Yamaha YSR50RR -87

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
När Zäta Motor (Yamaha Center GBG) flyttade i somras hade de längre inte plats för några rariteter som länge stått på taket av deras kontor (inomhus).
Jag köpte då mig en YSR50RR från 1987.

2-takt med 4,5hk (7,1hk utan strypning) på 49cc:yoparty

Den är reggad som lätt-mc och får framföras på större vägar=) Den hade endast gått 46 mil innan den ställdes av för över 20 år sedan.

Den är hel men det fattades delar och det mesta har jag nu köpt på mig. När jag har tid ska jag "montera ihop" den. Inget jättejobb direkt:D

Förhoppningen är att få den i 100% originalskick och köra en längre touringresa runt Göteborg:D Bjuder på några bilder:

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Glömde kanske skriva att den är inreggad. De flesta togs in som lekfordon till Sverige, är osäker på hur många det finns registrerade men det är inte många.
 
Glömde kanske skriva att den är inreggad. De flesta togs in som lekfordon till Sverige, är osäker på hur många det finns registrerade men det är inte många.

Hej Rashid, där är ju en till. Till SALU om jag förstod rätt! Är den reggad och klar för körning. Har du provkört din ännu? Jävligt fräck.... undrar om du inte ska låna ett Marlboro skinnställ utav mig till just denna touringtripp runt GBG..... vi får kolla på detta. Outfitten vid speciella tillfällen är viktig precis som att ibland spelar det ingen roll.

Ett You Tube klipp/film. RACING RACHID on a YSR50RR.... :tummenupp:banana:rock
 
Hej Rashid, där är ju en till. Till SALU om jag förstod rätt! Är den reggad och klar för körning. Har du provkört din ännu? Jävligt fräck.... undrar om du inte ska låna ett Marlboro skinnställ utav mig till just denna touringtripp runt GBG..... vi får kolla på detta. Outfitten vid speciella tillfällen är viktig precis som att ibland spelar det ingen roll.

Ett You Tube klipp/film. RACING RACHID on a YSR50RR.... :tummenupp:banana:rock

Haha ja ett Marlboro-ställ hade onekligen gjort sig utmärkt på den!=)
Min är inte till salu nej=)
 
Fan vad häftig! Dra på packväskor och kör ner till alperna eller nåt :D Det går säkert. Men det är inte rätt...
 
Åh-ååh-åååååå; jag vet preciiis vad jag skulle vilja göra med den lilla sötnosen!
Komsikomsi till farbror Bosse så skall vi bara ut och åka en liten sväng tillsammans.
Såja, det går bra. Nej nej - inte skrika! Inte nypa!! Det går fiiint. Jag har gjort det här förut! Lita på mig.
Det går över på ett dygn, lugn och fin... Nej, nej - inte skära heller!
Nice and easy - om man fyller dig rejält så orkar du längre.
Kanske lite extra smörjmedel gör att det går lättare....?






Innan någon rapporterar inlägget så vill jag bara säga att det hela handlar om Ironbuttkörning.
Rash såg jävligt skeptisk ut när jag föreslog att han skulle bli förste europé att sätta en Saddlesore 1000 på en 50cc, men övertalningsförsöken har bara börjat... :7peta
 
Åh-ååh-åååååå; jag vet preciiis vad jag skulle vilja göra med den lilla sötnosen!
Komsikomsi till farbror Bosse så skall vi bara ut och åka en liten sväng tillsammans.
Såja, det går bra. Nej nej - inte skrika! Inte nypa!! Det går fiiint. Jag har gjort det här förut! Lita på mig.
Det går över på ett dygn, lugn och fin... Nej, nej - inte skära heller!
Nice and easy - om man fyller dig rejält så orkar du längre.
Kanske lite extra smörjmedel gör att det går lättare....?






Innan någon rapporterar inlägget så vill jag bara säga att det hela handlar om Ironbuttkörning.
Rash såg jävligt skeptisk ut när jag föreslog att han skulle bli förste europé att sätta en Saddlesore 1000 på en 50cc, men övertalningsförsöken har bara börjat... :7peta

Fabror Bosse e inte riktig frisk.... Ironbutt. Jag menar att ett 24 timmars på Le Mans räcker! Sedan är den inkörd!
 
De är såå fräna! Skulle vilja ha en sån på hyllan jämte mina R6:or. Ut och kör, och ta mycket bilder!
 
Jag hade efterföljaren, vattenkyld -91. Den varvade över 10.000rpm, manlig i sin litenhet.
 
Rolf (Zäta Motor) körde med den till och från jobbet med den tydligen de mil som den gått. Planen är att göra liknande, köra den till och från jobbet=)

Det roligaste hittills är när jag ringde Svedea för att prata försäkring, de ville ha ca 25'000kr/år för trafikförsäkring:rofl "vi försäkrar inte den typen av hojar, det är inte vår målgrupp".
Jag frågade om de verkligen slagit in rätt regnr och det hade de gjort:D
Hittat helförsäkring för runt 2tkr men åndå dyrare än min Café Racer.. Lite sjukt egentligen:hihi

Jag älskar spontana upptåg men någon längre Iron Butt blir det nog inte med denna. Känner att jag inte vill pressa sönder den med sådana körningar.. Touring i Göteborg är nog vad jag kommer att utsätta den som mest=)

Angående värde osv så är det ju alltid upp till vad köparen vill betala. De finns på eBay för runt 15-20'000kr i hyfsade till rätt så bra pris. Men sen ska den gå att regga i Sve också.
Planen är att behålla denna länge och ha den som en fin möbel inomhus:tummenupp Men ibland köra med den så man får den sköna 2-taktsdoften i lägenheten=)
Eftersom jag och tjejen bor på 37kvm så får jag ju inte plats med en "hel hoj" inomhus, då blir det perfekt med denna lilla:D
 
Trevlig hoj, danskarna var väldigt mkt för dessa som instegsklass till roadracing på kart-banor på 90-talet, Bla. Robin Harms som kör/kört SS600 i VM började på denna modellen. Motorerna är INTE DT50 även om de ser exakt likadana ut, de är YZ50, inget passar typ mellan DT & YZ tyvärr, jag vet, då jag hade en äkta YZ50 cross för ett tag sedan & försökte sätta en DT70cc cylle på denna. Dock finns det även YSR70/80 okså .
 
Linköping ( Lidköping?) hade ett tiotal för prova på roadracing. De fanns kvar 10 år sedan, undrar var de är nu.
 
Rash! Den packar du i resväskan och kommer ner till mig, här passar det att bruka den lille på dom trånga gatorna hela vintern!
Jag bjuder på första jarran.
MVH Pekka:tummenupp
 
Rolf (Zäta Motor) körde med den till och från jobbet med den tydligen de mil som den gått. Planen är att göra liknande, köra den till och från jobbet=)

Det roligaste hittills är när jag ringde Svedea för att prata försäkring, de ville ha ca 25'000kr/år för trafikförsäkring:rofl "vi försäkrar inte den typen av hojar, det är inte vår målgrupp".
Jag frågade om de verkligen slagit in rätt regnr och det hade de gjort:D
Hittat helförsäkring för runt 2tkr men åndå dyrare än min Café Racer.. Lite sjukt egentligen:hihi

Jag älskar spontana upptåg men någon längre Iron Butt blir det nog inte med denna. Känner att jag inte vill pressa sönder den med sådana körningar.. Touring i Göteborg är nog vad jag kommer att utsätta den som mest=)

Angående värde osv så är det ju alltid upp till vad köparen vill betala. De finns på eBay för runt 15-20'000kr i hyfsade till rätt så bra pris. Men sen ska den gå att regga i Sve också.
Planen är att behålla denna länge och ha den som en fin möbel inomhus:tummenupp Men ibland köra med den så man får den sköna 2-taktsdoften i lägenheten=)
Eftersom jag och tjejen bor på 37kvm så får jag ju inte plats med en "hel hoj" inomhus, då blir det perfekt med denna lilla:D

Hör av dig om ett år när hon tröttnat på att ha den runt fötterna, så lyfter jag problemet från dina axlar.:D
 
En fråga, såhär knappt 5 år senare:
Jag köpte en YSR50 i förrgår, dock inga papper eller info över huvud taget. Hyfsat skick. Jag vill naturligtvis regga den som lätt MC. Frågan är hur svårt det är (om den nu är en av dessa ”lekfordon” som togs in, vilket jag antar att den är)?

Vet du föresten vart ramnumret sitter?

Tack / Jon
 
Ramnumret ser ut så här för serien:



2RR00XHA0040NN

De två sista siffrorna har jag lyft undan och ersatt med "NN" för att ingen skall känna sig lutad.

Jag har slagit tre regnummer hos bilregistret, men ingen av dessa har någon notis om var ramnumret är anbringat.

Skulle tro att det sitter på det vanliga stället: styrhuvudet.

Hojen skall absolut ha ramnummer, ingen hoj lämnade fabriken utan identitet.
Det går inte att bortförklara med att hojen är oreggad eller bara använts på inhängnat område - från start fanns det ramnummer instansat.
 
Tack för snabbt svar. Det borde alltså vara möjligt för mig att regga den som lätt MC? Om inte annat med hänvisning till att andra individer av samma modell är registrerade.

Mvh / Jon
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top