Yamaha XS 500 -76 byggsats

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Lika bra att skapa en ny byggtråd för senaste projektet.

Eftersom jag håller på med en caferacer som kommer att prioriteras samtidigt, så kommer denna tråd/bygge förmodligen inte framskrida i överljudshastighet :)

Ideer, tips, glada tillrop och konstruktiv kritik är naturligtvis mer än välkommet :tummenupp

En Yamaha XS 500 från -76 har införskaffats och står nu i källarförådet. Skicket är väl en 2:a på en skala till 10, så det finns lite att göra på den. Förra ägaren skulle Bobba den, rev isär häcken, ledsnade, köpte HD, sedan blev xs'en ståendes i en carport i några år.

Exakt vad det kommer att bli av den är jag osäker på. Nån form av Tracker (flat, dirt, street) är väl det som känns mest rätt just nu ... men det kan ju ändras under resans gång.
Har tex sett en del hojar med bakfälg med fett däck som framhjul och det ser ju sjukt nice ut, men kanske inte på en tracker :)

Men först o främst ska jag nog kolla vad som krävs i form av renovering av motor/förgasare.
Sedan kommer jag nog att leta delar och se vad som dyker upp till rimliga pengar.

Med i paketet kom iaf orginalsving + en som är förlängd, samt orginal framgaffel + extra gaffelbel (något längre) + en UPS gaffel av okänt märke.
Orginaltank samt en sadel med lite cafe-stuk

17 juli objekt 3.jpg
17 juli objekt 1.jpg
17 juli objekt 2.jpg
 

Lt Jake

Sassa Brassa.....
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Danderyd, Sthlm
Hoj
XS500
Har du kvar den förlängda svingen? Själv har jag lite tracker-prylar som jag kanske tänker göra mig av med...
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har du kvar den förlängda svingen? Själv har jag lite tracker-prylar som jag kanske tänker göra mig av med...

Jodå, jag har inte rört grejerna utan bara ställt allt i källaren. Ägnar ALL ledig tid åt XJ'n just nu :)
Har du nån bild på din? Och OM det nu skulle bli tracker av pärlan, vad har du för grejer du tänkt sälja?
Du kan ju PM'a.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Händer det nått här eller?:7peta
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:D
Hrmmm, njae...
Den ligger och gottar till sig i min källare, den ska bli riktigt mör innan jag sätter kniven i den :glömdet

Nä, all fokus ligger på cafferäsern.
Jag har inte ens bestämmt vad jag ska göra med denna, tracker, bobber, stelben, hjulben, gråben :rolleyes:
I garaget jag numera hänger står ett par xs650 som blivit stelopererade (1 är under operation :) ) och det verkar väldigt lockande, blir ju ett sjukt skönt stuk.... dock är ju xs650 motorn bra mycket sexigare än 500:an
Och min mekplats mäktar inte att husera mer än 1 hoj + alla plåtar o verktyg.

Men när caferacern är klar för lack, då ska jag frakta hit 500:an :) och sätta klingan i den!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Händer det nått här eller?:7peta

Jomenföresten ... jag HAR polerat 1 motorkåpa :D
OCH kladdat på färgborttagningsmedel på styrkronan ....
Undrar om något finns kvar av den ... det var nog typ 3 månader sedan :rolleyes:
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hade ju ett "Moment of Halleluja" angående rövlapp på pinne.. på kafferäsern som blev rätt nedröstat, så jag får väl spara den iden till detta bygge :)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
INGEN LAPP PÅ PINNE!:huvet:7peta

Lappar hör hemma på fjället! Senast jag kollade var Yamaha XS500 ingen jeffla skååååter!:hihi
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
INGEN LAPP PÅ PINNE!:huvet:7peta

Lappar hör hemma på fjället! Senast jag kollade var Yamaha XS500 ingen jeffla skååååter!:hihi

Trött så ögona går kors, men ett gott skratt fick jag nu, man tackar :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
På dagen 3 månader sedan jag skrev här, och inte hade gjort ett skit.... det har jag ju inte nu heller.
Med med all överskottenergi så hade jag nog kunna meka med båda hojjarna parallellt.... det var ju bara det där med plats :va
Nåväl, nåt har jag gjort, köpt en ny växelspak :)
Det var så länge sedan att jag glömt bort det, när den kom igår tog det en stund innan jag fattade vad den var till :) Den spaken måste vart jorden runt....
Jaja, nu får jag väl spara mig med skribvandet (så Kawa hinner läsa ikapp :) ) i 3 månader till, så den 7 maj kan ni ju kika in
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top