Yamahas framgaffelverktyg vart köpa?

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Hej
Tänkte byta packboxar i framgafflarna på min r6a. På de första gaffelbenet lossna botten skruven lätt men på den andra snurrar bara innerdelen runt.
Har provat med mutter picka fjäder kvar i fullt spänd osv alla de sköna bondmek lösningarna utan framgång.
De ska finnas ett verktyg som man trär ner i gaffelbenet för att hålla i innerdelen. Jag ska försöka ragga upp ett vanligt fyrkants rör imorgon tror de kan passa men om inte
någon som vet vart man kan köpa de riktiga verktyget?

Last edited:
finns ett fint knep som fungerar på nästan alla dämpare, skruva loss överdelen och häll ut olja, skruva ihop lite nabbt och tillbaka till cykeln, dra fast nedre kronbultarna så dämparen inte kan snurra, lossa på bottenskruven och ta bort dämparen från hojen så är det bara plocka isär, sen när man har fått ur fjäder osv så drar du isär den som en glidhammare ungefär, lycka till!:tummenupp

Hej

Har provat med mutter picka fjäder kvar i fullt spänd osv alla de sköna bondmek lösningarna utan framgång.

Kör med mutterdragare så lossnar det.

finns ett fint knep som fungerar på nästan alla dämpare, skruva loss överdelen och häll ut olja, skruva ihop lite nabbt och tillbaka till cykeln, dra fast nedre kronbultarna så dämparen inte kan snurra, lossa på bottenskruven och ta bort dämparen från hojen så är det bara plocka isär, sen när man har fått ur fjäder osv så drar du isär den som en glidhammare ungefär, lycka till!:tummenupp

Tack men som jag skrev har jag redan provat med mutterdragare med fjädern i och benet på hojen. De är inte själva kromet på utsidan som snurrar utan en del på insidan yamaha påhitt antagligen. Om man tittar ner i själva dämparen så är de längst ner ett fyrkants fäste i mitten av detta går de ett stag upp till justering av dämpningen.

Problemet löst för alla andra som vill göra detta kan jag tipsa om att ett helt vanligt fyrkants rör passar perfekt ! jag köpte en 15x15mm de var på gränsen till för litet ett 20mmx20mm hade varit optimalt.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul