Yamaha XT 500 -80 högre varv problem.

HardstyleBeatz

De draaaaar
Gick med
26 May 2013
Ort
Dalarna
Hoj
2022 Yamaha MT-07 A2, 2018 Yamaha MT-07, 2015 Kawa Z1000SX
Hej!

Har ett återkommande problem med XT:n jag lånar. Det har bråkat förut, men har blivit bättre. Men börja krångla lagom till uppkörningen i trafik i tisdags.

Problemet är att den rycker o betér sig som att det vore varvstopp på 3, 4, och 5e växeln vid runt 4 000 rpm och uppåt. Detta händer endast när man accelererar. Ibland blir det så illa när man vill dra ur den på t.ex 3an att den stannar på 4 000 rpm och ökar inte. Utan den stannar runt 4 000 rpm och slår som det vore varvstopp. Nästan som att den vill dö när man accelererar. Notera att detta problemet undviks när man accelererar långsamt och succesivt ökar hastigheten/varvtalet.

Problemet går inte att undvika genom att slå på full choke. Förgasaren är isärtagen och såg inga fel eller något skit i förgasaren eller i soppakranen i tanken. Stiftet är lite gråbrunt i färgen så det tycker inte jag antyder på något fel. Ska kolla brytaravståndet på fredag och även byta tändhatt då den såg lite brunrostig ut innuti och byta stift.

Har ni några tips?
 
Brytaravståndet som du säger kan vara en felkälla, kolla även efter materialvandring på kontaktytorna:
(ljusbågen som uppstår tar med sig material från ena brytaren (grop) och lägger i en liten spets eller pyramid på motsvarande sida av den andra brytaren)
Pålagringen på ena sidan kan göra det svårt att mäta fram rätt brytargap. Brytarna kan då behöva bearbetas med en liten magnetfil.


Öppna även luftburken och kika ur det ser ut där. Gamla stånkor har ibland varit utsatta för plågsamma försök att öka genomströmningen av luft, vilket kan göra att ljuddämpande mellanväggar och snorklar inte sitter som dom skall längre utan ställer till elände genom att blockera flödet istället.

Sista tipset - kanske mest troligt, är "starvation".
Alltså ren och skär bränslebrist - hojen går som den skall under lätt belastning, men tömmer flottörhuset när det krävs lite mer. Felet kan ligga i flottörventilen, bränsleslang, bränslefilter eller bensinkran.

Stäng av bensinkranen, lossa bensinslangen vid förgasaren, öppna bensinkranen några sekunder.
Rinner det herrejössesjävlar-mycket? Inga problem uppåt då.
Pröva samma sak med slangen monterad på förgasaren, men flottörhuset bortplockat.
Rinner det ungefär lika mycket?

Vakuum i tanken har du kollat...?
 
Blir te att kolla brytarna imorrn men ska se te o kolla nogrannt!

Luftburken hade jag med isär igår o de va inga konstigheter där så den monterades ihop igår med.

Kan det bli bränslebrist trots full choke? Tog isär bensinkranen och filtret i den va näst intill kliniskt rent och det flödar på bra genom den. Förutom filtret i bensinkranen finns det inga filter. Ska extrakolla på bensinslangen så inte den har nå bös i sig. Den har säkert setat där 6-8år så den är ju inte "bräänd nju" iaf ;-)

När cykeln står med styret lutat/fullt svängt åt höger så kläms luftslangen till tanklocket till och då blir det vakum. För när man sedan tar hojjen och styr så hör man tydligt att det suger in luft i tanken. Kanske ska körtta av slangen till tanken så den hänger fritt? Nu sitter den ju liksom i tanklocket o är dragen fram till strax innan styrkronan o sitter i nån kabelstam inträdd.
 
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Back
Top