Yamaha xs750 triple

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Har köpt mig en yamaha xs750 triple (axeldrivna). Nu till frågan, passar xs650ans ekerfälgar på min?
Samt hur mycket modifikation är de för att byta tanken till en xs650 special?
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Har köpt mig en yamaha xs750 triple (axeldrivna). Nu till frågan, passar xs650ans ekerfälgar på min?
Samt hur mycket modifikation är de för att byta tanken till en xs650 special?
XS750 har ju kardan om jag inte kommer ihåg fel så bakhjulet lär inte inte passa alls.
Byta tank...skojar du? Det är inte en liten eller särskilt enkel fråga.
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
XS750 har ju kardan om jag inte kommer ihåg fel så bakhjulet lär inte inte passa alls.
Byta tank...skojar du? Det är inte en liten eller särskilt enkel fråga.
Okej.
Nej? tycker att formen på den tanken ser bättre ut. Så tänker om någon vet ifall de är gjort förändringar på ramen mellan dom modellerna.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Gällande tanken är det stor skillnad på ramarna.

XS 650 är späd som en mopperam uppe vid styrhuvudet.

frame-tx650axs650bc_bigyau0774f-1_1e9d.gif



...medans XS750 påminner om jibben till en mobilkran just uppe vid styrhuvudet.


s-l300-2.jpg


Det är bara att kika in vid glipan vid tankens framkant för att känna Uh-oh...



Fälgar...? Fram kanske, bak mycket mer arbete.


Tidiga XS 750 kom med ekerhjul på vissa marknader. Sök även på GX 750.


Yamaha-GX-750.jpg
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Tusen tack för svar! Vet du om måtten är densamma längst bak där vid kröken mellan bakdämparna? Du verkade duktig?
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det fanns ju en XS750Special också med lite customstuk på.
Större chans att det passar prylar mellan dem, dock inga ekerfälgar.
Jag hade en sådan -79 en säsong. Som tur var backade en kärring på den.
 

Oquist

Medlem
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Öjebyn
Hoj
Ingen
Tror ni att bakhjulet från en suzuki gs450ga kan passa på xs:en? Den hade också axeldriften.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Låt mig börja i en annan ända.

Du är sugen på att komma igång med bygget, eller hur?
Bra, ambition och driv betyder mycket.

Vad du bör fundera på är hur du skall avsluta bygget. Många kastar sig huvudstupa in ett projekt dom aldrig kommer att ro i land - av en uppsjö med anledningar.

De byggen som avslutas och blir snygga, fungerande hojar man faktiskt vill köra på och umgås med och har ofta tagit lika många år att färdigställa som månader andra har behövt för att köra fast.

Alltså - skaffa dig en övergripande plan. Visualisera dig själv på den färdiga hojen. Försök identifiera trösklarna i projektet som du måste över - och hur det skall göras.
Försök hitta de olika plattformarna i projektet där du kan pusta ut och göra annat för att få ny inspiration.

Gör de arbetsintensiva och trista sakerna först, och garnera kakan med de roliga sist.
Köp inte på dig instrument som kommer på det allra sista, och lägg inte pengar på däck som hinner torka innan du kan rulla ut på vägen.

...sagt i all välmening. Verkligen!


Men, vilka hjul bygget skall stå på är viktigt.

Titta på utgångsmaterialet.
Sukaautomaten var en 80-tals bastard med 2-stegs automat och ett mycket moderat effektuttag.
XS 750 var Yamahas spjutspets in i framtiden under 70-talets andra hälft.
Det är nästan dubbla effekten i maskinen, och ryktet sade att transmissionen var dimensionerad för en kommande, ändå större modell. Som ju blev XS 1100: Dunderklumpen.

Fun fact:
Yamaha var skakis efter att först drivit ett wankelprojekt ända fram till lansering - men inte vågat släppa bomben, och därefter katastrofen med TX 750 som sannerligen kunde dragit omkull hela motorcykeldivisionen.

Faktiskt så skakis att man inte längre litade på sig själva när det gällde den "nya teknologin" kardandrift - utan lämnade bort hela det jobbet till Europa!
Konstruktion, produktion, sammansättning. Yes Box!

En europeisk leverantör satte ihop hela enheten vinkelväxel - kardan - slutväxel, packade i trälådor och flög dem till Japan som en monteringsfärdig enhet.
Jag minns inte längre om det var Österrikiska Steyr Daimler Puch, ZF Friedrichshafen eller något av teknikkonsultbolagen inom Porsche som gjorde jobbet, men hela enheten är Europeisk.

Fun fact eller ej: det jag vill ha sagt är att det är stor skillnad i ålder, teknologi och hur grejerna är dimensionerade mellan hojarna.

Suzukihjulet lär ha en för smal fälgbana för att funka på ditt bygge - men sådant går att byta.
Dessutom är det ett 16' hjul så det vill du inte ha kvar ändå. Dessutom är det ett nav med trumbroms.
Mer att bygga om på hojen fär att få det till att funka.

Ändå värre är det med infästningen. Duktiga metallarbetare kan fräsa bort sådant som inte skall vara där, samt svarva till adapter om det behövs eller ens är möjligt. Ändra splines - det blir mycket jobb.
Jag vågar lova dig att det inte passar rakt upp och ner.


Folk som slutför lyckade byggen har ofta hyllmeter med "kasserade" grejer liggandes, och ofta häpnar man över resultatet när bitar man känner igen från en hoj passar så mycket bättre på en annan maskin.

Med det där sista vill jag ha sagt: Tjöööp!
Har du korn på en hjulsats till en Suzuki GA till ett rimligt pris som du kan köpa på vinst och förlust så gör det.
Kanske hittar du en lösning med dessa hjulen, kanske kan du använda dem till nästa bygge, kanske kan du sälja dem vidare till någon annan eller byta mot något du behöver

Börja skapa dina egna hyllmeter med udda delar så blir varje bygge lättare när du har grejer att plocka bland.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Porsche konstruerade kardanlösningen, helt rätt.

Fint ljud men hojen väger ett kilo mer än min 1200GSA… räkna inte med moderna prestanda. :)

Det står en i Brooklyngömmorna, vi får väl se när den blir klar.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Japp, till automaten. Tror du de kan passa?

Eftersom det är en kardandriven hoj så är, med sannolikhet gränsande till visshet, de enda ekerfälgar som passar de som hör till GX750/XS750. Det är mycket osannolikt att någon annan fälg har samma ingrepp mot slutväxeln, särskilt som hela drivlinan är utvecklad i Europa speciellt för den hojen.

Det blir till att leta på nätet, Ebay etc.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top