Yamaha XT600e skadad skruv och hål i luftslang

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Jag har en Yamaha XT600e 1998 där jag håller på att rengöra förgasaren. Det finns en skruv undertill (på flottörkoppen) som är någon form av tomgångsskruv eller mixskruv (luft/bränsle) och spåren i själva huvudet är skadade så en stjärnskruvmejsel får inget grepp, så jag undrar om ni har några tips på hur jag ska kunna få ut den?

Nästa fråga: det har gått hål på ena luftslangen som kopplar ihop ena förgasaren till luftburken (vänstra), har en ny som jag tänkte sätta dit men jag märker att slangen som sitter där verkar limmad med något, påminner om butylmassa men jag är inte säker, någon som vet hur jag får bort limmet/slangen och sedan om jag behöver limma den nya slangen och vad bör jag isåfall limma med?

Skickar med några bilder på den skadade skruven, den ser bättre ut på bild än vad den gör i verkligheten.

bild1.jpgbild2.jpgbild3.jpgbild4.jpg

Det ser ut att finnas ett spår för vanlig spårskruvmelsel. Har du testat med en sådan? Leta upp en mejsel som passar perfekt.
Sen är det väl dräneringsskruvar det där så du kan tömma flottörhusen på hösten om du inte ska åka på ett tag. Du ser väl skruven/gängorna på insidan?

Det där är dräneringsskruven som du tömmer flottörhuset med, jag skulle nog ta en riktigt frisk stjärnmejsel/långt bits och lägga koppen på en träbit och knacka till den utan allt för mycket våld.

Slangen kan du skära ett snitt i och ta bort, brukar inte limmas fast.

Tackar för svar.
Det ser ut som en dräneringsskruv och jag trodde också det men det är faktiskt någon form av mixskruv, XTn har som en "hel" förgasare och sedan en halva där halvan har själva dräneringen (stor bult under den med en packning). Under flottörkoppen finns ett hål där man ser själva skruven så jag antar att den tar in luft därifrån.

Har testat med en platt skruvmejsel men får inte riktigt tag i något men jag ska göra ett nytt försök.

Tackar för svar.
Det ser ut som en dräneringsskruv och jag trodde också det men det är faktiskt någon form av mixskruv, XTn har som en "hel" förgasare och sedan en halva där halvan har själva dräneringen (stor bult under den med en packning). Under flottörkoppen finns ett hål där man ser själva skruven så jag antar att den tar in luft därifrån.

Har testat med en platt skruvmejsel men får inte riktigt tag i något men jag ska göra ett nytt försök.
Slipa till en skruvmejsel så den passar. Det är det värt.

Sprängskiss ifall någon mer undrade. 🙂

IMG_2013.jpeg

Det är japanska förgasare och ett av de vanligaste felet folk gör är att använda pozidrive eller philipsmejslar istället för JIS (Japansk Industristandard) stjärnskruvmejslar när de ska lossa på stjärnskruvarna och resultatet skulle jag vilja säga är vad man ser här.
Ett tips är att skaffa en uppsättning om du tänker skruva på tvåhjulingar från "Den uppgående solens land"

Det är japanska förgasare och ett av de vanligaste felet folk gör är att använda pozidrive eller philipsmejslar istället för JIS (Japansk Industristandard) stjärnskruvmejslar när de ska lossa på stjärnskruvarna och resultatet skulle jag vilja säga är vad man ser här.
Ett tips är att skaffa en uppsättning om du tänker skruva på tvåhjulingar från "Den uppgående solens land"
@Grandell säljer väl sådana mejslar???

Om det inte är något gummi i närheten så värm flottörhuset med värmepistol eller en rejäl hårfön. Aluminiumet expanderar mer o snabbare än mässing (vilket det borde vara i ett munstycke) så behöver du kanske inte lägga på massor med kraft för att få loss grejerna.

Bränn dig inte - aluminum fördelar värme väldigt snabbt

Den där skruven är för dräneringen.
Du kan inte mixa något där nere - den matar in all soppa den kan få när du går över till den delen av förgasaren.
Om man ser det som att den undre delen av koppen fylld av bränsle så det finns inget att mixa med utan det är bara bensin som skickas genom den lilla gummislangen till fullflödesförgasaren.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT