Yamaha YZ400F frågor

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tja grabbar!
Har lite frågor jag hoppas kunna få svar på.
Jag har nyligen införskaffat en Yamaha Yz400f -99, som jag har lite problem med.
*Problem ett; Den är jävligt svårstartad! Speciellt om jag fått stopp ute på banan och den är varm. Jag gör som följer för att få igång den: Drar runt motorn med kicken tills det tar stopp, Dekompar och kickar ner ca 15cm, släpper upp och släpper dekompen, kickar. Startar den inte gör jag om allt. Gör jag nåt fel eller finns det kanske bättre sätt?
*Problem två; Om den står på tomgång och jag snärtar till på gasen så dör den innan den kommer upp i varv, som om den skulle få för mycket soppa eller nåt. Smyger jag igång så kan jag sedan gasa fullt och den svarar snabbt, men inte direkt från tomgång. Tips?
*Fråga; Hur gör man bäst när man ska fylla på ny olja? Häller i ett visst mått direkt eller typ lossar man nån bult och häller på tills det rinner ut ur hålet?
Tack på förhand! //Bill

BillS skrev:
Tja grabbar!
Har lite frågor jag hoppas kunna få svar på.
Jag har nyligen införskaffat en Yamaha Yz400f -99, som jag har lite problem med.
*Problem ett; Den är jävligt svårstartad! Speciellt om jag fått stopp ute på banan och den är varm. Jag gör som följer för att få igång den: Drar runt motorn med kicken tills det tar stopp, Dekompar och kickar ner ca 15cm, släpper upp och släpper dekompen, kickar. Startar den inte gör jag om allt. Gör jag nåt fel eller finns det kanske bättre sätt?
*Problem två; Om den står på tomgång och jag snärtar till på gasen så dör den innan den kommer upp i varv, som om den skulle få för mycket soppa eller nåt. Smyger jag igång så kan jag sedan gasa fullt och den svarar snabbt, men inte direkt från tomgång. Tips?
*Fråga; Hur gör man bäst när man ska fylla på ny olja? Häller i ett visst mått direkt eller typ lossar man nån bult och häller på tills det rinner ut ur hålet?
Tack på förhand! //Bill

Kolla ventilerna och se till så att förgasren är ren.

Kolla med grabbarna i offroad/motard delen där finns säkert någon som har koll på din hoj :)

Jag har haft en sådan. Min var likadan.
Börja med att göra rent axpumpen i förgasaren, det måste man göra med jämna mellanrum. Den dör för att den får för lite bensin, när du sedan startar den igång brukar den skjuta jättemycket.
Sätt i ett större munstycke, så blir den inte lika tjurig.
Min gick alltid efter detta.

Den är ibland svårkickad när den är varm, då hjälper det ibland att dra ut "varm-knappen", men den förutsätter jag att du vet om.

Ventilerna kan jag nästan garantera att det inte är.

Last edited:
Du har oljan i ramen delvis, så det är mätstickan du har bakom styret du ska gå efter.
Varmkör motorn innan du tappar ur oljan så att du får ut allt.
Häll sedan i lite mindre än vad som står i boken, starta den igen och låt den sedan stå och svalna en liten stund och kolla oljan igen, då kan du justera de sista decilitrarna.

Vackert! Hur är det med gas när man kickar? Ingen-mittemellan-full? Är det inte så att axpump surar ner hela hojen om man gasar innan man kickar? Vad hade du för munstycke i din?

Innan du försöker starta den, så kan du hålla dekompen intryckt och kicka ner kicken ett par gånger medans du har full gas. I alla fall 10 gånger. Det brukar hjälpa ifall den är grinig.

Min var sjukt grinig när den var varm ett tag. Så jag felsökte det mesta. Tänkte hm, luftfiltret såg lite smutsigt ut. Tvättade det och sen dess går den alltid igång direkt oavsett värme. Ibland har man tur

Fan den är ju så hög så går den inte igång på första eller andra kicken är jag helt slut i benet i flera minuter. Brukar få dra den till en stor sten eller ett träd för att orka kicka igång den. Är alla så här tunga och komplicerade att kicka eller bara de äldre yammorna?

BillS skrev:
Fan den är ju så hög så går den inte igång på första eller andra kicken är jag helt slut i benet i flera minuter. Brukar få dra den till en stor sten eller ett träd för att orka kicka igång den. Är alla så här tunga och komplicerade att kicka eller bara de äldre yammorna?

Som sagt om du gör som jag sa så går det ju sjukt lätt att kicka? Du har ju dekompen intryckt. Efter det så släpper du dekompen o gashandtaget.. Drar kicken till dess översta läge o sen drar in dekompen o trycker ner kicken en bit sen upp och sen fullt ös.

BillS skrev:
Vackert! Hur är det med gas när man kickar? Ingen-mittemellan-full? Är det inte så att axpump surar ner hela hojen om man gasar innan man kickar?

Jo det gör den, ha som regel att inte gasa innan du kickar och inte när du kickar heller, står tomgången rätt räcker det. Innan du bytt munstycke tar den 5 gånger och dör igen och förblir inte igång förrän den sjätte gången, eller? Min var så. Ibland kan det då hjälpa att gasa för att pumpa fram bensin.
Men sätter du i ett större munstycke, är den inte så känslig då tog den alltid på 1:a eller 2:a kicken utan att skjuta eller stanna.
Jag har haft samma klydd som dig, jag har svurit många gånger när skitet har stannat i en sandkurva och man är dödstrött och den vägrar att starta.
Nu har jag en 426:a, det är en annan förgasare som kom -00, den är bättre har aldrig klyddat, men jag har bytt munstycke i den också.
Jag byter hellre ett stift mer per år än kickar ihjäl mig när jag redan är trött.

@kowal; Men du ger ordentligt med gas när du kickar igång den då?

@Mackz; Vad rekommenderar du för munstycke och stift?

BillS skrev:
@kowal; Men du ger ordentligt med gas när du kickar igång den då?

@Mackz; Vad rekommenderar du för munstycke och stift?

Munstycket vet jag inte, jag fick med 3st när jag köpte den och det mellersta satt i och jag satte i det större. Det borde Yamaha Center veta.

Jag kör på NGK CR8E eller CR9E, det är bättre att ha lite grövre så att det inte sotar så lätt.

Bli medlem på www.enduromx.com, där finns fler som kan mycket mer än jag. Det är som Sporthoj.com fast Cross/Enduro.

Nepp aldrig gas när man kickar för att få igång den. Risk för att kicken studsar tillbaka då och man kanske surar ner den?. Min har heller inte original munstycken.

Man skall ALDRIG gasa när man kickar en 400f!
Man skall inte röra gasen över huvud taget innan den blivit lite varm, annars surar den igen och bränner tändstift
Vid varmstart drar man ut varmstartsreglaget, röd knapp.

Oljepåfyllning och ventiljustering skall man absolut inte slarva med.
Läs i manualen!

Som finns här:
http://motoman393.thumpertalk.com/tech/files/426_manual.html

Är i princip samma på en 400 och 426, ventilspel är samma.

Yamorna är lite känsliga gällande stiftet. Brukar bli ett helvete o få igång, men i med nytt stift och de går bra (gäller iochförsig även kallstart).
Vissa är tom så kräsna att endast Denso stift funkar. Värt o kolla. (kom dock ihåg att ha det jävligt rent runt stiftet när du byter det, ner i hålet där samlas skit, även fast tändhatten tätar.

Din lokale Densohandlare kan nog hjälpadig med vilket stift du skall ha.

Om stiftet "slår igen" är cykeln HELTomöjlig att starta när den är kall såvida man inte lossar det och värmer med ciggtändare på det.

Det fanns någonstans på yamaha:s USA-sida en liten filmsnutt hur man skall starta en fyrstånka på rätt sätt.

I korthet:
1. om cykeln stått några dagar eller om det är jävligt kallt skall man pumpa med gasen 2-3ggr, ut med choken, hitta kompläget och kicka till utan gas.
2. om cykeln körts en stund men stått still och kallnat helt, använd bara choke, hitta kompläge och kicka utan gas.
3. om cykeln är varm men stått still en stund efter normal avstängning med dödarknappen: hitta kompläget och kicka utan gas eller choke.
4. om man får tjuvstopp med varm motor: ut med varmstartsknappen, hitta kompläget och kicka utan gas.

Det här med att pumpa på gasen under punkt1 skall man använda med försiktighet, startar den inte på andra kicken bör man inte pumpa med gasen mer mellan försöken eftersom den kan sura igen.

Nu har jag bytt stift till ngk och från hårdhet 8 till 9.
I förgasaren satt 185 huvudmunstycke (175 är orginal) så jag bytte till 180 och det gjorde skitmycket i effekt!
Gjorde även rent acc-pumpen när den var isär.
Men den dör fortfarande lite när man snärtar till på gasen från tomgång. Vad kan det vara?

BillS skrev:
...
Men den dör fortfarande lite när man snärtar till på gasen från tomgång. Vad kan det vara?

Kan vara luftskruven som behöver vridas lite, sitter mitt under förknasaren riktad rakt upp. Om den dör får den antagligen för mycket soppa så pova att skruva in den en aning, om cykeln vill "stanna kvar" på hög tomgång tills man snärtar till med gasen får den för lite och då skall skruven ut.
Skruv nr11 på sidan 4-8 i manualen, se även sida 7-5 för justering.

Finns eftermarknadsskruvar att köpa som har en lettrad skalle som sticker ut under flottörhuset så man kommer åt den med fingrarna, rekomenderas..

http://www.emx.se/pages/EMX_prod/fcr_ms.htm

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...