Yamaha XJ600S Diversion -92

Mattiax

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2009
Ort
Lindome
Hoj
Ska skaffa
Vet att det inte är någon direkt sporthoj, men hur är den som första hoj? har aldrig ägt en mc och tog kortet för drygt en månad sedan.
Och min budget till nästa år är dålig då jag tänkt plugga.

Vet ni något eller har annat förslag så skriv gärna.
Alla åsikter om "Yamaha XJ600S Diversion -92" och tips på andra mkt billiga hojar är välkommna.
 
Nån racer är det ju inte, det sägs vara lite mjuk och dann, men som första budgethoj funkar den säkert.

Annars skulle jag nog välja en CB750/900 eller GSX750 från 80-talet. Dels är det riktigt slitstarka grejer, dels roliga att köra (det går att stå på ordentligt med dom, åldern till trots), dels billiga i inköp, det går att hitta fina brukshojar för 10-12 papp, dels kan du veteranförsäkra dom hos Bilsport&Mc för ca 1300kr/år, hel/hel! Om dom är äldre än 20 år vill säga.
 
Nån racer är det ju inte, det sägs vara lite mjuk och dann, men som första budgethoj funkar den säkert.

Annars skulle jag nog välja en CB750/900 eller GSX750 från 80-talet. Dels är det riktigt slitstarka grejer, dels roliga att köra (det går att stå på ordentligt med dom, åldern till trots), dels billiga i inköp, det går att hitta fina brukshojar för 10-12 papp, dels kan du veteranförsäkra dom hos Bilsport&Mc för ca 1300kr/år, hel/hel! Om dom är äldre än 20 år vill säga.

Den jag kollat på kostar 14-15000, är det lätt att få tag i reservdelar osv? Har kollat på äldre 80-talare också, bland annat Honda CB. Jag får ta en funderare helt enkelt. Tack för tipsen:)
 
Hade en Diversion XJ600 S som första hoj!
Hade gått cp långt, 13000mil. Men den gick som en klocka och under min tid hade jag inga problem med den maskinellt.

Jag tror du kommer ha kul med den som första hoj, jag hade det. I början tycker man ändå den är ganska rapp (har du kört R1:a innan = sakta som fan, aldrig kört sporthoj = snabb), väghållningen funkar bra. Ser faktiskt okej ut för dom pengarna!

Sen får man ställa det mot vartannat också. Detta är mer en hoj som man kör långt med, du har en bra körställning, lätt körd i den bemärkelsen att den är inte extrem på nått sätt. Billig, hållbar och reservdelar finns.

Perfekt som första hoj. MEN det är inget du vinner race med vid rödljus, ingen hoj du sliter bort fegranden på bakdäcket etc.. Men var sak har sin tid, tröttnar du på den så är det bara att köpa värre :tummenupp

Lycka till!
 
Hade en Diversion XJ600 S som första hoj!
Hade gått cp långt, 13000mil. Men den gick som en klocka och under min tid hade jag inga problem med den maskinellt.

Jag tror du kommer ha kul med den som första hoj, jag hade det. I början tycker man ändå den är ganska rapp (har du kört R1:a innan = sakta som fan, aldrig kört sporthoj = snabb), väghållningen funkar bra. Ser faktiskt okej ut för dom pengarna!

Sen får man ställa det mot vartannat också. Detta är mer en hoj som man kör långt med, du har en bra körställning, lätt körd i den bemärkelsen att den är inte extrem på nått sätt. Billig, hållbar och reservdelar finns.

Perfekt som första hoj. MEN det är inget du vinner race med vid rödljus, ingen hoj du sliter bort fegranden på bakdäcket etc.. Men var sak har sin tid, tröttnar du på den så är det bara att köpa värre :tummenupp

Lycka till!


Tack för att du delar med dig av erfarenheter. Låter bra det du säger, jag har aldrig kört sporthoj ännu och tror nog att en eller två säsonger kommer den funka fint för mig. Innan jag går på något tungt är det nog bra att bli trygg med en enkel hoj. Jag hade tänkt att åka ett par längre turer i sommar också så att körställningen är bekväm är för mig ingen nackdel.

Och som du skrev, tröttnar jag snabbt så får jag byta till något värre. Tack ännu en gång:)
 
Jag skulle vilja ha en sådan här:
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawazaki_GPZ_900R_23479747.htm

Kawasaki GPZ, en från 80-talet eller tidigt 90-tal. Tycker den svarta med guld text som i blocket länken ovan är snygg.


Yamaha RD350 är relativt billiga och ganska tuffa. Jag känner en som har en sån. Den luktar motorsåg när han kör med den. :D
 
Har en XJ600 -95 fast nakenmodellen. Har den som förstahoj och är mycket nöjd med den. Visst är det ingen sporthoj men den går bra och låter fint (har dock ett Vance & Hines-system på den).

Många jag snackat med säger att den funkar perfekt som förstahoj då den är så lättkörd som den är.
 
Kanske det. Har inget bra meckgarage om det skulle behövas göra några större grejer. Har redan en ok hoj. Men visst, inte så dyrt med classic försäkring.
 
Har en äldre släkting som är inne på sin andra xj 600 diversion som andrahoj. Detta pga dess smidighet.
 
Har en XJ600 -95 fast nakenmodellen. Har den som förstahoj och är mycket nöjd med den. Visst är det ingen sporthoj men den går bra och låter fint (har dock ett Vance & Hines-system på den).

Många jag snackat med säger att den funkar perfekt som förstahoj då den är så lättkörd som den är.

Blir bara mer och mer sugen på att köpa den nu, verkar vara mest positiva betyg. Jag vet att det inte är någon sport hoj, men jag har o andra sidan ingen erfarenhet ännu så det är kanske en bra början:)

Har en äldre släkting som är inne på sin andra xj 600 diversion som andrahoj. Detta pga dess smidighet.

Låter bra:) får hoppas det blir ett bra köp för min del då:D
 
Last edited:
Det är en bra hoj på samma sätt som en Volvo 240 var en bra bil: Pålitlig, billig, rätt bra komfort men tråkig.

Perfekt som första hoj, när du har råd och vet vad du vill ha byter du bara. Värdeminskningen måste vara obefintlig om du inte klotar.

Ventilerna tickar oftast lite men det brukar inte vara någon fara. Växellådan är lite klonkig, särskilt från ettan till tvåan. Det är normalt, den var så från fabrik.
 
Det är en bra hoj på samma sätt som en Volvo 240 var en bra bil: Pålitlig, billig, rätt bra komfort men tråkig.

Perfekt som första hoj, när du har råd och vet vad du vill ha byter du bara. Värdeminskningen måste vara obefintlig om du inte klotar.

Ventilerna tickar oftast lite men det brukar inte vara någon fara. Växellådan är lite klonkig, särskilt från ettan till tvåan. Det är normalt, den var så från fabrik.

Okej, det låter rätt okej ändå, det blir ju min första säsong med kortet nu till våren, så en "tråkig" hoj att lära sig på duger nog nu när jag ska ut och övningsköra på egen hand så att säga. Och när ekonomin tillåter så byter jag upp mig efter en eller två säsonger:)

Tack för infon om växlarna osv, bra att veta:)
 
Högre kåpglas till Yamaha XJ 600 S Diversion -92, vilket? vart köpa?

Hej.

Jag köpte nyss bågen som är en trevlig bekanskap, bortsätt från turbulensen från kåpglaset som sitter på den.

När man sitter i sin normala ställning så får jag vinden rakt på halsen. Enormt störande. Så nu letar jag efter en större/effektivare kåpa. Den som sitter på nu är 34 cm från toppen av kåpglaset ner till kanten av "plasten" ovanför strålkastaren (jag antar att själva kåpglaset fortsätter några centimeter under "plasten").

Så, vet nån om det finns en längre kåpa? och vart man kan köpa den?

Tack påförhand!

Johan
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top