Yamaha ZYF 750r -94

Jonsson

Tänker på Lövis
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Hallsberg
Hoj
Ingen numera :(
Yamaha YZF 750r -94

Jag är är på gång o köpa en Yzf 750R från 94.
Den har gått 5700 mil och skall vara Ok enligt säljaren.

Har ni några tipps på vad man skall kolla på den. Några kända fel/svagheter på den modellen ?

Om någon av er åker sådan skulle jag villja ha lite info om hur hojjen är..


Tacksam för snabba svar.
 
Last edited:
Tillåter klimatet provkörning där nere? Jucka lite mellan alla växellägen i så fall så du kan försäkra dig om att lådan är ok. Annars är det väl det vanliga.
 
Den motorn har, mig veterligen, inga kända fel, du kan du kontrollera att EXUP ventilen fungerar som den ska, genom att kolla så att servomotorn och vajrarna rör sej när du gasar. Annars är det väl nog som sagt, bara att kontrollera det vanliga, packboxar, bromsskivor, styrlager, höra efter kamkedjerassel etc. :tummenupp
 
jag har i alla fall inte lyckats plåga fram nånna fel på min hoj ...förutom vanliga förslitnings detaljer

men kolla exupen att den funkar o att servisarna e gjorda typ koll av ventilspel mm

att köra

den go o stabil har även effekt i mellan registret o inte bara på toppen

i långa svängar vid 150km/h pluss så kan röven kännas lite gungig (min gör det i alla fall kan vara dämparen som inte e rätt justerad)

nått mer du undrar så fråga bara
 
Last edited:
Okey NU åker jag för att köpa bågen...

Mer rapport när jag kommer hem..
 
Last edited:
Vad är orginaleffekten på dessa 121 hk? Hur är motorkaraktären och prestandan? Bra o svänga med? Kanske ett värdigt uppbyte i slutet av sommarn från FZR600an?
 
Grattis, du kommer inte att bli missnöjd med valet i den prisklassen. Får man fråga vad du gav förresten?
 
Grattis! Såhär ser min YZF 750 93 ut. (obs! har en del repor)
 

Bifogat

  • yzf750circle.jpg
    yzf750circle.jpg
    6.8 KB · Visningar: 165
  • me2.jpg
    me2.jpg
    14.9 KB · Visningar: 122
  • yzf750side1.jpg
    yzf750side1.jpg
    49.5 KB · Visningar: 208
Kay skrev:
Jädra hojsabotör. :)
Kan du svara på mitt ovastående? Nyfiken som f-n...
I jämnförelse med min 02R1 så hanterar den som skit... ok, inte som skit, det är överdrivet. Den är bara väldigt tung och i kurvor tycker jag mig känna att vikten försvårar kurvtagning. Asså, säger inte att du inte kan dra knäskrap, det gör man lätt. Den har en skabbig bakdämpare, fast jag tror det ska gå att ställa in den där, jag har försökt lite att förstå den men sket i det efter att släggan inte hjälpte dra runt inställningsratten.

Jag tycker motorn är rätt bra och helt godkänd kraftmässigt. Min motor börjar dock klaga. Sen hade jag problem med att jag fyllde Tierp banan med oljefläckor då motorn läckte ur olja från vevhusventilationen. Men det har jag löst med en kul liten anordning (drar oljan till ett kärl o sen tillbaka, eller manuellt hälla i det igen).
 
Swedie skrev:
I jämnförelse med min 02R1 så hanterar den som skit... ok, inte som skit, det är överdrivet. Den är bara väldigt tung och i kurvor tycker jag mig känna att vikten försvårar kurvtagning. Asså, säger inte att du inte kan dra knäskrap, det gör man lätt. Den har en skabbig bakdämpare, fast jag tror det ska gå att ställa in den där, jag har försökt lite att förstå den men sket i det efter att släggan inte hjälpte dra runt inställningsratten.

Jag tycker motorn är rätt bra och helt godkänd kraftmässigt. Min motor börjar dock klaga. Sen hade jag problem med att jag fyllde Tierp banan med oljefläckor då motorn läckte ur olja från vevhusventilationen. Men det har jag löst med en kul liten anordning (drar oljan till ett kärl o sen tillbaka, eller manuellt hälla i det igen).

Okej... Vad är torrvikten? Toppar den verkligen 260 verklig fart? Tål den annars mkt stryk? Det är en Fklass 7-hoj va?
 
vad den toppar vet jag inte.. kanske 260 ärlig fart jao... kanske.. men efter ihållig rullning av gasen... kanske... hehe. Min gör iaf inte mer än 130 max... :p

den väger nog säkert 220 torr
 
Swedie skrev:
vad den toppar vet jag inte.. kanske 260 ärlig fart jao... kanske.. men efter ihållig rullning av gasen... kanske... hehe. Min gör iaf inte mer än 130 max... :p

den väger nog säkert 220 torr

220!? Skojjar du. Okej. TUNG. Min e ju rena moppen viktmässigt i jämförelse. ;) Så du tycker inte att det är ett direkt uppbyte då?
 
okej, kanske inte är så mycket, men det känns som det.... tjänstevikten lär iaf vara så mycket, lätt.
 
nja.. tjänstevikten ligger på 195kg torr om jag mins rätt. Min toppar ca 270kmt mätarfart, verklig är väl +-10kmt kan jag tänka.

Vad beträffar bak stötdämpare så sitter Öhlins original på min 95a och den funkar riktigt bra. På bana hänger man med de flesta hojar (nu snackar jag ban-dagar och inte RR).

Enligt mitt tycke ett bra köp för pengarna.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top