Yamaha YZ85 2005 startar ej

Tja

Nu har jag ryckt cylindern.
Det ä skrot.

Försökt lägga upp bilder men lyckas inte..
Kan välja bild men del laddas inte upp..
Kör med iPhone och safari, även testat med crome..

Men repig cylinder och kolv
Någon skit har åkt åkt med in i cylindern.
Stor reva i kolven ca 1,8mm bred å 0,3mm djup
Hela vägen uppifrån å nästan ända ner längds sidan..

Om avgasport är kl12 å är revan ca kl8

Kolvringen sitter fastklämd som berget där skadan är..

Hittar inget som lossnat
Tändstift,knaster osv ser ok ut.
Kanske slarv vid luftfilter byte någon gång å nått grus hamnat på fel sida filter å åkt med in nu??

Cylinder/kolv hos yamahahandlarn lika mycket som crossen är värd.
Så det skiter vi i.

Har beställt ett kit med cylinder kolv kolvring kolvbult nållager packningar från Tyskland till rätt peng ist nu..

Får vi se om det är något att ha..?


Något tipps på hur man rengör vevhuset ifall det finns några ”spånor” där nere efter haveriet.
(Utan att klyva då alltså)

Skölja med diesel?
Tryckluft?


Bra input att 1:30=3,3% å inte 2,7% som Google sa när jag frågade!

När jag kör in nya cylindern sen.
Vad ska jag ha för blandning då ca?
3,5%?
Hur lång inkörningstid är det ca?


Tack för all hjälp såhär långt!!!
 
Rengör vevhuset med papper o diesel är bra lacknafta. Häll på diesel och tryck papper /trasa mellan vevhalvorna och drar runt ett varv upprepa med nytt papper o diesel tills du inte ser någon skit i papperet.
Inkörning med 3-4% duger men bäst av allt är att höja trottelnålen max och även skruva på blandskruven så den går fett. Kör så i 1 timme eller helst mer och inga höga varvtal.
 
Tja

Något tipps på hur man rengör vevhuset ifall det finns några ”spånor” där nere efter haveriet.
(Utan att klyva då alltså)

Vi sköljer med oljeblandad bensin men tar alltid isär så att vevaxeln snurrar fritt för att kunna känna om det sitter nåt skit i ett vevlager.
 
Tack för tipp..

Tömde motorn på olja
Bort med cylinder kolv och förgasare insug
Vände uppochner å skölde med 2t bensin å vevade runt..
Kom en del ”glitter”

Vände rätt å började lysa å inspektera.
DÅ såg jag vad skräpet som kommit i kläm å dragit reva i kolv/cylinder kom ifrån

Undre vevstakslagret ä skrot..
Skiiiit.

Glappar kanske 0,5mm och ”korgen” som håller isär nålarna fattas det bitar ur..

Så nu tar vi väll å klyver då!
 
Även med helt ok förgasare surar man lätt ner en tvåtaktare till och med dagen snöskotrar med insprut knäcker stift på löpande band (vissa modeller oavsett märke. Som ex om man kör upp en skoter på släp dvs kort varmkörning så är de vanligt att stiften flyer när man ska start den igen. De innebär att man måste varmköra den flera minuter i samband med lastning eller kort förflyttning och de är ju helt värdelös då de har insprut. De flesta förgasarskotrar behöver man inte dalta med på de viset.

Precis! när knattarna börjar köra 80-85cc på bana och puttrar runt så surar stiften ihjäl sig ibland med.:fakta

mvh
 
Då var nytt vevparti å ny cylinder å ny kolv i.
Å nya lager å packboxar osv mm mm..
Fick ihop den igår kväll..

Så idag har grabben kört några timmar.

Funkar fint!
Ca 2500:- i delar blev det..
Tur det finns billiga eftermarknads delar.
Orginal delar hade inte varit aktuellt
Då det var dyrare än vad hojen är värd så då hade fått bli skrot..

Tack för all hjälp

Tack Moddlaren! Du var först ut med rätt diagnos!
 
Kul att den funkar nu. Speciellt för grabben antar jag:tummenupp

Små kubikarna mår konstigt nog bättre av att ha fullt skaft på gasen.. Det är rätt enorma mängder kall luft o bränsle som passerar genom vevpartiet o transfer uppgångarna.

Motorn får både bättre smörjning ((med rätt bestyckning)) och går svalare än tomgång o låglast.
 
köp dyr t-2olja.:fakta

skillnaden är bla att dyr olja separerar bättre från bensinen samt smörjer bättre...

mvh
 
Last edited:
Kul att den funkar nu. Speciellt för grabben antar jag:tummenupp

Små kubikarna mår konstigt nog bättre av att ha fullt skaft på gasen.. Det är rätt enorma mängder kall luft o bränsle som passerar genom vevpartiet o transfer uppgångarna.

Motorn får både bättre smörjning ((med rätt bestyckning)) och går svalare än tomgång o låglast.

samtidigt så får ju en motor mindre syre när det är varmt ute så på en vattenkyld så brukar det ju inte spela så stor roll... gamla luftkylda var ju nå helt annat....

tokseriösa går ju ner i bestyckning när det är varmt....

mvh
 
Back
Top