Yamaha xjr 1300

Micke3

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2005
Ort
Motala
Hoj
Stolt Yamaha xjr 1300 owner..
Hejsan alla........

På väg att byta bort min Ktm Lc4 mot en Yamaha xjr 1300,ville bara höra vad ni har för erfarenheter av 1300:an,ni som har/åker på en sån hoj.Själv har jag bara provkört den en gång och tyckte den var ok.Kändes dock som om man ville peta in en växel till som inte fanns,provade den bara till 110 och tyckte den varvade ganska mycket.Samt kanske lite varm mellan benen.Den är ju luftkyld/oljekyld,vad har ni för erfarenheter av det kontra vattenkylning?Motorn spann dock jekligt gött,bensinförbrukning,hög eller vad?Alla tips och råd om cykeln mottages med öppna armar,min första post här på forumet,tycker det verkar vara en jättebra sida.

Mvh Micke3..................
 
Micke3 skrev:
Hejsan alla........

På väg att byta bort min Ktm Lc4 mot en Yamaha xjr 1300,ville bara höra vad ni har för erfarenheter av 1300:an,ni som har/åker på en sån hoj.Själv har jag bara provkört den en gång och tyckte den var ok.Kändes dock som om man ville peta in en växel till som inte fanns,provade den bara till 110 och tyckte den varvade ganska mycket.Samt kanske lite varm mellan benen.Den är ju luftkyld/oljekyld,vad har ni för erfarenheter av det kontra vattenkylning?Motorn spann dock jekligt gött,bensinförbrukning,hög eller vad?Alla tips och råd om cykeln mottages med öppna armar,min första post här på forumet,tycker det verkar vara en jättebra sida.

Mvh Micke3..................
Jag har en 1300 02:a!!
Jag kan bara säga att för små pengar får du en rapp maskin med bra försäkring.
Min kompis la 16500 på sin å då fick han ett akra 4-1 helsystem å 136hk på slangen orginal 101.Jag la 30000 å fick 159 på slangen 100orginal
 
Micke3 skrev:
Hejsan alla........

På väg att byta bort min Ktm Lc4 mot en Yamaha xjr 1300,ville bara höra vad ni har för erfarenheter av 1300:an,ni som har/åker på en sån hoj.Själv har jag bara provkört den en gång och tyckte den var ok.Kändes dock som om man ville peta in en växel till som inte fanns,provade den bara till 110 och tyckte den varvade ganska mycket.Samt kanske lite varm mellan benen.Den är ju luftkyld/oljekyld,vad har ni för erfarenheter av det kontra vattenkylning?Motorn spann dock jekligt gött,bensinförbrukning,hög eller vad?Alla tips och råd om cykeln mottages med öppna armar,min första post här på forumet,tycker det verkar vara en jättebra sida.

Mvh Micke3..................

Jag är inne på tredje sommaren med min -01:a. Trivs bra med den, men den är ju inte utan brister. Saknar en sjätte växel för tycker som dig att den varvar lite för mycket när man åker fort o långt. Bensinförbrukningen tycker jag också är lite väl hög men det kompenseras lite av att den har rätt ok försäkring. Körde en vända på drygt 100 mil för nån vecka sen och inte så farlig träsmak men dock blir man rätt varm om benen när det är varmt ute. Särskillt när man kör i stan. Växellådan är väl kanske inte den trevligaste jag kört, rätt klonkig. Inte som på honderna jag kört.
Skulle jag köpa en hoj i den här klassen idag så skulle jag nog inte välja en XJR utan då skulle jag nog ta ett kik på honda CB 1300 eller en 900 hornet, har kört 600:an o gillar den skarpt men lite för liten för min smak. CB:n har ju 6växlad låda och vad jag hört en trevligare motorgång.
 
organdonator skrev:
Jag är inne på tredje sommaren med min -01:a. Trivs bra med den, men den är ju inte utan brister. Saknar en sjätte växel för tycker som dig att den varvar lite för mycket när man åker fort o långt. Bensinförbrukningen tycker jag också är lite väl hög men det kompenseras lite av att den har rätt ok försäkring. Körde en vända på drygt 100 mil för nån vecka sen och inte så farlig träsmak men dock blir man rätt varm om benen när det är varmt ute. Särskillt när man kör i stan. Växellådan är väl kanske inte den trevligaste jag kört, rätt klonkig. Inte som på honderna jag kört.
Skulle jag köpa en hoj i den här klassen idag så skulle jag nog inte välja en XJR utan då skulle jag nog ta ett kik på honda CB 1300 eller en 900 hornet, har kört 600:an o gillar den skarpt men lite för liten för min smak. CB:n har ju 6växlad låda och vad jag hört en trevligare motorgång.

Det som gör att jag delvis väljer Yamahan,är att jag fått ett bra pris på försäkringen (länsförsäkringar).Tittade även Yamaha tdm 900,men den skulle bli dyrare än Xjr:en faktiskt,så får jag ett bra mellanpris nu på måndag slår jag nog till på Xjr:en.(köper hos handlare).Länsförsäkringar har ju en Yamaha försäkring som gör den skaplig i pris.Det som oroar lite i köpet är väl bensinförbrukningen på hojen (läst en del recensioner om hög förbrukning),för man kommer väl att åka en hel del,och soppan stiger hela tiden i pris :mad: .
 
Micke3 skrev:
Det som gör att jag delvis väljer Yamahan,är att jag fått ett bra pris på försäkringen (länsförsäkringar).Tittade även Yamaha tdm 900,men den skulle bli dyrare än Xjr:en faktiskt,så får jag ett bra mellanpris nu på måndag slår jag nog till på Xjr:en.(köper hos handlare).Länsförsäkringar har ju en Yamaha försäkring som gör den skaplig i pris.Det som oroar lite i köpet är väl bensinförbrukningen på hojen (läst en del recensioner om hög förbrukning),för man kommer väl att åka en hel del,och soppan stiger hela tiden i pris :mad: .

Den som ändå kunde få ett bra pris på försäkringen. yamahaförsäkringen är den dyraste för mig för tjejen jag snackade med sa att länsfärsäkringar la den hojen i klass 7?!? Så det va ett annat bolag som fick mina kosingar.
Jag har aldrig kommit under 0,6 liter när jag kört min. Känns lite surt för priset på soppa lär ju inte sjunka.
Hoppas att vädret blir bra framöver så du kan ut och köra måga mil med nyförvärvet ditt.
 
organdonator skrev:
Den som ändå kunde få ett bra pris på försäkringen. yamahaförsäkringen är den dyraste för mig för tjejen jag snackade med sa att länsfärsäkringar la den hojen i klass 7?!? Så det va ett annat bolag som fick mina kosingar.
Jag har aldrig kommit under 0,6 liter när jag kört min. Känns lite surt för priset på soppa lär ju inte sjunka.
Hoppas att vädret blir bra framöver så du kan ut och köra måga mil med nyförvärvet ditt.
Går det inte att öka på framdrevet med 1 kugg?
Visst du förlorar i acc, men när du åker långt så tycker jag
det kvittar.
 
Micke3 skrev:
Hejsan alla........

På väg att byta bort min Ktm Lc4 mot en Yamaha xjr 1300,ville bara höra vad ni har för erfarenheter av 1300:an,ni som har/åker på en sån hoj.Själv har jag bara provkört den en gång och tyckte den var ok.Kändes dock som om man ville peta in en växel till som inte fanns,provade den bara till 110 och tyckte den varvade ganska mycket.Samt kanske lite varm mellan benen.Den är ju luftkyld/oljekyld,vad har ni för erfarenheter av det kontra vattenkylning?Motorn spann dock jekligt gött,bensinförbrukning,hög eller vad?Alla tips och råd om cykeln mottages med öppna armar,min första post här på forumet,tycker det verkar vara en jättebra sida.

Mvh Micke3..................

Jag har en 03:a. Fick den "fixad" i våras hos mp-racing. För 11 000:- fick jag 137 hk på hjulet. Och den drar betydligt lägre soppa nu trots att jag kör mycket mera sportigt. Kör alltid efter trippmätaren så det är ingen inbillning.
Jag är väldigt nöjd med hojen, kraft oavsett växel.
En test på XJR:en
http://www.yamaha-xjr-ownersclub.co.uk/phpBB2/modules/gallery/albums/album75/conclusion.jpg
http://www.yamaha-xjr-ownersclub.co.uk/phpBB2/modules/gallery/albums/album75/read_it_and_weep.jpg
 
BMW R90s skrev:
Går det inte att öka på framdrevet med 1 kugg?
Visst du förlorar i acc, men när du åker långt så tycker jag
det kvittar.

Jo det har du ju rätt i, ska nog ta o kolla upp det. Fast funderar på att byta till en vfr nästa år så känns lite onödigt att lägga ner kosing på den. Men tack för tipset, kommer nog göra det om jag ska behålla den.
 
organdonator skrev:
Jo det har du ju rätt i, ska nog ta o kolla upp det. Fast funderar på att byta till en vfr nästa år så känns lite onödigt att lägga ner kosing på den. Men tack för tipset, kommer nog göra det om jag ska behålla den.
Det gör så lite på bränsleförbrukningen,det är lättare att ändra kör stil isåfall!!Men hur mycket kör du igentligen efter som det har så stor betydelse. Min drar 0,8 men vad gör det när man inte kör mer än 400ca
 
XJR_Jönsson skrev:
Det gör så lite på bränsleförbrukningen,det är lättare att ändra kör stil isåfall!!Men hur mycket kör du igentligen efter som det har så stor betydelse. Min drar 0,8 men vad gör det när man inte kör mer än 400ca

Jag får väl ta och jobba lite extra mellan studierna så jag har råd med soppan. Men som student så ligger ju snålheten i själen så man vill ju inte betala mer än absolut nödvändigt. Knepigt endå att få det att gå ihop med hoj o studier, men vill ju inte ha äldre hoj så jag får väl skylla sig själv:)
 
hög bränsleförbrukning

organdonator skrev:
Den som ändå kunde få ett bra pris på försäkringen. yamahaförsäkringen är den dyraste för mig för tjejen jag snackade med sa att länsfärsäkringar la den hojen i klass 7?!? Så det va ett annat bolag som fick mina kosingar.
Jag har aldrig kommit under 0,6 liter när jag kört min. Känns lite surt för priset på soppa lär ju inte sjunka.
Hoppas att vädret blir bra framöver så du kan ut och köra måga mil med nyförvärvet ditt.


Jag har kört min xjr1300 på 0.5 i häjen, de beror ju lite på vilka man åker med åxå jag kan få min att dra 1 lirer åxåom jag vill=)

M.V.H.
Ronny
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top