Yamaha XJ600 Diversion -94 Startproblem

Dr.Gude

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2018
Ort
Telefonplan
Hoj
Yamaha XJ 600 Diversion -94
Tjena,

Är ny här på forumet och är inte så kunnig, men jag är här för att lära mig och bli en del av motorcykel världen.

Köpte min första tunga motorcykel i maj, en Yamaha XJ600 Diversion från 94. Från första veckan jag ägt den har det vart problem att starta motorcykeln när det är kallt och fuktigt ute, under 20 grader tycker den inte om. Men över 20 grader och om man låter den stå i solen går den igång direkt och går fint.

Det som händer när man försöker starta den kall är att alla lampor tänds, jag sätter på lite choke och trycker på start knappen. Varje försök så kickar start motorn igång och vid första försöket så hör man 1-3 strokes från motorn. Även fast jag ger full gas samtidigt som stroksen kommer så dör motorn ändå.

Har även försökt springstarta den också, men det är samma visa där. En till tre strokes från motorn men den dör.

Sedan jag köpt hojen i maj har jag bytt tändstift, luftfilter, oljefilter och motorolja.
Tanken rengjordes från rost med syra 2016 och det ser fint ut i tanken och bensinen.
Förgasaren rengjordes i samma veva under 2016 enligt kvitto.

Tacksam för alla tips och svar jag kan få.
Tack på förhand!
 
Ett tips är ju att INTE starta med fullgas till att börja med.

Hur mår batteriet? Är batteriet slut så blir det ju inte piggare när det är kallt, men då brukar det gå att rulla igång grejerna. Att hojen går bättre om den får stå i solen en stund men är riktigt risig om det är kallt och fuktigt pekar på jordproblem eller ärgproblem. Hur mår anslutningarna till tändspolarna, tändkablarna, batterianslutningarna, jordpunkterna osv?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top