Yamaha YEC ECU, "flashad" originalbox = problem

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Jag har köpt en R1 2006 banhoj, men gatreggad med originalsakerna med.

Hojen har YEC elsystem, och jag fick med ett original elsystem som jag hade tänkt att sätta på. Nu så visade det sig att original ECU helt saknades - det skulle sitta på den extrahärvan, vid närmre koll så visade det sig att den sitter på hojen.

Det finns alltså ingen KIT-ECU från YEC, utan det är originalboxen som sitter på en YEC-kabelhärva.

Det skumma är att instrumentpanelen inte visar mätarsträckan (den visar bara varv, hastighet och växel), detta borde den ju göra med original ECU.

Vidare så är tändningslåset är urkopplat och man startar med en strömbrytare (som det ska vara på YEC), detta ska väl inte gå att göra med original ECU heller?

Jag kommer därför fram till slutsatsen att man "flashat" originalboxen med YEC programvara, har läst att det finns firmor som gör sånt.

Frågan är: kan man flasha tillbaks den till original, finns det någon som gjort det eller som vet hur/vart det görs? Jag har inga papper, skivor eller dokumentation, bara regbevis.

Alternativet är ju att köpa en ny ECU med tändningslås och nycklar, men det är ju ett jäkla jobb och mycket $..

Jag har alltså originalhärvan, alla nycklar, tändningslåset sitter på plats men är urkopplat.

Det var ju lätt idiotiskt av förra ägaren att flasha originalboxen som han hade nycklarna till och inte köpa en extra ECU på EBAY för att flasha i YEC programvaran.

Ja det går att flasha tillbaka original programvara men sen måste den paras ihop med nycklarna. Jag hade letat upp en ny ECU på EBAY för 100$ och skickat den samt dina nycklar och tändingslås till http://www.motomatrix.co.uk/ så parar de ihop grejerna. De kan även ha färdiga ECU på hyllan så maila och fråga först.

Sälj sedan din YEC ECU och kabelhärva den är värd mer än du fått lägga ut på fipplet.

Last edited:
Det var ju lätt idiotiskt av förra ägaren att flasha originalboxen som han hade nycklarna till och inte köpa en extra ECU på EBAY för att flasha i YEC programvaran.

Ja det går att flasha tillbaka original programvara men sen måste den paras ihop med nycklarna. Jag hade letat upp en ny ECU på EBAY för 100$ och skickat den samt dina nycklar och tändingslås till http://www.motomatrix.co.uk/ så parar de ihop grejerna. De kan även ha färdiga ECU på hyllan så maila och fråga först.

Sälj sedan din YEC ECU och kabelhärva den är värd mer än du fått lägga ut på fipplet.

Tack för ett kanonsvar..

Jag har köpt en ECU till nu och ska skicka den till England.. dom kan återställa den till "virgin state", sen när jag startar med röd nyckel så programmeras den in av sig självt. Mycket smidigt :fyllisar

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!