Yamaha YZ426??

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Efter att presic köpte en trasig 426 -00 så har jag lite funderingar.
Den har regskylt men ingen data(effekt vikt m,m,) finns i bilregistret,Hur går det till?.
Det sitter ett 80W elsystem på,Vad orkar den driva med det ??.

Vilka sorts fälgar är bästa att använda till motardfälgar,samt från

vilka hojar passar det.

Fast först så gäller det att få den att starta, Det sitter ny Kolv nya ventiler m,m fast den vägrar att starta :confused:
Nåja det är säkert något enkelt fel.

hojen är bara förreggad, du får med en reg skylt när du köper hojen ny men allt med bes och sånt får du fixa själv.

nån 12v spot på 20-50w + bakljus går nog få lys på med 80w.

sätt i ett nytt tändstift......allvarligt alltså! vet ingen hoj som äter stift så mycket som en 426.

okey så den tar mycket stift. Jag skall hämta den på måndag,den har vart till en firma som säger att den är komplös :confused: .Trots allt som är gjort på den.
Men det vet jag ej om det stämmer,litar inte på den firman.
Vilka stift skall man använda?

ngk cr8e

(edit) o ja dom käkar stift satan, det tråkiga är att du får lyfta tanken för att byta... :(

Last edited:
Min lagkamrat fick stanna två gånger på samma varv under 6-timmars enduro lagtävling för att byta stift på sin YZ-02:a. Dessutom är det krångligt att byta på den efter som så mycket måste bort, så det tar tid. Annars en mycket schysst crosshoj.

Det är kanske din start teknik som är fel, Yamahas 4-t kan te sig omöjliga att starta ibland. Liksom övriga japanska hojar då de inte har riktigt samma dekomp system som vissa europeiska hojar. Bara kicka & kicka tills den drar igång...

20+50+bakljus... Det går inte med ett 80 W system, om du vill få det att lysa mer än en ficklampa vill säga. 80 W är i teorin, uträknat av fabrikanten vid maxvarv, kall generator osv. En mer realistisk effekt är 50 w, dvs en högeffektiv H4 35/35 W och bakljus 5/21 W. Tex, SEM uppger att Husas elsystem på 02:orna är på 140 W. Jag kan plocka ut 80-90 W vid ganska höga varv. De resterande 50-60 W finns bara i teorin och i förluster. På nya 03:orna får man ut ännu mindre eftersom de liktriktat hela systemet vilket ger ca 25% i bara ren förlust (likriktning ger stora förluster till skillnad från att använda växelström) Utgå ifrån hälften och se allt över som bonus. Det finns 180 W system att köpa från tex Megawattsweden. Annars finns Xenon att köpa vilket endast drar ca 43 w.

Lycka till!!!

Jag har inte hunit börja kicka med den ännu,men jag vet att dom har förskökt dra den bakom bilen för att få den o hoppa igång.
Dom har väl i stort provat allt,utan resultat.
Den har vart så här sedan i oktober :skrämd

Adrian_J skrev:
Min lagkamrat fick stanna två gånger på samma varv under 6-timmars enduro lagtävling för att byta stift på sin YZ-02:a. Dessutom är det krångligt att byta på den efter som så mycket måste bort, så det tar tid. Annars en mycket schysst crosshoj.

Det är kanske din start teknik som är fel, Yamahas 4-t kan te sig omöjliga att starta ibland. Liksom övriga japanska hojar då de inte har riktigt samma dekomp system som vissa europeiska hojar. Bara kicka & kicka tills den drar igång...

20+50+bakljus... Det går inte med ett 80 W system , om du vill få det att lysa mer än en ficklampa vill säga. 80 W är i teorin, uträknat av fabrikanten vid maxvarv, kall generator osv. En mer realistisk effekt är 50 w, dvs en högeffektiv H4 35/35 W och bakljus 5/21 W. Tex, SEM uppger att Husas elsystem på 02:orna är på 140 W. Jag kan plocka ut 80-90 W vid ganska höga varv. De resterande 50-60 W finns bara i teorin och i förluster. På nya 03:orna får man ut ännu mindre eftersom de liktriktat hela systemet vilket ger ca 25% i bara ren förlust (likriktning ger stora förluster till skillnad från att använda växelström) Utgå ifrån hälften och se allt över som bonus. Det finns 180 W system att köpa från tex Megawattsweden. Annars finns Xenon att köpa vilket endast drar ca 43 w.

Lycka till!!!

jag menade 20 till 50w inte båda på en gång.... ;)

på KTM med 110w gen funkar en hjälmlampa på 50w och kanske en 20w spot på hojen bra, mer än så blir lite väl gulaktigt sken....

rejser skrev:
jag menade 20 till 50w inte båda på en gång.... ;)

på KTM med 110w gen funkar en hjälmlampa på 50w och kanske en 20w spot på hojen bra, mer än så blir lite väl gulaktigt sken....

Ok, då är jag med :) Tyvärr är ju generator kapaciteten inte så värst bra för mörker körning på dagens hojar. Men nu finns det ju Xenon :) :) :)

Angående stiften igen, min polare letade efter Denso stift till sin hoj pga den äter NGK stift till lunch. Enligt honom skulle det bli mycket bättre, men de var visst inte så värst lätta att hitta. Sen var det något om att man måste ha speciella stift för att inte störa tändboxen...

Angående att hojen är svårstartad har pojkarna på thumpertalk löst genom att hänga i avgaskammen från 450:n. Det var väl mer en bonus uppå att hojen blev rappare antar jag.

Blip skrev:
Angående att hojen är svårstartad har pojkarna på thumpertalk löst genom att hänga i avgaskammen från 450:n. Det var väl mer en bonus uppå att hojen blev rappare antar jag.

Jo 450´n är en helt annan hoj o få igång, den bråkar aldrig, startar alltid hittils :D

Jo men man hänger alltså i kammen från 450 i 426:an. Ursäkta om jag var otydlig! :tummenupp

Tänder den inte? Har du ström öht? Kolla gnista. Kolla att den inte surar. Testa tömma fuggen och sätt i nytt stift.

som sagt jag hämtar hojen imorgon, så den kommer en uppdatering när jag hittat felet.

Hej alla!
Det verkar som om det är drevet på insugs kammen som har vridigt sig på kamaxeln och gör att kompressionen går ut genom förgasaren.
Är det någon som har en axel liggandes eller som vet hur den skall stå så att jag skulle kunna jämföra om det är så.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig

//Per

Adrian_J skrev:

Det var jag, men jag måste tillägga att det var pga av ngk-stiften. Körde med cr8e, funka 10 min, sen pajjade dem. Köpte sedan nippondenso (som fö satt i då den kom från fabrik) och då käkar den inga stift alls. När jag kört på nippondenso har jag fått byta stift 2 gånger på två olika 426:or under två års tid, båda gångerna pga av att jag klantat mig :rodnar . Det kan inte jag kalla "käkar stift".

Så i slutändan är det så att snacket om att 426:an käkar stift är bara skit! Käkar den stift så har man gjort fel, så är det :fakta

P.Björk skrev:
Hej alla!
Det verkar som om det är drevet på insugs kammen som har vridigt sig på kamaxeln och gör att kompressionen går ut genom förgasaren.
Är det någon som har en axel liggandes eller som vet hur den skall stå så att jag skulle kunna jämföra om det är så.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig

//Per

Jag tänkte kolla ventilspelet på min inom en snar framtid, du kan komma förbi och kika hur det ser ut då om du vill. Allt sitter som det satt original.

jo det skulle ja vilja.Dock så åker jag bort i 1 veckastid idag.
Men du kan ringa mig så kan vi snacka lite.

Efter att ha drömt o kammar o dyligt så verkar det som om jag hade fel angående insugnings kammen. Den öppnar ventilerna i ett halvt varv försent helt enkelt.
Fast jag har ställt som det står i boken.

073-9838054
Per

Last edited:
Nu har jag fått den att starta :) .Insugnings kammen har som sagt vridigt sig ca 6kugg.
Efter att jag ställt om den så att ventilerna överlappar så startade den på första kicken.dock så är det något undligt oljud i motorn,trodde först att det var kam-kedjan som lät.Men det var det inte, utan ljudet vandrar liksom genom motorn.Låter som om något sitter löst någonstans.Hörs mest vid ca 1500-2000varv.Ingen som någon bra ide om vad det kan vara eller råkat ut för nåt liknade.
Om någon har en kam till salu kan ni väl höra av er

Ps inga korkade svar som att. Har du kolla muttern på den högra vänstra sidan :fakta .

//Per

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...