Yamaha XTZ 750 -90

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Köpte bågen förra veckan, drog till norge över helgen. Betade av 99,6 mil fram och tillbaka. En bit över gränsen hem idag upptäckte jag att det droppade olja någonstans under motorn ner på backen. När jag tittade under ser det ut som startmotorn läcker olja?

Eftersom jag inte har något val annat än att tuta på de resterande 40 milen gör jag det, i hopp om att läckan inte ska bli värre.

Hem kom jag, men sen vetefan. Beställde lite käk, skulle åka o hämta det. Cykeln stinker ny motorolja, och startmotorn vägrar gå runt. Det bara fräser när jag försöker och varvräknaren sticker upp, utan att motorn gör det.

Jag antar att det har läckt in olja i startmotorn? Eller är det en omöjlighet, vet inte vilket forum jag ska vända mig till. Brukar få bra hjälp härifrån.

Är olja elektriskt ledande? Om det kanske bara är så att det runnit massor olja någonstans från ovansidan av startmotorn, ner över anslutningarna till s-motorn. Det kan jag bara spekulera i. Eller kan det vara någon packbox som har gått, eller om någon renoverat maskinen, och inte satt packboxen åt rätt håll?

Ska lämna in den på verkstad iaf, kan inte tänka mig något annat än att firman jag köpte den av fixar den. Inte ens haft den en vecka.

Kan inte tänka mig något jag skulle ha gjort för att detta skulle hända, motorn/packningarna ska väl inte ta skada av långkörningar? Har varit oerhört snäll mot den.

Verkstan är skyldiga att fixa detta enligt konsumentköplagen. Speciellt om man påstår att man sålt en servad och/eller juste hoj eller ännu bättre - varudeklarerad!

Den är gjord för att användas, 100 mil är ingenting så din körning har knappast påverkat händelseförloppet. Möjlig orsaker kan ju vara taskig mekaniker som du själv påpekar, men kanske även att den stått väldigt länge så packningar torkat och spruckit.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år