Yamaha XS 750 SE

Jocke.s

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2021
Hoj
1980 Yamaha XS 750
Hej jag är ny ihär och undrar om någon har lite kunskap att dela med sig.

Jag köpte en Yamaha XS 750 SE årsm 1980 som är lit ombyggd till en flat track hoj, den hade stått ett tag när jag köpte den så jag började se över lite innan jag försökte starta den. jag upptäckte snabbt att förgasarna hade hängt sig och jag fick en massa bränsle på golvet. även att det inte gick att reglera bränslekranarna.

Jag tog upp gasarna och rengjorde dom samt att jag beställde två rep satser till dom. Nu till min fråga, 1 finns det inget avläge på bränsle kranarna . det står bara pri on res, hur man än vrider vredet så rinner det ur dom. Jag tycks inte hitta att beställa någonstans utbyttes kranar heller, repsatasen stämde inte rikigt överräns med verkligheten samt att det sitter två papp packningar mellan membranet som i kranen som är uttorkat där av att det läcker.

Tacksam för alla info ni kan ge

Mvh Joakim
 
Åhh, en sådan var min första hoj. -79 helt original utom styret.
Bränslekranens membran är troligen trasigt, det brukar de vara.
Sedan har väl kranen kärvat i öppet läge.
Det bästa att göra är att köpaen ny kran utan vakuumtramset.
Lägena är annars att PRI så rinner det alltid.
ON så rinner det när motorn skapar undertryck som öppnar kranen via nyss nämnda membran.
RES är samma som ON ovan men du får tillgång till sista skvätten i tanken så du kommer hem.

Utöver ovanstående:
Sköt om kardanen, sköt om kardanen, sköt om kardanen.
Vill minnas att styrlager inte var så hållbara.
Sa jag att du ska sköta om kardanen?
 
Okej så det finns inget av läge alltså. Jag har läst mig till att dom hade en benägenhet att rinna igenom och blanda ut oljan.

Men om man byter till en vanlig kran, funkar det med förgasarna? Tänkte med vakumet.
 
Du måste givetvis sätta en plugg eller klämd slangstump över vakuumuttaget på insuget.
Annars är det inga problem.
Ta bort den du har och mät storlek och gänga mm.
 
Okej tack för hälpen. När du säger att sköta om kardan, är det något mer än att byta olja?
 
Nu är det ju länge sedan jag hade min så minnet kan svika lite.
Men jag vill minnas att det gällde att plocka isär den någon gång ibland och kolla över drev och splines.
Oljebyte är givet, betydligt tätare intervall än i serviceboken, det gäller motorn också.
Leta upp något XS-forum så finns nog mycket info, XS 750, 850 och 1100 har många likheter.
Jag bytte in min mot en Honda efter att fått mig och hojen påkörd, tycker fortfarande det var lite synd, enda felet då 1980 var att originalstyret var konstigt vinklat.
Sett med dagens ögon så är det väl främst ljudet som är OK.
 
Hoztic jag har letat på nätet men jag tycks inte hitta någon, har du något tips bara det kan finnas?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top