Yamaha YZF-750R, nåt att ha?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Hej,

Fick ett erbjudande om att byta min gammelkawa till en Yamaha YZF-750 -93 fighter.
Tänkte vara förutseende och kolla här först. :)

Någon som har erfarenhet av denna cykel? Läste nånstans att de äter en del olja... Nåt annat?

Tack på förhand!
 
Last edited:
Jag har ägt en sådan hoj i 5 år för ett tag sen.
Personligen tycker jag att det var en mkt bra hoj som man kan köra fort med på bana om man fixar till fjädringen lite.
Fighter bygge.???vet inte, jag hatar alla fighters.
Att den dra olja...jepp men det brukar bara vara att hona cylindrarna och byta kolvringar så är det fixat.
Be någon åka bakom dig när du drar den till max från 2an till 4an.
Kommer där ut blå rök och luktar gräsklippare så ja då MÅSTE du fixa problemet.
Annars är det bara att tuta och köra och ev fylla på lite olja.
1-2l per hundra mil är ok innan man måste tänka på motorrenovering.
Min sluka i sig 1liter per 20 mil ...men min hade gått 7000 mil och jag hade plågat den väldigt länge.
KÖP R7 KÅPOR och lacka så får du en fet hoj:yoparty515.jpg
 
Jag har ägt en sådan hoj i 5 år för ett tag sen.
Personligen tycker jag att det var en mkt bra hoj som man kan köra fort med på bana om man fixar till fjädringen lite.
Fighter bygge.???vet inte, jag hatar alla fighters.
Att den dra olja...jepp men det brukar bara vara att hona cylindrarna och byta kolvringar så är det fixat.
Be någon åka bakom dig när du drar den till max från 2an till 4an.
Kommer där ut blå rök och luktar gräsklippare så ja då MÅSTE du fixa problemet.
Annars är det bara att tuta och köra och ev fylla på lite olja.
1-2l per hundra mil är ok innan man måste tänka på motorrenovering.
Min sluka i sig 1liter per 20 mil ...men min hade gått 7000 mil och jag hade plågat den väldigt länge.
KÖP R7 KÅPOR och lacka så får du en fet hoj:yopartyView attachment 277706

Tack för svaret! :tummenupp

Någon motorrenovering har jag absolut inte lust med. Måste kolla upp hur det ligger till med oljan och röken...

Annat då? Bromsar, motorkaraktär osv?
Kommer ju förstås provköra, men det är alltid bra med lite feedback innan man sätter sig i sadeln. Lätt hänt att man missar nåt annars...
 
jag var också sugen på en sån för ett tag sen och var och provade ett par stycken. Mkt trevlig hoj med bra drag i motorn och bra bromsar. Gamla recensioner berömmer just motorn och bromsarna. EXUP-ventilen brukar skramla, men det får man leva med. Jag tyckte att bägge jag provade kändes svampiga i framfjädringen; antagligen ingen som bytt olja eller fjädrar på länge. Kör SP1 i vanliga fall och den är ju inte känd som nån komfortmaskin, så jämförelsen haltar nog en del.

Kolla oljan som sades i tråden ovan, och kan du få den för en vettig peng så fär du mkt hoj för pengarna. Märklig prissättning på dessa på Blocket, allt från 20 - 55 tkr för ett tag sen...

Lycka till!
 
Last edited:
Råkar det finnas någon med erfarenhet av både ZXR 750 och Yamaha YZF-750R?
 
Är nog den mest potentiella 750:in från den eran helt klart.

Mer vet jag inte, men mcn gjorde ett test där de prövade ZX7R, CBR 900 och YZF750R mot en GSXR 1000 K5 eller nyare på cadwell park... YZF:en var närmast K5:an, bara 1 sek slöare. Rätt så sjukt för en såpass gammal hoj.
 
Nu har jag känt på Yamahan och provkört en bit.
Trevlig cykel helt klart, och trevlig ägare också.

Någon blårök såg jag inte skymten av.

Gick fint och rent, förutom på låga varv där det knyckte en aning. Har ingen aning vad det beror på? Nån av er som har liknande "problem"?
 
Är nog den mest potentiella 750:in från den eran helt klart.

Mer vet jag inte, men mcn gjorde ett test där de prövade ZX7R, CBR 900 och YZF750R mot en GSXR 1000 K5 eller nyare på cadwell park... YZF:en var närmast K5:an, bara 1 sek slöare. Rätt så sjukt för en såpass gammal hoj.

Antar att det är denna du menar?

http://www.youtube.com/watch?v=rSyPkiTgifU&feature=related

Edit: 1,6 sekunder efter k5:an är inte illa för en så pass gammal hoj. :yoparty
 
Last edited:
Gick fint och rent, förutom på låga varv där det knyckte en aning. Har ingen aning vad det beror på? Nån av er som har liknande "problem"?

Det skulle (bland annat) kunna vara osynkade förgasare eller slitna ryckutjämnargummin bakom bakdrevet. Inget av de problemen är speciellt jobbigt eller dyrt att fixa.
 
Tänka sig, man lär sig nåt nytt varje dag.

Hade ingen aning att det finns ryckutjämnargummin på en motorcykel... :)
Och då är jag ändå inte HELT bakom flötet gällande motorer...


Yamahan kändes flera år yngre än min ZXR, trots att det bara skiljer ett år.
Bromsarna var ju nästan i klass med nya cyklar...
 
Tänka sig, man lär sig nåt nytt varje dag.

Hade ingen aning att det finns ryckutjämnargummin på en motorcykel... :)
Och då är jag ändå inte HELT bakom flötet gällande motorer...


Yamahan kändes flera år yngre än min ZXR, trots att det bara skiljer ett år.
Bromsarna var ju nästan i klass med nya cyklar...

Ryckutjämnargummin sitter inte i motorn ... de sitter i bakhjulet. :)
 
Ryckutjämnargummin sitter inte i motorn ... de sitter i bakhjulet. :)

:D

Menade mer "motorer" rent generellt, såsom bilar, motorcyklar, båtar, motorsport osv...

Anyhow, man lär så länge man lever. :)

Blev jävligt sugen på att byta cykel. Härlig känsla, även om det handlar om gamla grejer.
 
:D

Menade mer "motorer" rent generellt, såsom bilar, motorcyklar, båtar, motorsport osv...

Anyhow, man lär så länge man lever. :)

Blev jävligt sugen på att byta cykel. Härlig känsla, även om det handlar om gamla grejer.

Jag äger de yamaha-modeller som föregick och utvecklades ifrån YZF 750 R (FZ750 och Thunderace) och jag kan då intyga att båda dessa modeller är kloka och genomtänkta.
 
Be någon åka bakom dig när du drar den till max från 2an till 4an.
Kommer där ut blå rök och luktar gräsklippare så ja då MÅSTE du fixa problemet.

Varför MÅSTE man fixa problemet då? Min dricker en hel del olja, men inte sådär "galet" mycket. Den ryker även en del, och luktar gräsklippare:gnissla:D
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top