du behöva..
 
Borret på rotaxen är samma som på Öhlins 360cc kit till dom gamla yammorna en sådan motor stå nybyggd på bänken och är totalt omportad uppågad o omsvetsad innanför vattenmanteln för att få material att göra vingportar o få upp blowedown arean till en axeptabel nivå,, Men 360 har en begränsning på ca 60-62 hp i flöde det är här rotax cyllen kommer in,, Rotaxen har mycket gods och kan portas till ca 90 hp per cyl i dragracing utförande sedan går rotaxen att ta upp till ca 570cc biggbore och då passerar man 100 hp ganska enkelt..

Det är veven som är boven men VHM har pressat i extra stål bustningar o svetsat dessa riktat o ökat inertian,,vikten,, sedan har VHM satt i en vevstake som har 5mm grövre vevbult och 4mm grövre kolvbult,, pris 6000 spänn.

Växellådan är heller inga problem då yz 490 passar rakt i o har samma koppling som alla andra yammor,, kopplingen är föresten en yz450f,, även yz 250 yz250F yz 450F växel lådor passar bara man byter ett lager i den gamla yamaha motorn..

mvh
 
Hatten av, bygg på!

Hmm, för att kunna lägga ännu mer krut på motorn hade väl en bra idé (egentligen) varit att haft en komplett Yz 250 hoj som donator?

Block, avgas m.m. passar rakt, behöver du inte bygga om motorfästen e.tc.

Du kanske hade grejorna liggandes iaf, vad vet jag?

Lycka till!
 
Borret på rotaxen är samma som på Öhlins 360cc kit till dom gamla yammorna en sådan motor stå nybyggd på bänken och är totalt omportad uppågad o omsvetsad innanför vattenmanteln för att få material att göra vingportar o få upp blowedown arean till en axeptabel nivå,, Men 360 har en begränsning på ca 60-62 hp i flöde det är här rotax cyllen kommer in,, Rotaxen har mycket gods och kan portas till ca 90 hp per cyl i dragracing utförande sedan går rotaxen att ta upp till ca 570cc biggbore och då passerar man 100 hp ganska enkelt..

Det är veven som är boven men VHM har pressat i extra stål bustningar o svetsat dessa riktat o ökat inertian,,vikten,, sedan har VHM satt i en vevstake som har 5mm grövre vevbult och 4mm grövre kolvbult,, pris 6000 spänn.

Växellådan är heller inga problem då yz 490 passar rakt i o har samma koppling som alla andra yammor,, kopplingen är föresten en yz450f,, även yz 250 yz250F yz 450F växel lådor passar bara man byter ett lager i den gamla yamaha motorn..

mvh

Ursäkta mitt surmagade första inlägg. Jag läste som en kratta och förväxlade det hela med en wankelkonvertering av en crossmotor.
Det du faktiskt tänkte göra verkar ball o mer "lagom" svårt
 
Hatten av, bygg på!

Hmm, för att kunna lägga ännu mer krut på motorn hade väl en bra idé (egentligen) varit att haft en komplett Yz 250 hoj som donator?

Block, avgas m.m. passar rakt, behöver du inte bygga om motorfästen e.tc.

Du kanske hade grejorna liggandes iaf, vad vet jag?

Lycka till!


Jag har ju redan byggt en 1992 yz250wr den har fått longrod 7mm längre vestake yzf426wr växellåda yzf250 koppling, Öhlins fjädring, honda Rx650R motard fälgar, 320mm broms fram 280mm bak, allt är nytt utom ram o sving.

vad skall man göra då??? honda cr500 Af finns ju några håriga bestar men har aldrig sett en yamarotax 400 Af,, så varför inte bygga en?? inget är omöjligt o som jag skrev rotaxen passar oförskämt bra rakt på gamla yamaha motorn.

det är lixom lite roligare o få sprutt på en gammal 2T än att bara köpa en ny maskin som bara fungerar men inte har en skäl som man måste överlista hela tiden.

man kan se det som en form av psykist lugn som kommer med att bygga o lösa div problem som updagas under arbetet,, halva nöjet med mc åkning är ju just skruvandet..

Är jävligt nöjd med mej skälv i dag när jag var ute på en tur o körde förbi en hoj broder som åkte cromesläde,, bensin stopp!!! nu snacker vi glad farbror när jag kom tillbaka efter en tur till en tapp o hade 4 liter bensin medmej i en spolarvätske dunk,, nästa gång kanske man står där skälv o väntar på att någon skall stanna..

mvh
 
Ursäkta mitt surmagade första inlägg. Jag läste som en kratta och förväxlade det hela med en wankelkonvertering av en crossmotor.
Det du faktiskt tänkte göra verkar ball o mer "lagom" svårt

Det är lugnt alla har rätt att ha sina åsikter om saker o ting det kallas demokrati..

mvh
 
Du ska väl inte ha orginal rotaxtoppen på cylindern?

både ja och nej

original toppen är sågad i två bitar och den med tempgivare är svetad tät den har fått en rätt speciell kammare som ligger på 15:1 i komp o klarar 98 oktan, hemligheten ligger i squichbandets utseende och dom vinklar samt radier som är i kammaren,, kammaren har en mycket nogrant bestämd flamhastighet.

nej det är inte jag som räknat eller gjort kammaren det är en mycket anonym kille i norra delarna av sverige men hans kammare sitter i rätt många SM.EM o en del arkitkcat VM maskiner jänkarna var lyriska förra vintern då denne kille löste deras värme problem med nya kammare.

det är även denne killen som tagit fram portmallen samt alla vinklar o radier som är i cylindern så där av att den kommer att dra från my låga rpm ända upp i topp utan att få den hysteriska effekt ökningen när raveporten öppnar för fullt.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120415811.jpg

uppsvetsning av material på transfer uppgångar ca 10mm nytt gods påsvetsat för att kunna få runda fina radier i uppgångarna där är ju ett stort problem på rotax när det är original twinn montage,, det finns inte plats helt enkelt..

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120406788.jpg
om svetsning av vatten kanalerna upp i cylindern från blocket.


http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120422845.jpg
här ser man hu sjukt my material som är påsvetsat och som håller på att portas bort.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120417825.jpg
två st av trans radierna gämfört med original som är i princip 90 grader rakt upp.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120730947.jpg
grov portat och cylindern är ett halvt kg lättare.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20120407798.jpg
så här blir det nästan klart.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/20111219674.jpg
använder både bimotion och mota när jag räknar på roliga saker i mina 2T motorer.


http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/27hprt.jpg
en av mina dragracing 69cc motorer presterar så här på bensin:tummenupp
 
Ok, Ja då är det säkert samma kille som byggde mina Rotax 800 Racemotorer då jag Körde skoter:)
Lycka till med ett coolt projekt

Det vet man inte men så väldigt många är det väll inte som ligger på dessa nivåer troligen,, just nu hjälper han en yngre kille 17-18 år som blev sm 1a o var det 5a i Em skotercross killen kör polaris iallafall.

Jo föresten du verkar ju vara en riktig rejser på skoter grattis till alla gamla vinster o troligen ett gäng kommande i RR.:tummenupp

rotax 800 kammare
http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/rotax800kammare1.jpg
http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/rotax800kammare2.jpg



motsvarande kammare på min yz 250 WR
nya kammaren på yz,n 15,3:1 på 95 oktan 68mm borr
http://i1254.photobucket.com/albums/hh603/moddlaren/yz2501.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top