Yamaha XTZ Super Tenere

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Hade hoppats på att komma i kontakt med någon annan Tenere-ägare som kunde svara på en liten fråga bara;

Yamaha XTZ Super Tenere -90 med 2500mil på nacken.

Temperaturmätaren, vart ligger den normalt på er(a) cykel/cyklar?

Min går aldrig upp mer än straxt över vänstra gröna kanten.
Jag har haft dåliga termostater på bilar, så jag tänkte om även min termostat i min nyköpta båge är kass om den nu inte öppnar/stänger fullt ut.
Det skulle ju kännas normalt om temperaturen låg i mitten av skalan, eller?

Och i annat fall, finns det något ställe på motorn man kan sätta en temperaturprob utan att öppna upp något hål. Som bör ge en ganska bra uppfattning om hur varmt den går. Åkte till inköptsstället och hörde med deras verkstad, enligt dem ska den ligga runt 80 grader i normal arbetstemperatur för att gå optimalt.

Edit: Bilden visar inte hur den ligger när den går, tog bara en bild för att illustera hur det ser ut.

Bifogat

• DSC00072.JPG
    DSC00072.JPG
    123.7 KB · Visningar: 61
Last edited:
Har inte haft XTZ, men väl både TDM & TRX (samma motor fast borrad). På dessa ligger temperaturen vid normal körning runt 65-70 grader (bara en liten bit upp på skalan) och jag misstänker att detsamma gäller din. Tror inte det är nåt fel på din termostat.

Jåke skrev:
Har inte haft XTZ, men väl både TDM & TRX (samma motor fast borrad). På dessa ligger temperaturen vid normal körning runt 65-70 grader (bara en liten bit upp på skalan) och jag misstänker att detsamma gäller din. Tror inte det är nåt fel på din termostat.

Tack för svaret, då stämmer det nog för mig med.. Blev bara misstänksam när jag är "van" vid att alla andra maskiner har gått upp till hälften av skalan.

Ska dessutom ut på en långresa nästa vecka eventuellt och vill inte resa iväg utan att bågen är i tipp-topp.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti