Yamaha XT600E - På motocrossbana?

• Thread starter Thread starter 122025
  • Start date Start date

122025

Guest
...Yamaha XT600E - På motocrossbana? Går det?

Var ute på Uringe idag men ville inte ge mig ut bland alla motocrosser för att "testa", det får bli någon lugnare dag. Stod snällt vid sidan och tittade på. :)

Har i alla fall varit och busat ute i terrängen rätt friskt, både på grusväg och i skogen. Problemet är att den känns något tung. Vad tror ni om att köra den på motocrossbana?

Diskutera!

MVH 122025

Förutom att fjädringen kommer slå igenom när du kör över nån gammal tearoff så är det väl lugnt ;)

Prova kan du ju alltid göra.....men du lär inte vilja köra mer än 2-3 varv, sen vill du ha riktig fjädring...

Förutom genomslag i fjädringen och för mycket vikt att släpa på så går det nog, man får ha lite muskler och ork bara :)

Släpade min XT runt både cross- och endurobanor när det begav sig men det var inte så kul även om det var årsmodellen innan startmotorn så den var något lättare. Man blir svettig i alla fall :)

Vill du så kommer du greja det, bara att sänka tempot lite annars. Är iaf bra mkt roligare än att stå vid sidan om och kika ;)

Vill du så kommer du greja det, bara att sänka tempot lite annars. Är iaf bra mkt roligare än att stå vid sidan om och kika ;)

Har inte testat ännu, men ändå insett att den är för tung. Ingen plasttank heller, så man vill ju inte ens i närheten av vurpa... Därför ska jag sälja den, imorgon, har en köpare på g. Nästa blir någon lättare som faktiskt går att ta ett varv eller två med på bana och köra SERIÖS offroad körning. Ingen kompromiss.

Har ni nå hojtips?
Är inne på Yamaha WR450F och Suzuki DRZ400 (S?).
Söker en så lätt hoj som det bara går, upp till 450 CC.

Last edited:
Har inte testat ännu, men ändå insett att den är för tung. Ingen plasttank heller, så man vill ju inte ens i närheten av vurpa... Därför ska jag sälja den, imorgon, har en köpare på g. Nästa blir någon lättare som faktiskt går att ta ett varv eller två med på bana och köra SERIÖS offroad körning. Ingen kompromiss.

Har ni nå hojtips?
Är inne på Yamaha WR450F och Suzuki DRZ400 (S?).
Söker en så lätt hoj som det bara går, upp till 450 CC.

Drz är en bra hoj men lite slö motor och aningens tung. Det är en kompromiss. Tror även den har plåttank också... wrf450 är bra grejer. Skottsäker motor och en tvättäkta enduro och 2008 års modell väger in på 112,5kg vilket känns helt okej. Ingen kompromiss. Samma gäller nya klx450 från Kawasaki (dock 115 kg) och Hondas crf450x (dock vet jag inte om hondas variant lider av samma hållbarhetsproblem som mx-modellen?).

Ktm, Husaberg och Husqvarna har en hel del olika varianter också. Hade jag köpt en ny enduro idag hade jag nog med all säkerhet köpt mig en TE-modell från Husqvarna. 450 eller 510, vet inte riktigt. Antagligen 510.

Varför har inte ktm en exc 505 undrar jag nu när jag sitter och tänker högt....

Man ska nog inte jämföra drz och wr då det är 2 väldigt skillda hojar. drz:an är tyngre, slöare osv och är nog ingen hoj jag hade satsat på om jag skulle köpt en riktig cross/enduro. Å andra sidan är där långa serviceintervaller men jag tror man skiter i det när man är på banan :tungan

Surrade med en kille på Yamaha om prislappen på en ny WRF450, runt 78-80 papp. Det är en den perfekta hojen, helt rätt koncept, men.. det är för mycket pengar för mig. :huvet

Vad ligger priserna på Hondan och Kawan? Samma ungefär?

Det finns alltså ingen lite äldre hoj som fyller samma funktion, säkert då inte riktigt lika lätt men iaf runt 120kg och ~400CC?

Du har ju husaberg 450, 550, 650 - välj dock -04 eller nyare då det är stora förbättringar på dem. Även ktm finns ju som både finns som landsvägsreggade enduros och icke reggade crossar. Samma gäller för husaberg men den sista modellen på crossarna dem har är -05. Suzuki rmz finns oxå men dem är bara enduroreggade och inte lv-reggade men ska du köra bana så kvittar det ju :tummenupp

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back