Yamaha XT 250 (-81) - elsystem, fällor? minor?

Gick med
3 Feb 2016
Ort
täby
Hoj
Triumph Sprint 1050 ST -11 , Yamaha XT250 -82
Hej alla glada!

Jag har kommit en bra bit på väg med min XT250 som jag renoverar och har nu fått av all ifrån ramen så att de stora grejerna kan åka på blästring och målning.
Så här såg den ut när jag köpte den, https://auctionet.com/en/1429530-motorcycle-yamaha-3y3-xt-250-1980 för de som är nyfikna :)



Kände mig lite som Predator dock när jag stod och höll i alla kablar/hojens ryggrad-centrala nervsystem :D
20220801_221607.jpg

Min fråga till alla er erfarna mekare där ute är, nu när jag väl har allt liggandes framför mig, bör jag kanske byta ut kablar? kopplingar? markera upp ordentligt? se till så att allt stämmer? ta bort gammal äcklig tejp, osv osv?
Alla tips är jag oerhört tacksam för!
-jag antar att det finns kanske en och en annan mina att gå på här, tänkte därför se om man kan lära sig av andras misstag.
IMG-20220807-WA0009.jpg
 
Jag hade en likadan fast 125cc, jag lade elsystemet på bordet och ägnade några timmar till att ta bort gamla skarvar och bytte dåliga kablar. Har flera gamla elsystem att plocka ifrån. Lödde lite och krympslangar här och där. Tror det var runt tio stycken strömtjuvar och pålödda skarvar. Undrar vad allt var till för?

ja och noga rengöring. Sen såg det kanon ut.
 
Tack för vettigt svar!
Det var något sånt jag tänkte borde vara en god idé! lite uppfräschning helt enkelt.
snackade med en hoj-granne som är el-pulare, han berättade att det finns riktigt bra och smidiga kopplingar man kan köpa idag och bättre isolering som underlättar arbetet nu+framåt samt ser bättre ut, alltid trevligt när det är ordnign och reda!

Jag känner igen det där med skarvar, det känns om att det är på tok för mycket kablar emot vad som behövs, ska bli intressant att se vart man landar sen.

Har du något tips på hur man kan bära sig åt sen vid montering? det känns lite läbbigt!
i vilken ända bör man börja liksom, batteriet kanske?

tacksam för svar!
 
Tack för vettigt svar!
Det var något sånt jag tänkte borde vara en god idé! lite uppfräschning helt enkelt.
snackade med en hoj-granne som är el-pulare, han berättade att det finns riktigt bra och smidiga kopplingar man kan köpa idag och bättre isolering som underlättar arbetet nu+framåt samt ser bättre ut, alltid trevligt när det är ordnign och reda!

Jag känner igen det där med skarvar, det känns om att det är på tok för mycket kablar emot vad som behövs, ska bli intressant att se vart man landar sen.

Har du något tips på hur man kan bära sig åt sen vid montering? det känns lite läbbigt!
i vilken ända bör man börja liksom, batteriet kanske?

tacksam för svar!
Om allt funkar innan, och man inte ändrar ngt, så är ju alla anslutningar i princip anpassade för att hamna där de ska vara. Du skulle tagit många bilder, innan?
 
Förvisso, problemet är att vartenda sten jag har lyft på har varit en mindre katastrof, så jag bestämde mig tidigt för att gå igenom i princip allting :) elen tror jag inte är ett untantag tyvärr.. så hela hojen är nerplockad i smådelar :D 20220713_214619.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top