Yamaha xt600

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Yamaha xt600 -84

Sleten kolv behövs bytas.

Är det svårt att byta den själv, Något man bör tänka på när man demotera ner. eller ska man lämna in å vad blir priset för en sådan operation ca pris
Har även en liten olje läcka från fot packningen som ska bytas rinner kanske ut 1 dl i månaden om man kör mycket...

Någon som kanske har bytt kolv i sin xt av senare model som kan beskriva lite..

Har även bytt en del kolvar från enklare motorer så liten erfarenhet har jag
moped, cross, lätt mc m.m men ingen med kedja i cylindern,

Last edited:
Tjena!
Jag har en SRX med den motorn (tror jag...). Jag har bytt kolv två gånger (7000 mil) men inte själv. Senaste gången var oljepumpen orsaken till ett ras. Tydligen byttes oljepumparna i XT motorerna (1989) till en med mer kapacitet. Så det kan vara bra att byta den oxå, den kostar MYCKET mindre än ett motorhaveri.

Tooby skrev:
Tjena!
Jag har en SRX med den motorn (tror jag...). Jag har bytt kolv två gånger (7000 mil) men inte själv. Senaste gången var oljepumpen orsaken till ett ras. Tydligen byttes oljepumparna i XT motorerna (1989) till en med mer kapacitet. Så det kan vara bra att byta den oxå, den kostar MYCKET mindre än ett motorhaveri.

ok. ska tänka på det. men vad kostade kolv bytet då

Minns inte riktigt (eller vill inte...), sist stoppade jag i en kolv för 672 cc (kräver att blocket borras) och bara kolven kostade ca: 3000kr :näsblod . Motorn havererade nästan fullständigt så jag fick byta drev, kamaxlar, ventiler, kolv, lager osv...och oljepump.

tjena du som verkar ha koll vet du om motardhjulen till tt600 passar på en xt600 89a?

perkihlen skrev:
tjena du som verkar ha koll vet du om motardhjulen till tt600 passar på en xt600 89a?
Om du menar mig, så kan jag tyvärr inte svara på din fråga då jag inte vet något om motard hjulen till XT 600, men jag skulle kunna tänka mig att de passar bättre än de jag har. Mitt första problem var att axlarna till mina hjul var större samt att det inte gick att hitta lager som passade i hjulen och till mina tunnare axlar. Om du får tag i hjul med rätt distanser (för att placera hjulen rätt i sida) så vinner du mycket tid. Sedan kommer problemet med bromsok/skivor/hasighetsmätare...men det är en kul och lärorik resa man har framför sig.

men du ska ha tack endå för svaret får söka vidare, skulle vara kul å få en motard av den gammla häcken.

Tooby skrev:
Minns inte riktigt (eller vill inte...), sist stoppade jag i en kolv för 672 cc (kräver att blocket borras) och bara kolven kostade ca: 3000kr :näsblod . Motorn havererade nästan fullständigt så jag fick byta drev, kamaxlar, ventiler, kolv, lager osv...och oljepump.

Oj då mycket på en gång. men det med olje pumpen låter trist..
Man vet ju aldrig när den inte pallar mera

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...