Yamaha yzf450 frågor

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Hoj
Ducati x 3
Jag har lite frågor om Yamaha yzf450.

1. När blev den 5-växlad. Var det -05? För den var väll 4-växlad på dom första årsmodellerna?

2. Bör/måste man ha fem växlar när man ska köra motard, eller räcker det med fyra?

3. Om man ska modda fjädringen för motard. Vem ska man lämna gaffelben & dämpare till? Byter man hundbenet också?

4. Går det bra att leka i ett grustag eller på grusvägar med crosshjul och motardfjädring?

5. Det var någon som sa att man inte får plats med en 5" fälg bak. Stämmer det?

6. Finns det några klassiska trimknep på yzf:en? Typ öppna luftburken, grövra krök eller något liknande?

Tack på förhand.
/Roger

1. -05 eller -06
2. Räcker med 4a men 5 är att rekomendera. Varvar ut väldigt lätt även om man får slira på kopplingen i 1:an. (hade -03 yzf450)
3. Springzz, Stötdämpar experten är väll några av dom som fixar det. Kan ev lämna direkt till öhlins oxå. Wilbers kan inte fixa det direkt.
Vet inte om man byter hundbenet.
4. Borde väll inte va några problem dock kan jag tänkte mig att det är ganska stötigt och jobbigt för armarna.
5. Jag hade 5" på min -03:a Det gick men var jobbit att få på/av
6. Jag hade helsystem på min bara. Fungerade för de banor jag körde.

Roger_SWE skrev:
2512265 Jag har lite frågor om Yamaha yzf450.

1. När blev den 5-växlad. Var det -05? För den var väll 4-växlad på dom första årsmodellerna?

2. Bör/måste man ha fem växlar när man ska köra motard, eller räcker det med fyra?

3. Om man ska modda fjädringen för motard. Vem ska man lämna gaffelben & dämpare till? Byter man hundbenet också?

4. Går det bra att leka i ett grustag eller på grusvägar med crosshjul och motardfjädring?

6. Finns det några klassiska trimknep på yzf:en? Typ öppna luftburken, grövra krök eller något liknande?

Tack på förhand.
/Roger

Roger_SWE skrev:
2512265 Jag har lite frågor om Yamaha yzf450.

Tack på förhand.
/Roger

Först 06 det blev 5 växlat.

Räcker med 4 växlar.... Men snabba å då riktigt snabba banor blir det lite långt mellan växlarna men inget som påverkar varvtiderna nämnvärt.

Jag har en i karlskoga som fixar min fjädring och den är kanon( fråga alla som testat min bike). Han kan säkert göra din med.

Går göra det men den är inte lika skön göra det på... Allt beroende på hur du kör.

5" får plats.... Men trångt.

Ska du bara köra för kul så går Yamahan bra original...Satsa på en STM koppling i stället för lägg pengar på trim. Jag har aldrig trimmat en yamaha å det räcker ju en bit i alla fall. Rör gör lite skillnad men inte tillräckligt för hur dyrt det är.

Johan

Lennartsson skrev:
Ska du bara köra för kul så går Yamahan bra original...Satsa på en STM koppling i stället för lägg pengar på trim. Jag har aldrig trimmat en yamaha å det räcker ju en bit i alla fall. Rör gör lite skillnad men inte tillräckligt för hur dyrt det är.

Johan
rrrrrrrrrr - i - n - a - l - d - i :arsele :pannkyss

Så vill du köpa en yamaha ska det vara en 06a och jag har en fin med nya däck med gula plasten. den står som cross så du får den för 48000kr

Last edited:
Tack för alla svar :Bugar

Jag har som sagt bara tänkt att åka på bana på skoj bara.
Annledningen varför jag funderar på en Yamaha, är för att den verkar ha längst brinntid på motorn :tungan Det är ju roligare att köra än att renovera.

Jag självklart funderat på en 525smr eller en crf450, men båda två verkar kräva en hel del underhåll.
525smr, ramlager efter 30h :confused:
crf450, kolvbyte efter 20h :confused:

525smr lockar nog mest av dom två. Just för att den är en klar motard racer, men åter igen. 30h på ett par ramlager? Kan det verkligen stämma?? Hur gör dom som kör i skogen eller på crossbanan med 520/525?

/Roger

Last edited:
Roger_SWE skrev:
2514707 Tack för alla svar :Bugar

Hur gör dom som kör i skogen eller på crossbanan med 520/525?

/Roger

Dom byter ramlager som Yamaha ägarna byter luftfilter.... Tyvärr nästan sant oxå....

Lennartsson skrev:
2515447 Dom byter ramlager som Yamaha ägarna byter luftfilter.... Tyvärr nästan sant oxå....

Fan vilket bull...Jag vet ingen här i klubben som bytt några ramlager på sina 525, visserligen bara vanliga motions och serieåkare. Att det går ramlager när det blir 580 kit och motardurvarvningar är väl mer sant dock.

rejser skrev:
2515914 Fan vilket bull...Jag vet ingen här i klubben som bytt några ramlager på sina 525, visserligen bara vanliga motions och serieåkare. Att det går ramlager när det blir 580 kit och motardurvarvningar är väl mer sant dock.

Jag kan bara svara för hur det är i cross SM på 525 och 540.... Där byts det i alla fall på tok för ofta. Även på 450 bikarna där har dom problem. Tror dock 06 orna har gått lite bättre på 450 dock.

rejser skrev:
2515914 Fan vilket bull...Jag vet ingen här i klubben som bytt några ramlager på sina 525, visserligen bara vanliga motions och serieåkare. Att det går ramlager när det blir 580 kit och motardurvarvningar är väl mer sant dock.
där håller jag med.. 20-30h är på en 580.. men kör man orginal så ska det väl luffa på en stund.

Men Lennartsson det måste väl vara bätte att byta ramlager än att byta cylinder, kilv, och vev?

Jag har hört att yaman kan rasa i depån:hihi :hihi :hihi

undrar om ägaren hade glömt att byta luftfilter:va :va

TERMINATOR skrev:
2516374 Jag har hört att yaman kan rasa i depån:hihi :hihi :hihi

undrar om ägaren hade glömt att byta luftfilter:va :va
Han sa nåt strax innan, eller om det var strax efter, att det var dags för årets andra oljbyte :skrämd

Om jag inte minns helt fel, så har jag sett tre stycken SMR -05:or med bytta ramlager efter bara 30h. Det sägs att felet ska vara åtgärdat på -06:orna.

Jag kan bara relatera till det jag sett och hört.

/Roger

Supermoto skrev:
2516826 Han sa nåt strax innan, eller om det var strax efter, att det var dags för årets andra oljbyte :skrämd

Nä det var i östersund...hehe

Stoffy skrev:
2516346 Men Lennartsson det måste väl vara bätte att byta ramlager än att byta cylinder, kilv, och vev?

Ligger nått i det...hehe

Man kan ju nöja sig med att sätta dit samma jordkabel 3 tävlingar i rad med...hehe

Last edited:
Lennartsson skrev:
2518707
Man kan ju nöja sig med att sätta dit samma jordkabel 3 tävlingar i rad med...hehe
Det var två olika jordkablar samt svetsningen till jorden:näsblod
Jag kan gå med på att Yamma och Husa är bäst, tycker vi ska hacka på sukka och kawa istället :D

Roger_SWE skrev:
2516978 Om jag inte minns helt fel, så har jag sett tre stycken SMR -05:or med bytta ramlager efter bara 30h. Det sägs att felet ska vara åtgärdat på -06:orna.

Jag kan bara relatera till det jag sett och hört.

/Roger
va exakt är det som du sett och hört? vilka maskiner har rasat?

blom skrev:
2519186 va exakt är det som du sett och hört? vilka maskiner har rasat?
Mig veterligen är det bara Wedenius hoj som fick problem med ramlagren.
Utav dom som var standard dvs.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...