SGF skriver
Då bör alltså denna fungera likväl:
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...torolja-10W30/ eftersom den har förteckningen med API SL?
Enligt min uppfattning NEJ. Orsaken är vad som står i beskrivningen
Mineraloljebaserad multigradeolja för 4-takts bensin- och dieselmotorer.
1) Eftersom den duger till bensinmotorer (de med katalysator ej uteslutna) så betyder det att man minskat ner halten zink---fosfat som skadar katalysatoer.
2) Kollar man på dokumentet till oljan så står det inte nånting alls under 3 Sammansättning/Uppgifter om beståndsdelar medan det på turbodiesel oljan står zink---fosfat 1 till 5%
vad är skillnaden mellan 15w och 20w
Skilllnaden är vilket som är lägsta motortemperatur oljan är pumpbar vid.
Denna är
10W -25C
15W -20C
20W -15C
men för att garantera att motorn får smörjning (det går att pumpa runt oljan med marginal) har Suzuki för min Sukka satt gränsen 5 grader högre
10W -20C och varmare
15W -15C och varmare
20W -10C och varmare
Detta betyder att om man som jag aldrig kör med hojen när det är minusgrader ute så inga problem med
15W olja. Jag har ju 15 graders marginal till Suzukis gräns -15C.
Problemet är just när motorn startar. Det är ju då oljan är kall.
Det här betyder att med lastbilar som körs under arktiska förhållanden, så är det helt normalt att man aldrig stänger av motorn, alternativt eldar med nått brännbart under motorn innan start.
I kombinationen 15W-40 anger 15W viskositeten vid låg temperatur och 40 viskositeten vid 100C
Förenklat, när det är kallt rinner oljan som en 15 olja och när det är varmt som en 40 olja.
Är SL olja bättre än SH olja. Jag har trott det men det gör jag inte längre. Orsaken är att API standarden (ny standard=bokstäver längre bak i alfabetet) ändras bla efter myndigheternas krav på t.ex. att katalysatorn inte ska skadas på bilar.
Eller att bensinförbrukningen ska sänkas. Oljor som 0W-20 och 5W-30 finns enbart för minskade friktionsförluster i ny motor => lägre bensinförbrukning i test av bilar.
Oljor med högre viskositet skyddar motorn bättre.
Men tillverkaren av en bilbensinmotor har ju inget intresse av att motorn håller mer än 15000mil.
Ett krux är att eftersom zink--fosfat blivit förbjudet till bensinmotorer så har oljetillverkarna sökt efter andra tillsatser för att minska slitaget på kamaxlar och kamsläpor. En del av dessa tillsatser har visat sig göra slirkoppling av vanlig oljekoppling i MC. Och det är ju inte så lyckat. Att den slirar jämt.
Av det skälet har jag sett att man alltid ska välja olja märkt 4T eller MC till hojar.
Kruxet är som jag ser det bara hur länge dröjer det innan zink---fosfat blir förbjudet till hoj också.
För alla nya hojar har katalysator.
http://www.roymech.co.uk/Useful_Tables/Tribology/Viscosity.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil
längst ner på wiki finns också länkar till mer info bla
A pdf table of motoroil tecknical specifications