Yamaha XJ6-Tråden

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
P.s på tiden att du skrev Tox, saknade dig i tråden :krama Vad händer med din pärla, hur mår den? D.s

Och Jonathan, jag har en idé - om du köper Fresco:t så köper jag SC Project :D
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Jo, helt ny, skön känsla! Man ville ju bara gasa direkt, men den ska väl köras in först, som allt annat.

Måste säga att XJ6an är otroligt lättmanövrerad och superskön känsla i körningen. Bra första intryck.

Har du tänkt på att ändra ljuddämpare/system på den?

Ja det är väl tanken, men måste spara ihop lite stålar först. Inge mening med att köpa en slip-on för en billig peng. Sparar hellre ihop till ett helsystem. Har dock bytt blinkers, skylthållaren bak ryker nästa vecka.
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
P.s på tiden att du skrev Tox, saknade dig i tråden :krama Vad händer med din pärla, hur mår den? D.s

Och Jonathan, jag har en idé - om du köper Fresco:t så köper jag SC Project :D

Jag är lätt på!

Jag har skickat mial till SC-project men de svarar inte mig. Vill veta om den passar både N och Diversion, sen står det att det inte passar till centralstöd (så jag antar att det funkar med vanliga stödet). Sen skulle jag gärna vilja veta om man måste göra några ändringar på kåpor etc...

Vågar inte ringa för italienare brukar inte vara så heta på engelska :p
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Läste igenom ett stort forum tillägnat XJ6, dock franskt (men google translate gjorde sitt).. och det verkar som att det är lite bök och stök med frescot, för att få det att passa o.s.v.
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Läste igenom ett stort forum tillägnat XJ6, dock franskt (men google translate gjorde sitt).. och det verkar som att det är lite bök och stök med frescot, för att få det att passa o.s.v.

Ahh, läste att vissa system va man tvungen att klippa bort en liten bit av bellyn för att få på den och är inte dirket sugen på det. Men jag har inte hittat något om SC-project... ringer kanske ikväll :p
 

Asurat

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6N ´09
Vad kör ni med för depåstöd till er xj6a? Tittat på biltemas och även julas, men dom känns lite klena, sen står det ingen riktig max vikt på dom, hojen väger ändå 205 kg ^^
 

Anderberg87

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Växjö
Hoj
2010, Yamaha, XJ6-N
Inhandlar ett grenrör från en R6:a i veckan så nu ska jag ge mig på ett försök med "hemmabyggt" helsystem... ska nog sluta bra :D ingen som har ett slipon till en R6a liggandes?
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Vad kör ni med för depåstöd till er xj6a? Tittat på biltemas och även julas, men dom känns lite klena, sen står det ingen riktig max vikt på dom, hojen väger ändå 205 kg ^^

Har biltemas bak i alla fall. Inget fram.
 

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Svenljunga
Hoj
KTM 690 SMC R
P.s på tiden att du skrev Tox, saknade dig i tråden :krama Vad händer med din pärla, hur mår den? D.s

Och Jonathan, jag har en idé - om du köper Fresco:t så köper jag SC Project :D

Tjo din tok! ;) och alla andra med så klart :D Jag har jobbat röven av mig det senaste men nu så :)

Jo pärlan mår alldeles ypperligt! Saknar bättre ljud på hojen men annars är den komplett :tummenupp

Skall ut på en lååångtur i morgon och njuta :)
 

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawasaki Z750 09
Jag smällde på Ixil ( finns nog bilder på runt sida 12 ) köpte det ifrån motorcykel-exhuast 5300 kr Ikl Frakt.

Har kört 30-40 mil denna helgen ( Utan att ha mappat den )

Det är ENORM SKILLNAD jämtemot Orginal SJUKT stor skillnad !
När man kör i städer med typ 5000 varv på mätaren och glider omkring vänder sej folk om för att se va sjutton de är för hoj ;)

När jag kör utan Db killer i så Låter den som fan ! och De är relativt enkelt att få Avgassmällar osv när man släpper gasen inför kurvor.

Kör jag med Db killern i ( Fortfarande grymmt gött ljud ) så smäller den knappt alls ! Den låter lite mindre på tomgång med den i monterad men den låter jäkligt gött när man drar på ;)

Inga missljud ifrån ventiler eller dylikt ... Vet inte ens om jag tänker kosta på hojen 5000 kr för en PC och mappningen... den verkar gå hur bra som hälst !

Bra att veta är dock att Centralstödet måste bort när man monterar Detta systemet :)
 
Last edited:

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Jag smällde på Ixil ( finns nog bilder på runt sida 12 ) köpte det ifrån motorcykel-exhuast 5300 kr Ikl Frakt.

Har kört 30-40 mil denna helgen ( Utan att ha mappat den )

Det är ENORM SKILLNAD jämtemot Orginal SJUKT stor skillnad !
När man kör i städer med typ 5000 varv på mätaren och glider omkring vänder sej folk om för att se va sjutton de är för hoj ;)

När jag kör utan Db killer i så Låter den som fan ! och De är relativt enkelt att få Avgassmällar osv när man släpper gasen inför kurvor.

Kör jag med Db killern i ( Fortfarande grymmt gött ljud ) så smäller den knappt alls ! Den låter lite mindre på tomgång med den i monterad men den låter jäkligt gött när man drar på ;)

Inga missljud ifrån ventiler eller dylikt ... Vet inte ens om jag tänker kosta på hojen 5000 kr för en PC och mappningen... den verkar gå hur bra som hälst !

Bra att veta är dock att Centralstödet måste bort när man monterar Detta systemet :)

Inte vad jag ville höra. Hahah. Hade precis kommit underfund med att nej, fan, jag lägger pengarna på annat. Och detta i dag. Tungt att läsa det där nu.. När du säger att det är enormt stor skillnad, gäller det för både med och utan dB-killer? Tänkte också på det där med att folk vänder på huvudet för att se vad det är för hoj, om du kört utan dB-killer då, eller både och ;) Att det är större skillnad utan förstår jag såklart. Hur sitter denna insats fast förresten? dB-killern alltså, lättåtkomlig o s v?
 
Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Fick hojen igår, kört ett par mil (både med och utan flickvän) Hojen går väldigt bra för sina 78hk, blev väldigt överraskad. Dock så stör jag mig på att fotpinnarna vibrerar som fan! :p

Har också läst om att många vill dreva upp hojen, för de störde sig på 6000rpm på motorvägen. Jag är fan mer sugen på att dreva ner den, ska ha den i Göteborg stad och måste fan dra lite på bakhjulet då och då...

Har köpt ny skylthållare + skylt, fälgstripes, blinkers och lite smått och gott! Sen ska jag även beställa helsystem (förmodligen SC-procejt, får väl ringa dem i veckan) och en hugger är ju ett måste, tror hojen kommer bli 100ggr snyggare! På Ermax hemsida fattar jag inte riktigt vilka huggers som passar XJ6N och vilka som passar XJ6 Diversion, någon som har beställt en hugger? Får den lackad i XJ6vit och frakt för typ 1500kr (hur billigt som helst)

Stay black, stay TRUE!

Inhandlar ett grenrör från en R6:a i veckan så nu ska jag ge mig på ett försök med "hemmabyggt" helsystem... ska nog sluta bra :D ingen som har ett slipon till en R6a liggandes?

Men var fan hittar man ett grenrör till R6? Och priset blir fan ganska lika, med grenrör + ljuddämpare. Och bara jobbet att hitta/fixa allt, förkorta ljuddämpare, lambda och allt... Tror fan det är värt att lägga 5-7000 på ett helsystem :)
 
Last edited:

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawasaki Z750 09
Inte vad jag ville höra. Hahah. Hade precis kommit underfund med att nej, fan, jag lägger pengarna på annat. Och detta i dag. Tungt att läsa det där nu.. När du säger att det är enormt stor skillnad, gäller det för både med och utan dB-killer? Tänkte också på det där med att folk vänder på huvudet för att se vad det är för hoj, om du kört utan dB-killer då, eller både och ;) Att det är större skillnad utan förstår jag såklart. Hur sitter denna insats fast förresten? dB-killern alltså, lättåtkomlig o s v?

Japp de är både med och utan fast Ballare utan ;) Då behöver man inte ligga på så höga varv för att det skall låta. :)

DB killern sitter fast med 4 insektsskruvar , dvs man lossar Det Svarta " ändröret " som sitter med 4 bult , sen stoppar man i db killern där sen skruvar man åt , tar ca 3-5 minuter :)

Men var och provkörde en ny hoj idag :( Funderar starkt på byta nu .... Fan ...

Jag köpte en Svart lackad hugger ifrån Motorcykel Exhuast :) där står de tydligt vilken som passar N / Diversion :)
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Japp de är både med och utan fast Ballare utan ;) Då behöver man inte ligga på så höga varv för att det skall låta. :)

DB killern sitter fast med 4 insektsskruvar , dvs man lossar Det Svarta " ändröret " som sitter med 4 bult , sen stoppar man i db killern där sen skruvar man åt , tar ca 3-5 minuter :)

Men var och provkörde en ny hoj idag :( Funderar starkt på byta nu .... Fan ...

Jag köpte en Svart lackad hugger ifrån Motorcykel Exhuast :) där står de tydligt vilken som passar N / Diversion :)

Tackar! :) Haha, vad provade du för någon?
 

dannefranken

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2009
Ort
sundsvall
Hoj
yamaha dragstar 1100 bobber
slänger fan på hemgjorda systemet i helgen och provkör! skiter i mappning, lär nog inte vara någon fara :tungan
 

Bifogat

  • Foto126.jpg
    Foto126.jpg
    233.5 KB · Visningar: 132

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad kör ni med för depåstöd till er xj6a? Tittat på biltemas och även julas, men dom känns lite klena, sen står det ingen riktig max vikt på dom, hojen väger ändå 205 kg ^^

Jag baxar upp både SuperDuken & CBRen på biltemas (bakre) stöd.. Undvik det främre dock. Värtelööst e de´


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Till frågan.

Sitter och funderar på om tjejen ska byta hoj. Jag har gillat tanken på att hon skulle köra XJ6 ända sen den kom, men då hade hon knappt börjat övningsköra. Vis av erfarenhet kändes det dumt att låta henne tappa en ny hoj några ggr under "skoltiden", så det fick va.

Nu är det dags dock.

Finns det nåt man ska tänka på om man letar beggat?
Hur använder ni era hojar?
Funkar de bra på bana?
Hur vanligt/ovanligt är det med ABS på dem?
Löser ABSen ut mot att bakhjulet går upp också eller bara låsning?
Finns det kraschpuckar till dem?

Glad om svar...
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Jag baxar upp både SuperDuken & CBRen på biltemas (bakre) stöd.. Undvik det främre dock. Värtelööst e de´


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Till frågan.

Sitter och funderar på om tjejen ska byta hoj. Jag har gillat tanken på att hon skulle köra XJ6 ända sen den kom, men då hade hon knappt börjat övningsköra. Vis av erfarenhet kändes det dumt att låta henne tappa en ny hoj några ggr under "skoltiden", så det fick va.

Nu är det dags dock.

Finns det nåt man ska tänka på om man letar beggat?
Hur använder ni era hojar?
Funkar de bra på bana?
Hur vanligt/ovanligt är det med ABS på dem?
Löser ABSen ut mot att bakhjulet går upp också eller bara låsning?
Finns det kraschpuckar till dem?

Glad om svar...

Jag är ny med XJ6 N, har kört Z750 och två olika R6:eek:r innan. Det du ska tänka på är att pruta på blocket, fan hojarna ligger ute 4-5000kr billigare än nypris. Jag pruta sönder min och fick ett jävla bra pris.

Jag ska köra i stan, därför har jag tänkt dreva ner den så man kan ha lite kul. Original så går den på bakhjulet i 1:an och tvåan om man kämpar satan. 78hk kanske inte är direkt en banhoj, + att fotpinnarna drar i ganska lätt i svängarna (har jag hört/läst).

ABS = Ingen aning

Krashpuckar = Ja

All over tycker jag att hojen är helt klart prisvärd, den är snygg som fan och en väldigt bra "första hoj". Den är ganska låg och jävligt enkel att köra, fint balanserad etc. Dra till en MC-butik och testa en, alltid enklast så :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag är ny med XJ6 N, har kört Z750 och två olika R6:eek:r innan. Det du ska tänka på är att pruta på blocket, fan hojarna ligger ute 4-5000kr billigare än nypris. Jag pruta sönder min och fick ett jävla bra pris.

Jag ska köra i stan, därför har jag tänkt dreva ner den så man kan ha lite kul. Original så går den på bakhjulet i 1:an och tvåan om man kämpar satan. 78hk kanske inte är direkt en banhoj, + att fotpinnarna drar i ganska lätt i svängarna (har jag hört/läst).

ABS = Ingen aning

Krashpuckar = Ja

All over tycker jag att hojen är helt klart prisvärd, den är snygg som fan och en väldigt bra "första hoj". Den är ganska låg och jävligt enkel att köra, fint balanserad etc. Dra till en MC-butik och testa en, alltid enklast så :)

Tack för svar.. :)

Hon kör ju CBR600an nu, men det är läge att byta upp därifrån. Den har liksom fyllt sin funktion som "tapp-hoj" nu (plastat kåpor som aldrig förr sen hon började köra :tungan).

XJ6an känns som en lätt, smidig hoj som är mer modern i chassiet än de äldre hojar i samma prisklass som man kan jämföra med.

Effekten ser jag inte ens som ett problem för mig, jag sänkte mina tider med nästan 2 sek genom att byta ner mig från 125 till 65 hk på Gelleråsen, efter 1,5 pass! Bromsar, chassie och feedback är viktigare då.

Men nu är det fröken som ska åka i första hand (även om jag säkert kommer låna en del också :tungan) och då är enkelhet & körbarhet ledorden.

Men inga kända sjukdomar eller andra baksidor som man borde känna till?

Och att fotpinnarna tar i? Är det i jämförelse med en R6a eller tar de i för en noob i en rondell också?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top