Yamaha YZ eller WR?

Akilles

Ninja
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
ZX-10 R 04
Tjena!

Sökte lite på detta i forumet men hittade ingen liknande tråd.

Funderar på endurohoj/crosshoj som ska reggas om till landsväg (LV).

Tänkte om någon här vet någon väsentlig skillnad mellan de två?

Allt jag vet är att Yamaha YZ är crosshoj och Yamaha WR är endurohoj. Har också förstått att det inte är säkert det sitter en elspole på YZ. Men något speciellt man behöver tänka på mellan YZ och WR i stora skillnader?
Vi snackar också 400 klassen 4-taktare runt 99-00 årsmodell.
Priset är runt 25000 för YZ och 30-35000 på WR.

Mvh Akilles

Olika utväxling i växellådan är det iaf.

Vill du inte ha alltför mycket jobb så välj en Wr alternativ en e-reggad/förreggad yz. Men tänk om det verkligen är värt besväret och lv regga.
Motorkaraktärerna är totalt olika. WRn är snäll som ett lamm medans YZ är bara sikta och skjut (enligt uppgift). Men det är naturligtvis ngt som går att ordna med olika kammar.

Skall du LV regga den är det enbart WR som gäller.. du får inget COC dokument från Yamaha till att LV regga en YZ.

Akilles skrev:
Tjena!

Sökte lite på detta i forumet men hittade ingen liknande tråd.

Funderar på endurohoj/crosshoj som ska reggas om till landsväg (LV).

Tänkte om någon här vet någon väsentlig skillnad mellan de två?

Allt jag vet är att Yamaha YZ är crosshoj och Yamaha WR är endurohoj. Har också förstått att det inte är säkert det sitter en elspole på YZ. Men något speciellt man behöver tänka på mellan YZ och WR i stora skillnader?
Vi snackar också 400 klassen 4-taktare runt 99-00 årsmodell.
Priset är runt 25000 för YZ och 30-35000 på WR.

Mvh Akilles

Sadel & tank (på vissa årsmodeller), vikten på svänghjulet, fjädringen, utväxling, dimension på bakhjulet, lyse... säkert nått mer som jag glömt :va

Kungen skrev:
Skall du LV regga den är det enbart WR som gäller.. du får inget COC dokument från Yamaha till att LV regga en YZ.

Det går ju att enduroregga en YZ så varför inte LV? Annars kan man ju köra enduroreggat bara man står på sig och säger att man är påväg till tävling eller träning inför tävling :)

Elgasen skrev:
Om du går in på www.enduromx.com så får du förmodligen svar från betydligt mer kompetenta personer inom detta område.

behöver inte va så alls, många här kör cross och enduro oxå.
har själv tävlat i båda disciplinerna i 7år.

Ok, tack då har jag fått lite mer klarhet på det hela, enligt de jag känner som kör enduro så kan man lv-regga en YZ-hoj utan problem. Vad menar du med COC-dokument? Är inte helt säker på att motorkaraktärerna är helt olika, det sitter ju samma motor i, och då är det ju bara till att dreva ner den så att man får den som man vill?! Jag menar, om man drar ner den på samma drev som WRen så borde det inte vara några problem? Det enda man behöver tänka på är väl att ha ett fungerande elsystem så borde det inte vara några problem att lv-regga den. Men är det något exakt kritiskt någon utav er vet om som skiljer de hojarna som t.ex. "om du ska lv-regga den så går det inte p.g.a". Ni förstår säkert vad jag menar =)

Synes!

Akilles skrev:
Ok, tack då har jag fått lite mer klarhet på det hela, enligt de jag känner som kör enduro så kan man lv-regga en YZ-hoj utan problem. Vad menar du med COC-dokument? Är inte helt säker på att motorkaraktärerna är helt olika, det sitter ju samma motor i, och då är det ju bara till att dreva ner den så att man får den som man vill?! Jag menar, om man drar ner den på samma drev som WRen så borde det inte vara några problem? Det enda man behöver tänka på är väl att ha ett fungerande elsystem så borde det inte vara några problem att lv-regga den. Men är det något exakt kritiskt någon utav er vet om som skiljer de hojarna som t.ex. "om du ska lv-regga den så går det inte p.g.a". Ni förstår säkert vad jag menar =)

Synes!

-Cylinder, kolv, motorblock är samma som YZ (fast från ett tidigare år på vissa modeller)
-WR lämpar sig bättre för gata eftersom den har annan utväxling på lådan.
-WR har tyngre svänghjul vilket medför lite lugnare motokaraktär.

Lägg ngr tusen extra och köp WR direkt eftersom det blir dyrare att konvertera en YZ! Ok!?

Utnytjar tråden lite...
Är för närvarande utan hoj... funderar på lite olika alternativ till vad jag ska köpa. Har prövat på cross ett par gånger och tycker det är så grymt kul. Så jag går och funderar på om jag skulle köpa två hojar (ja ja när ekonomin tillåter :yoparty ). iom att jag inte haft kortet så lnge så orkar jag inte ens tänka på färsäkringsummorna på sporthoj för mig, Så som landsvägshoj lutar det år en motard.

Då till frågan skulle man kunna kombinera? Dvs köpa typ en wr med motardkit och använda den både till att motionsköra cross och köra leka på gatan som motard? Eller blir det bara halvdant av allt?

Så motorblocket är samma...oki tack tack.
Ok, iofs inte så jättedyrt att ändra utväxlingen skulle jag tro men håller med dig att bättre att lägga det direkt på WR isåfall, skiljer inte många tusenlappar.

Comprende! iskalla killen. Jag köper en WR!

Hehe jaså motard.
Hade mer tänkt mig prisklassen 30000:-, men 37000 är ju inte långt ifrån iofs. Om vi säger 35000 så kan du pm:a mig så jag kan få lite bilder så kan vi väl snacka om det? =). Måste få såld min ZX9R 96 först.

X3M skrev:
Utnytjar tråden lite...
Är för närvarande utan hoj... funderar på lite olika alternativ till vad jag ska köpa. Har prövat på cross ett par gånger och tycker det är så grymt kul. Så jag går och funderar på om jag skulle köpa två hojar (ja ja när ekonomin tillåter :yoparty ). iom att jag inte haft kortet så lnge så orkar jag inte ens tänka på färsäkringsummorna på sporthoj för mig, Så som landsvägshoj lutar det år en motard.

Då till frågan skulle man kunna kombinera? Dvs köpa typ en wr med motardkit och använda den både till att motionsköra cross och köra leka på gatan som motard? Eller blir det bara halvdant av allt?

Funkar även om en WR400/450 är lite väl stor att köra på crossbana med som nybörjare(beror ju iofs på hur du kör). Och allt mindre än 400:an är lite litet att köra på landsväg med. Men som sagt, det fungerar. Är ju gött att ha 2 hojjar i en.

Matte skrev:
Funkar även om en WR400/450 är lite väl stor att köra på crossbana med som nybörjare(beror ju iofs på hur du kör). Och allt mindre än 400:an är lite litet att köra på landsväg med. Men som sagt, det fungerar. Är ju gött att ha 2 hojjar i en.

Lite så jag tänkte. :yoparty
har testat både 250 2takt o 426a på crossbana... men jag kan knappast påstå att jag gör så mycket annat än typ rullar runt. :mad: Kancke vettigare att börja med en 125a men då vill man ju antagligen byta upp sig ganska snart.

X3M skrev:
Lite så jag tänkte. :yoparty
har testat både 250 2takt o 426a på crossbana... men jag kan knappast påstå att jag gör så mycket annat än typ rullar runt. :mad: Kancke vettigare att börja med en 125a men då vill man ju antagligen byta upp sig ganska snart.

När jag började köra så började jag med en 2t 250cc. Så här i efterhand skulle jag nog hellre ha en 125:a. Är nog lite lättare att lära sig på.

Det jag körde på crossbana med min wr450 blev mest att man rullade runt som du säger. Kändes lite för tung för att göra något med. Är man riktigt duktig så är det klart att man kan köra fort även med en sådan men som 1:a hojj.....njae

Har hört att det absolut bästa man kan ha för att lära sig att köra cross på är en 250cc 4t. Inte testat själv dock.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT