Yamaha XT660X eller Suzuki DRZ400SM

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag går i bytas tankar och är ute efter en allround hoj. En som kan piska både småväg och grus, busa i stan samt som jag kan köra 30mil till mina släktingar utan att få för mycket träsmak. Jag har kommit fram till att det kanske är en Motard liknande hoj som är intressant.
Jag är inte mycket för att meka själv så en hoj med längre service intervaller är att föredra.
Jag har surfat runt lite och hittat dessa två som verkar intressanta.

Någon som har några erfarenheter av dessa, eller någon annan hoj som funkar?

Nu har jag inte provat nån av hojarna men ska du åka långt så har yamman bättre sadel. Lutar mer frammåt (avlastar ryggen) och är mkt bredare. Värt att tänka på. ;)

Har ägt en 660X -04 och det är en "vettig" allround hoj som duger till mycket. Inte bäst på något och inte sämst :) Billig i drift och underhållande på kurvig väg och grus. Tröttnade dock på att den var lite slö men det är sånt man får ta om man ska åka i princip underhållsfritt. Köra en 30 mils runda gör du utan att avlida. Självklart är det jobbigare på en stånka och utan vindskydd men vibrationerna är minimala om man jämför med vissa andra hojar :gnissla

Varför inte typ KTM 625, 640, 660 ???
Honda XR 650 ??

400 är nog lite lite för landsväg o Yama 660 är nog lite tråkig också jämfört med KTM o hondan....

såg att du skrev att du inte ville meka så mkt heller KTM 640 är oljebyte var 500a mil även samma sak med nya KTM 690..
går riktigt bra men vibrerar mer än yamahan

Varför inte typ KTM 625, 640, 660 ???
Honda XR 650 ??

400 är nog lite lite för landsväg o Yama 660 är nog lite tråkig också jämfört med KTM o hondan....

såg att du skrev att du inte ville meka så mkt heller KTM 640 är oljebyte var 500a mil även samma sak med nya KTM 690..
går riktigt bra men vibrerar mer än yamahan

Jag har tittat lite på duke 2, det är väll 640 motorn i den. Oljebyte fixar jag, men jag läst lite om ventilerna som behöver justeras i tid och otid på ktm.

Jag har tittat lite på duke 2, det är väll 640 motorn i den. Oljebyte fixar jag, men jag läst lite om ventilerna som behöver justeras i tid och otid på ktm.

Nja tid och otid håller jag inte med om. Det är 500 mils intervall ang. ventiljustering på LC4 motorerna. Lämna in den när det är dags att justera/börjar bli svårstartad och byt olja och filter själv om du inte gillar att skruva alltför mycket. Justeringen är inte så märkvärdig men saker och ting kan ju gå snett om man inte vet vad man gör. Finns en bra servicemanual att ladda hem där det mesta står beskrivet.

Nja tid och otid håller jag inte med om. Det är 500 mils intervall ang. ventiljustering på LC4 motorerna. Lämna in den när det är dags att justera/börjar bli svårstartad och byt olja och filter själv om du inte gillar att skruva alltför mycket. Justeringen är inte så märkvärdig men saker och ting kan ju gå snett om man inte vet vad man gör. Finns en bra servicemanual att ladda hem där det mesta står beskrivet.

Oki, hurdana är intervallerna på xt'n?

Tror verkligen inte att KTM är rätt mc för dig om du vill kunna åka mer än ca 10 mil landsväg. Rolig mc som bara den men den vibrerar rätt friskt och du kommer inte att känna arslet eller händerna efter 7-8mil på den. Jag har själv haft en 640 som jag sålde nu i helgen.

Är själv inne på att köpa en xt nästa år. Serviceintervallerna på xt:n ligger på 1000 mil vilket är lååångt när det gäller enstånkor. Om jag vore du skulle jag nog satsa på en xt. Den är lite slö original men med system, filter och pcIII på den så går den riktigt bra.

Stämmer att det är 1000 mil innan första "stora" servicen på Yamahan. En hoj som verkar både roligare, smidigare och lagom med mek samt inte verkar vibrera som fan, verkar vara Husqvarnas 610 SM. Ska du åka längre sträckor tror jag den motorn passar bättre till ändåmålet än ex. DRZ 400. En hoj som inte ska räknas bort i sammanhanget. Utan att ens ha provkört Qvarnan skulle jag välja den före Yamahan iallaf.

Tror verkligen inte att KTM är rätt mc för dig om du vill kunna åka mer än ca 10 mil landsväg. Rolig mc som bara den men den vibrerar rätt friskt och du kommer inte att känna arslet eller händerna efter 7-8mil på den. Jag har själv haft en 640 som jag sålde nu i helgen.

Är själv inne på att köpa en xt nästa år. Serviceintervallerna på xt:n ligger på 1000 mil vilket är lååångt när det gäller enstånkor. Om jag vore du skulle jag nog satsa på en xt. Den är lite slö original men med system, filter och pcIII på den så går den riktigt bra.

Jag har nog också insett det. Om jag byter så blir det nog en xt.

Jag har en DRZ och den är kanon som allround-hoj. Billig i inköp, försäkring och generösa garantier. Den är smidig i stan och skäms inte för sig i skogsspåret. Trots den lilla motorn bangar den inte heller på några mil landsväg. Motorn är i det närmaste vibrationsfri vilket gör att du slipper bortdomnade händer och fötter som på vissa andra stånkor.

Däremot skulle jag nog inte vilja köra 30 mil pga den hårda sadeln som är anpassad för enduro. Det låter som om XT:n passar bättre för de ändamål du tänkt använda hojen till. KTM-hojarna är säkert roligare att busa med, men pga vibrationerna skulle jag inte vilja nöta motorväg med dessa hojar.

Vem vill köra 30 mil på någon Enduro/SuperMotard?? :va :lol

Med undantaget av XT660R/X så är alla mer eller mindre jätteobekväma att dra en 30mila tur på.
Personligen skulle jag aldrig köpa en Enduro/SuperMotard som väger mer än 170 kg och ändå bara har en cylinder. Men det är ju jag det ;)

Titta mer på husqvarna sm 610! Grymt fin hoj tror jag som jag ljusår hellre hade köpt än en xt. Xt:n är ful, klumpig och slö om man jämför med qvarnan:tummenupp

Tänkte låna tråden lite..
Ni som bytt luftfiltret på XT660X, hur gjorde ni? Plocka bort luftburken? eller bara insats filter?
Hur gör man om man ev. tar bort luftburken? det sitter ju ett antal slangkopplingar på den?
Mvh Christian

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back