Yamaha YZ 250 -01

Anderssan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2001, Yamaha YZ250
Hej!
Har fortsatta problem med min Cross. Den har vid ett antal tillfälle bara dött när jag kör och sen får jag inte i gång den (ca 5ggr). Efter byte av tändstift och några dagars stående i garaget startar den igen. Har trott att det varit något fel på tändningen, i dag kollade jag tändspolen och resistansen verkar ok, gnistan på mitt gamla stift är också ok. Min nya tanke är att den helt enkelt blir sur (stiftet ser ganska oljigt ut). Hur skall man komma till rätta med problemet ?

Byta munstycke ? I sådant fall vilket och till vad ?
Tändstift, läst att man kan byta till hårdare för att höja temperaturen ?

Till saken hör att jag är nybörjare och kör troligen i för höga växlar och därmed för låga varv, kan det ha med saken att göra ?

Är det verkligen så känsligt ?

Tacksam för hjälp!
 
JAg har haft en äldre yz och den funka inget vidare att "puttra" med. Då får du allt emellan åt gå ner på lägre växel å varva. ur lite. Kan även bero på koven. Skall bytas ganska ofta. Justering av förgasaren får man åxå göra ofta. Alltså luftskruven. Har du kollat/ gjort rent luftfilter och oljat det igen?
Dom är lite känsliga dom där rackarna.
 
Hej igen!
Kolven är ny bytt. Ang. luftskruven, den enda info jag har är att den skal var utskruvad 1,5-2 varv ?
Stiftet är ett Denso W24ESR-V
 
Hej igen!
Kolven är ny bytt. Ang. luftskruven, den enda info jag har är att den skal var utskruvad 1,5-2 varv ?
Stiftet är ett Denso W24ESR-V

Prova ett kaller eller varmare (jag kommer inte ihåg vilket). Jag hade samma problem, körde helt enkelt för fegt så stiftet tröttnade.
 
Hej igen!
Kolven är ny bytt. Ang. luftskruven, den enda info jag har är att den skal var utskruvad 1,5-2 varv ?
Stiftet är ett Denso W24ESR-V

Det är grundinställning på luftskruven. Den får finjusteras för varje motor. Hur är tomgången? Är det "distinkt" knatter ellr vandrar den? Gasrespons skall vara rapp. Orolig tomgång och "snällt"ljud kan vara tjuvluft. Kolla insugsgummi. Kan även vara pboxar på vevändarna. Klen respons kan bero på Reedventiler.=Flaps. Metall "membran mellan förgasare å cylinder. Är stiftet väldans oljigt så mistänker jag pbox på transsidan. Byt dock båda sidorna när du ändå är ifarten.
Mvh Tommy
 
Hej!
Då är det nog ett varmare jag skall ha!?
Ang, luftskruv. Skall man skruva in eller ut för att få mindre "fet" blandning.
Känns bittert om allt bottnar i för feg körning..... :-) (men kul har jag..när den funkar...)
 
Vad har du för stift 7:a? Gå in till närmsta cross butik och säg att du kör som en kärring och vill ha ett stift därefter.
 
Hej!
Då är det nog ett varmare jag skall ha!?
Ang, luftskruv. Skall man skruva in eller ut för att få mindre "fet" blandning.
Känns bittert om allt bottnar i för feg körning..... :-) (men kul har jag..när den funkar...)


Skruva in för magrare. MEN inte för magert då har du ingen kolv kvar:näsblod
 
Skruva in för magrare. MEN inte för magert då har du ingen kolv kvar:näsblod

Kan inte säga vad som gäller för denna hoj, men 99% av alla förgasare blir det mer bränsle om skruven skruvas in. Namnet säger det mesta, luftskruv... Du öppnar eller stänger en 'extrapassage' i förgasaren som förser motorn med tomgångsluft då du har trotteln stängd.

Och det är minimal risk för kolven, så fort du öppnar trotteln 2-3mm så slutar luftskruven att påverka blandningen.
 
Är det inte ejektorverkan på dom flesta förgasare? Mer luft suger mer bränsle?
 
Nädå, dom är inte så känsliga.
Men däremot måste tändstiftet upp i arbetstemperatur för att "brännas rent" Kommer inte ihåg vilket temperatur. 550 grader Celsius? Kommer stiftet inte upp i den temperaturen så slocknar stiftet.
Kör du som en "kärring" så ska du absolut sätta i ett mjukare stift. Kansk till och med 2 steg mjukare.
Men ska du ut och "borra" på sjöis så måste du byta tillbaka till orginal stift.

Troligtvis är det inte förgaren det beror på.

Mats
 
Hej igen!
Att få tag på "varmare" stift var inte lätt, har kollat med 2 butiker ingen kunde hjälpa till.
Jag har fått tag på en manual och därefter plockat i sär förgasaren. Samtliga munstycken är orginal (180,55,55). Upptäckte dock 2 avikande saker;
1. Luftskruven, standard inst = 3/4 till 1 varm, det var 2 varv på min.
2. Nålen var inte i orginalläget d.v.s "hack" 3.

Vad tror ni om detta? Bidragande orsaker till att det blir surt.. (jag hoppas och tror det)
 
Hej igen!
Att få tag på "varmare" stift var inte lätt, har kollat med 2 butiker ingen kunde hjälpa till.
Jag har fått tag på en manual och därefter plockat i sär förgasaren. Samtliga munstycken är orginal (180,55,55). Upptäckte dock 2 avikande saker;
1. Luftskruven, standard inst = 3/4 till 1 varm, det var 2 varv på min.
2. Nålen var inte i orginalläget d.v.s "hack" 3.

Vad tror ni om detta? Bidragande orsaker till att det blir surt.. (jag hoppas och tror det)

Nålens position kan vara en bidragande orsak. Om clipset är längre ifrån övre änden (position 4 eller 5) börja med att flytta till 3, är det på 2 kan du prova med 1an.

Luftskruven är redan ställd så den ska gå magrare vid tomgång än original.
 
kul grejj det här men hur gick det för dig funkar crossen efter att du flytta clippset till 3 o bytte stiff`???
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top