Yamaha yz80 funkar ej (någon som kan hjälpa?)

The38

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Snart en Yamaha mt-125 2021
Tjena, min Yamaha yz80 fungerar inte alls jag har ingen aning som är fel heller. Vi har fixat förgasaren och bytt tändstift bytt olja och nytt bränsle då den stod orörd ett tag. Den fungerade året innan men nu har den gett upp helt går inte ens att starta. Någon som vet vad felet är? (Tror den är från 1988 men kan ha fel)
 

Bifogat

  • 211B7C92-D610-43F4-8716-DEF1B0FD58EA.jpeg
    211B7C92-D610-43F4-8716-DEF1B0FD58EA.jpeg
    681.8 KB · Visningar: 43
Jag tror det är det trasiga som är felet. :näsblod

Det krävs bränsleblandning, kompression och gnista för att en förbränningsmotor skall fungera. Du lär ta reda på vad det är som saknas av de tre förutsättningarna.
 
Jag tror det är det trasiga som är felet. :näsblod

Det krävs bränsleblandning, kompression och gnista för att en förbränningsmotor skall fungera. Du lär ta reda på vad det är som saknas av de tre förutsättningar
Jag tror det är det trasiga som är felet. :näsblod

Det krävs bränsleblandning, kompression och gnista för att en förbränningsmotor skall fungera. Du lär ta reda på vad det är som saknas av de tre förutsättningarna.
Vi har ju gnista och bränsleblandning men hur fixar jag kompression?
 
Det är inte helt ovanligt att tändsystemet helt plötsligt ger upp oftast lågfart spolen. O om det är detta går det utmärkt att ta ett tändsystemet från en moped med minarelli AM6 motor detta passar på vevaxel s kona o stämmer i höjd.

Dock får man modda stator plattan i justera hålen.
 
1. Har du BRA ginsta?
2. Blir stiftet blött när du kickat ett tag?
3. Tänder den alls eller är den helt död, även när du rullar?
4. Har du lyft cylinder och kolv för att kolla att allt ser bra ut och att du har komp?

Gör ett steg i taget så lär du hitta felet. Gamla hojar har sällan fått bytt kolv så jag hade lyft av cylindern för att förstå om det är värt att kicka mer eller ej.
 
Lägg inte ner för mycket tid o pengar på den hojen.. Finns lättare o bättre lösningar som ger mer glädje per krona.
 
Lägg inte ner för mycket tid o pengar på den hojen.. Finns lättare o bättre lösningar som ger mer glädje per krona.

Såna gamla 80cc kostar dubbelt jämfört med 10 år sen, igen. Nån köper ju uppenbarligen och nog är de värda att underhållas med både tid, packningar och en ny kolv. Jag menar skivbromsar, vattenkylning och trettio hästar är väl inte så jävla tråkigt för under tio tusen?

När jag var femton i Sthlmsförorten var en åttiokubbe status och något man gasade runt på på gatorna på nätterna. Jävligt kul.
 
Såna gamla 80cc kostar dubbelt jämfört med 10 år sen, igen. Nån köper ju uppenbarligen och nog är de värda att underhållas med både tid, packningar och en ny kolv. Jag menar skivbromsar, vattenkylning och trettio hästar är väl inte så jävla tråkigt för under tio tusen?

När jag var femton i Sthlmsförorten var en åttiokubbe status och något man gasade runt på på gatorna på nätterna. Jävligt kul.
Räcker det med en kolv och packningskit så må det vara hänt, men allt annat brukar ju vara sönderkört på en så gammal cross.
 
Räcker det med en kolv och packningskit så må det vara hänt, men allt annat brukar ju vara sönderkört på en så gammal cross.
Ja du har helt rätt förstås, fotpinnarna hänger, dämparna slut och inte värda att renovera upp till toppskick. Men de som köper en gammal cross kommer ju köra på åkern i gympadojor så det kvittar. En tvärslut Japan är ju fortfarande bättre på allt än en ny kines.
 
När jag var femton i Sthlmsförorten var en åttiokubbe status och något man gasade runt på på gatorna på nätterna. Jävligt kul.

I GBG/Majorna körde vi runt med gamla 125 och två-femti crossar samt en och annan kart och väghoj, det var gamla grejer, men fan vad kul man hade, och lärde sig att skruva och köra gjorde man också.
 
Theo3824, har du fått igång 80 crossen?
Skicka ett PM annars!
 
Kollat packboxarna på vevändarna? Är de dåliga blir tryck/blandning i vevhuset fel och hojen blir svårstartad.
 
Har du kollat så att du får en fin gnista på stiftet?
Provat startgas?
Hur gjorde du rent förgasaren?
 
Nu har jag också en 40 år gammal YZ80!! Nån som har plast som ligger och skräpar? Ny kostar flera tusen?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top