Yamaha YZ 426 -01 motorolja?

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hej
Jag ska ge mig ut idag på en heldag med cross men klantigt nog inte kollat motoroljan samt vxllådsoljan igår:brinnerup. nu imorse noterade jag att detta behöver fyllas på men finner ingen information om hur mycket olja och vad för olja som ska användas till respektive:)

Någon som har koll på detta?

Vilken slags motorolja ska jag köra med och vxlådsoljan tyckte jag någon nämnde skulle vara separat,stämmer det?

försöker få tag på en manual men det verkar vara omöjligt efter upprepade googlande..

(första crossen i min ägo kanske ska tilläggas:tuttar)
 
fyll inte på oljan utan byt olja och filter

användarhandbok

http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=5JG-28199-81.pdf

se sidorna 2.1 och 3.14

:D:D

(For USA and CDN)
At 5 °C (40 °F) or higher

Yamalube 4 (20W-40) or SAE 20W-40 type SH
motor oil (Non-Friction modified)
At 15 °C (60 °F) or lower
õ
Yamalube 4 (10W-30) or SAE 10W-30 type SH
motor oil (Non-Friction modified) and/or
Yamalube 4-R (15W-50 (Non-Friction modified)

Oil capacity:
Engine oil
Periodic oil change 1.5 L (1.32 Imp qt, 1.59 US qt)
With oil filter replacement 1.6 L (1.41 Imp qt, 1.69 US qt)
Total amount 1.7 L (1.50 Imp qt, 1.80 US qt)
 
Last edited:
Körde på Castrol GPS 10w-40 i min yzf426 01:a jag hade. Funkade klockrent.
 
Körde på Castrol GPS 10w-40 i min yzf426 01:a jag hade. Funkade klockrent.

jag är inte särskilt erfaren ang olja.
Men vad är skillnaden på 10w-40 respektive 20w-40 som det står i manualen?

fyll inte på oljan utan byt olja och filter

användarhandbok
http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php? f=5JG-28199-81.pdf

se sidorna 2.1 och 3.14

:D:D

(For USA and CDN)
At 5 °C (40 °F) or higher

Yamalube 4 (20W-40) or SAE 20W-40 type SH
motor oil (Non-Friction modified)
At 15 °C (60 °F) or lower
õ
Yamalube 4 (10W-30) or SAE 10W-30 type SH
motor oil (Non-Friction modified) and/or
Yamalube 4-R (15W-50 (Non-Friction modified)

Oil capacity:
Engine oil
Periodic oil change 1.5 L (1.32 Imp qt, 1.59 US qt)
With oil filter replacement 1.6 L (1.41 Imp qt, 1.69 US qt)
Total amount 1.7 L (1.50 Imp qt, 1.80 US qt)

Förstår inte skillnaden på texten ovan,är det baserat på värmen utomhus under körning eller varför rekommenderar dom olika?
 
Last edited:
fyll inte på oljan utan byt olja och filter

användarhandbok

http://www.yamahaownershandbook.com.au/lib/download.php?f=5JG-28199-81.pdf

se sidorna 2.1 och 3.14

:D:D

(For USA and CDN)
At 5 °C (40 °F) or higher

Yamalube 4 (20W-40) or SAE 20W-40 type SH
motor oil (Non-Friction modified)
At 15 °C (60 °F) or lower
õ
Yamalube 4 (10W-30) or SAE 10W-30 type SH
motor oil (Non-Friction modified) and/or
Yamalube 4-R (15W-50 (Non-Friction modified)

Oil capacity:
Engine oil
Periodic oil change 1.5 L (1.32 Imp qt, 1.59 US qt)
With oil filter replacement 1.6 L (1.41 Imp qt, 1.69 US qt)
Total amount 1.7 L (1.50 Imp qt, 1.80 US qt)

Lägg märket till att det ska vara olja enligt API SH. Dvs med "stora mängder" zinkdialkylditiofosfat för att minska slitaget av kamsläpor och kamaxlar.
Kruxet är att zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorer så de enda oljor som år 2011 i bästa fall innehåller zinkdialkylditiofosfat är oljor för dieselmotorer.
T.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W40/
vilket jag kör i min Suzuki SV650S. Utan problem.
Till både min Sukka och Trajan är specat SH olja så det ska bli samma "dieselolja" i båda.
 
Lägg märket till att det ska vara olja enligt API SH. Dvs med "stora mängder" zinkdialkylditiofosfat för att minska slitaget av kamsläpor och kamaxlar.
Kruxet är att zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorer så de enda oljor som år 2011 i bästa fall innehåller zinkdialkylditiofosfat är oljor för dieselmotorer.
T.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W40/
vilket jag kör i min Suzuki SV650S. Utan problem.
Till både min Sukka och Trajan är specat SH olja så det ska bli samma "dieselolja" i båda.

Då bör alltså denna fungera likväl: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Motorolja-10W30/ eftersom den har förteckningen med API SL?

Lägg märket till att det ska vara olja enligt API SH. Dvs med "stora mängder" zinkdialkylditiofosfat för att minska slitaget av kamsläpor och kamaxlar.
Kruxet är att zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorer så de enda oljor som år 2011 i bästa fall innehåller zinkdialkylditiofosfat är oljor för dieselmotorer.
T.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Turbodiesel-15W40/
vilket jag kör i min Suzuki SV650S. Utan problem.
Till både min Sukka och Trajan är specat SH olja så det ska bli samma "dieselolja" i båda.

vad är skillnaden mellan 15w och 20w?
 
Last edited:
missade vist dessa rader

(Except for USA and CDN)
-20 API “SH” or higher grade¨


ang api

API-systemet (American Petroleum Institute) är ett
klassificeringssystem för oljor till bensin- och dieselmotorer
samt transmissioner.
API koderna är uppbyggda av en S kod (gäller
bensinmotorer) samt en C kod (gäller dieselmotorer).
I tabellen nedan ser du en grov uppdelning
för de olika klasserna. Ju längre in i alfabetet som
bokstav nummer två efter S respektive C är, desto
högre klassad olja. Eftersom t ex L kommer efter
J i alfabetet så är en API SL olja bättre än en API
SJ olja. Om det i bilens handbok står att motorn
kräver t ex en olja av kvalitet API SG kan naturligtvis
oljor av kvaliteterna API SH, SJ eller SL också
väljas, då dessa är av en högre kvalitetsklass än
API SG.
Många oljor kan idag användas både till bensinmotorer
och dieselmotorer. Då kan det på oljeflaskan
stå t ex API SL/CF

jag kan inte särskilt mycket om oljor men kan typ grunderna
viskositeten i oljan beskriver typ oljans pumpbarhet (tjockhet) vid olika temeraturer tex 10w30 10 hurlåg temp oljan tål ca -25 och 30 hur varm oljan kan bli utan att tappa egenskaper

harför mig att jag brukar köra med någon av dessa har dock en husaberg men sak sakka skulle jag tro

CROSS POWER 4T 10W/50
Specification: JASO MA T903:2006; API SL, SJ, SH, SG


CROSS POWER 4T 10W/60
Specification: JASO MA T903:2006; API SJ, SH, SG; KTM LC4 2007+

http://www.motorex.com/
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: SGF
SGF skriver
Då bör alltså denna fungera likväl: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...torolja-10W30/ eftersom den har förteckningen med API SL?
Enligt min uppfattning NEJ. Orsaken är vad som står i beskrivningen
Mineraloljebaserad multigradeolja för 4-takts bensin- och dieselmotorer.
1) Eftersom den duger till bensinmotorer (de med katalysator ej uteslutna) så betyder det att man minskat ner halten zink---fosfat som skadar katalysatoer.
2) Kollar man på dokumentet till oljan så står det inte nånting alls under 3 Sammansättning/Uppgifter om beståndsdelar medan det på turbodiesel oljan står zink---fosfat 1 till 5%

vad är skillnaden mellan 15w och 20w
Skilllnaden är vilket som är lägsta motortemperatur oljan är pumpbar vid.

Denna är
10W -25C
15W -20C
20W -15C
men för att garantera att motorn får smörjning (det går att pumpa runt oljan med marginal) har Suzuki för min Sukka satt gränsen 5 grader högre
10W -20C och varmare
15W -15C och varmare
20W -10C och varmare
Detta betyder att om man som jag aldrig kör med hojen när det är minusgrader ute så inga problem med
15W olja. Jag har ju 15 graders marginal till Suzukis gräns -15C.
Problemet är just när motorn startar. Det är ju då oljan är kall.
Det här betyder att med lastbilar som körs under arktiska förhållanden, så är det helt normalt att man aldrig stänger av motorn, alternativt eldar med nått brännbart under motorn innan start.

I kombinationen 15W-40 anger 15W viskositeten vid låg temperatur och 40 viskositeten vid 100C
Förenklat, när det är kallt rinner oljan som en 15 olja och när det är varmt som en 40 olja.

Är SL olja bättre än SH olja. Jag har trott det men det gör jag inte längre. Orsaken är att API standarden (ny standard=bokstäver längre bak i alfabetet) ändras bla efter myndigheternas krav på t.ex. att katalysatorn inte ska skadas på bilar.
Eller att bensinförbrukningen ska sänkas. Oljor som 0W-20 och 5W-30 finns enbart för minskade friktionsförluster i ny motor => lägre bensinförbrukning i test av bilar.
Oljor med högre viskositet skyddar motorn bättre.
Men tillverkaren av en bilbensinmotor har ju inget intresse av att motorn håller mer än 15000mil.
Ett krux är att eftersom zink--fosfat blivit förbjudet till bensinmotorer så har oljetillverkarna sökt efter andra tillsatser för att minska slitaget på kamaxlar och kamsläpor. En del av dessa tillsatser har visat sig göra slirkoppling av vanlig oljekoppling i MC. Och det är ju inte så lyckat. Att den slirar jämt.
Av det skälet har jag sett att man alltid ska välja olja märkt 4T eller MC till hojar.
Kruxet är som jag ser det bara hur länge dröjer det innan zink---fosfat blir förbjudet till hoj också.
För alla nya hojar har katalysator.
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/Viscosity.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
längst ner på wiki finns också länkar till mer info bla
A pdf table of motoroil tecknical specifications
 
  • Gilla
Reaktioner: SGF
Stort tack till allihopa med bra och utförliga beskrivningar!
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top