Yamaha XJ6-Tråden

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Jag fick ingen instruktionsbok eller sådär, lite mysko. Och hur fan får man ut db-killern?

Nä, manual medföljde ej för mig heller. Det är en ring vid mynningen, du ser två hål, minns fan inte vad det låset kallas... Men du "klämmer" ihop ringen genom att förslagsvis typ ta en sax, samtidigt som du drar ut. Finns speciella verkyg för sånna lås, men det ska inte behövas.
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Nä, manual medföljde ej för mig heller. Det är en ring vid mynningen, du ser två hål, minns fan inte vad det låset kallas... Men du "klämmer" ihop ringen genom att förslagsvis typ ta en sax, samtidigt som du drar ut. Finns speciella verkyg för sånna lås, men det ska inte behövas.

Tog mig 3 timmar nästan att få gjort allt, men jag klarade inte av att sätta på det fästet till själva Ljuddämparen. Den som man själv ska böja och sådär... Försökte hur länge som helst men det gick verkligen inte, hur fick du på din? :s

Ljudet blev sjukt bra, bättre än jag hade hoppats på :p
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Till dig och ev. fler SC-köpare. En bild säger mer än tusen ord, förhoppningsvis. Hope this helps. Lite svårt att få in en schysst vinkel med mitt jävla objektiv. Men detta är upphängningen:

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


Att bli omkörd på E4an (sittandes i bil) av en XJ6a med detta system (och utan dB-killer). Ah. Det är bålgetingsvarning på det. Låter riktigt gott när det petas ner en växel (möjligtvis två) och accas ;)
 
Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Till dig och ev. fler SC-köpare. En bild säger mer än tusen ord, förhoppningsvis. Hope this helps. Lite svårt att få in en schysst vinkel med mitt jävla objektiv. Men detta är upphängningen:

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


Att bli omkörd på E4an (sittandes i bil) av en XJ6a med detta system (och utan dB-killer). Ah. Det är bålgetingsvarning på det. Låter riktigt gott när det petas ner en växel (möjligtvis två) och accas ;)

LOL, tack! Är ute och kör lite nu men ska fixa det sen ikväll då! Du är en pärla! Kom till Göteborg någongång så bjuder jag på en öl ;)
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Ljud: Väldigt mycket bättre ljud, både med/utan DB-killer! Tyckte dock att ljudet utan DB-killer va lite för högt kommer att locka fram för mycket poliser här i Göteborg. Ganska liknande ljud min första R6a faktiskt, byggd på samma motor så det är ju ganska självklart. (Ljudet på film är INTE i närheten av IRL)

Utseende: Kändes fint att ta bort den fula jävla plåtburken och när kolfibern titter fram under hojen så kände jag verkligen att detta hade blivit rätt. Gillade även att helsystemet är "rått" i sitt utseende, sen om det va planerat eller för att det va slarvigt bygge har jag inte riktigt bestämt än.

Effekt:
Originalsystem väger 8,0kg
Sc-Project Full System Carbon väger 2,1kg
Har endast kört med tjejen med där bak så har inte kunnat testa effekten än. Helt klart tror jag att det blivit en viss skillnad, sen är hojen faktiskt 6 kilo lättare nu. (Återkommer)

Slutsats:
Utan problem värt pengarna, ljudet va mycket bättre än Leo Vince helsystem. SC-projekt gör utan problem det snyggaste helsystem till XJ6an. Det smällde, men precis lagom. Hur ska man förklara det... "Hon klöks men kräks inte"? Det enda negativa som jag kan säga på rak arm är att man inte fick någon instruktionsbok till montering etc.
Om man INTE vill låta och INTE vill synas så ska man INTE köpa Sc-Project!
 

Bifogat

  • IMAG0212.jpg
    IMAG0212.jpg
    247.8 KB · Visningar: 147
  • IMAG0217.jpg
    IMAG0217.jpg
    245.8 KB · Visningar: 151
  • IMAG0220.jpg
    IMAG0220.jpg
    248.9 KB · Visningar: 114
  • IMAG0222.jpg
    IMAG0222.jpg
    257.4 KB · Visningar: 128
Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Ljud: Väldigt mycket bättre ljud, både med/utan DB-killer! Tyckte dock att ljudet utan DB-killer va lite för högt kommer att locka fram för mycket poliser här i Göteborg. Ganska liknande ljud min första R6a faktiskt, byggd på samma motor så det är ju ganska självklart. (Ljudet på film är INTE i närheten av IRL)

Utseende: Kändes fint att ta bort den fula jävla plåtburken och när kolfibern titter fram under hojen så kände jag verkligen att detta hade blivit rätt. Gillade även att helsystemet är "rått" i sitt utseende, sen om det va planerat eller för att det va slarvigt bygge har jag inte riktigt bestämt än.

Effekt:
Originalsystem väger 8,0kg
Sc-Project Full System Carbon väger 2,1kg
Har endast kört med tjejen med där bak så har inte kunnat testa effekten än. Helt klart tror jag att det blivit en viss skillnad, sen är hojen faktiskt 6 kilo lättare nu. (Återkommer)

Slutsats:
Utan problem värt pengarna, ljudet va mycket bättre än Leo Vince helsystem. SC-projekt gör utan problem det snyggaste helsystem till XJ6an. Det smällde, men precis lagom. Hur ska man förklara det... "Hon klöks men kräks inte"? Det enda negativa som jag kan säga på rak arm är att man inte fick någon instruktionsbok till montering etc.
Om man INTE vill låta och INTE vill synas så ska man INTE köpa Sc-Project!


Bra Mannen!! Endast positiva kommentarer från er båda. Ska köpa mig ett också asap! Jag hör av mig till dig jonathan när det börjar bli dags kanske du kan hjälpa mig och hitta bra system för vettiga priser? DU kan ju uppenbarligen hitta bra hemsidor etc.

Men jag förstog inte riktigt vad problemet med monteringen var? Var det att du inte fick ordning på Upphängningsanordningen eftersom det är ju den vi sett massa bilder på ovan?
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Bra Mannen!! Endast positiva kommentarer från er båda. Ska köpa mig ett också asap! Jag hör av mig till dig jonathan när det börjar bli dags kanske du kan hjälpa mig och hitta bra system för vettiga priser? DU kan ju uppenbarligen hitta bra hemsidor etc.

Men jag förstog inte riktigt vad problemet med monteringen var? Var det att du inte fick ordning på Upphängningsanordningen eftersom det är ju den vi sett massa bilder på ovan?

Jag kan bara om SC-project tyvärr, andra system vet jag bara om de har bra rykten eller inte. Hade lite problem med monteringen ja, till upphängningen av själva ljuddämparen. Men jag är inte så teknisk av mig, typ första gången jag någonsin meckar med en hoj ensam och ELD verkade klara det själv...

Bäst att titta på ebay.com/de eller England, sjuka priser där ibland. Fråga ELD ;)
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Bra att det hjälpte. Gott med en innestående öl också. Lätt värt en omväg eller två! :tummenupp Jag har nog mina vägar förbi Göteborg i sommar, säkert. Tror faktiskt det blir problem för de svenska vägarna att räcka till i sommar ;)

Nu finns det ju i alla fall bilder här i tråden på hur systemet ska se ut färdigmonterat, för det var ett onödigt gissel att varken en manual, eller ens någon form av how-to-lapp, fanns med. Hade gått betydligt fortare om det hade funnits. Det enda som är annars är att det är lite pill att få ihop allt, med vinklar o.s.v. Ingen större fara med andra ord.

Jag kan rekommendera eBay (as long as you buy from a trustworthy seller), jag kom undan drygt tusen kronor billigare. Frakten var snabb, kom i originallåda, allt var utmärkt packat, och systemet var helt nytt.

Dessutom är jag supernöjd med köpet. Inte fy skam!
 
Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Bra att det hjälpte. Gott med en innestående öl också. Lätt värt en omväg eller två! :tummenupp Jag har nog mina vägar förbi Göteborg i sommar, säkert. Tror faktiskt det blir problem för de svenska vägarna att räcka till i sommar ;)

Nu finns det ju i alla fall bilder här i tråden på hur systemet ska se ut färdigmonterat, för det var ett onödigt gissel att varken en manual, eller ens någon form av how-to-lapp, fanns med. Hade gått betydligt fortare om det hade funnits. Det enda som är annars är att det är lite pill att få ihop allt, med vinklar o.s.v. Ingen större fara med andra ord.

Jag kan rekommendera eBay (as long as you buy from a trustworthy seller), jag kom undan drygt tusen kronor billigare. Frakten var snabb, kom i originallåda, allt var utmärkt packat, och systemet var helt nytt.

Dessutom är jag supernöjd med köpet. Inte fy skam!

Fan bara att komma förbi, du har mitt nummer! ;) En XJ6-träff hade fan suttit fint... ;)
 

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
-
Hoj
XSR900
Fan bara att komma förbi, du har mitt nummer! ;) En XJ6-träff hade fan suttit fint... ;)

Ouch. Smärre missöde. Insåg aldrig hur pass nära ena grenröret låg bellypanen, vars plast nu börjat smälta.. Haha :D Syns inte speciellt mycket, men fakk. Klantigt.
 

Leona

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
U-sala
Hoj
FZS600
XJ6 och bana

Hej!

Jag har precis beställt en XJ6 men har fått lite ångest. Jag har fastnat för att köra på bana. Inte herrejössesfort utan lite lagom. Är det någon här som har testat den på gokart- eller storbana? Hur är den? Tråkig, kul?

Har en FZS 600 idag som jag tycker är ok. Men det är ändå 95 hk org i den och det tar emot lite när det är mindre effekt i den nya. Å andra sidan har det väl hänt en del på de tio åren sen jag köpte min...

Sen så är jag inte så stor och tycker att 210 kg är lite mycket att baxa runt när man står vid sidan av. Finns det något utbud av eftermarknadsjox som man kan byta till för att få ner vikten? (Lite ospecifikt men jag vet inte just nu vad man tjänar vikt på)

Vänliga hälsningar Jenny Wallberg
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Ouch. Smärre missöde. Insåg aldrig hur pass nära ena grenröret låg bellypanen, vars plast nu börjat smälta.. Haha :D Syns inte speciellt mycket, men fakk. Klantigt.

Jo, såg samma på min. Men jag testade köra en runda och det verkade hålla. Har typ 0,5 cm tillgodo på hojens vänstra sida. Annars får man köpa en värmetejp/skydd eller något, men då kommer den ju ligga emot röret och det kanske inte är så bra?

Hej!

Jag har precis beställt en XJ6 men har fått lite ångest. Jag har fastnat för att köra på bana. Inte herrejössesfort utan lite lagom. Är det någon här som har testat den på gokart- eller storbana? Hur är den? Tråkig, kul?

Har en FZS 600 idag som jag tycker är ok. Men det är ändå 95 hk org i den och det tar emot lite när det är mindre effekt i den nya. Å andra sidan har det väl hänt en del på de tio åren sen jag köpte min...

Sen så är jag inte så stor och tycker att 210 kg är lite mycket att baxa runt när man står vid sidan av. Finns det något utbud av eftermarknadsjox som man kan byta till för att få ner vikten? (Lite ospecifikt men jag vet inte just nu vad man tjänar vikt på)

Vänliga hälsningar Jenny Wallberg

Tjena! Jag har själv bytat ner mig från R6 och Z750 och även fast XJ6 väger ganska mycket för sin lilla motor så tycker jag att den svarar helt ok. 0-100 är det ingen skillnad från Z750 och skiljer inte mycket från en R6a om jag ska vara ärlig. Sen är handlingen helt otrolig även fast vikten, väldigt enkel, liten och skön.

Om du kör med en FZS 600 som har några år på nacken så tror jag faktiskt att xj6an kommer gå bättre på banan, när du väl lärt dig hojen. Tror faktiskt att alla dessa "nakna 600" väger ungefär lika mycket, men finns en "Ducati Monster 600" som jag hade för mig att den skulle väga lite mindre...
 
Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hej!

Jag har precis beställt en XJ6 men har fått lite ångest. Jag har fastnat för att köra på bana. Inte herrejössesfort utan lite lagom. Är det någon här som har testat den på gokart- eller storbana? Hur är den? Tråkig, kul?

Har en FZS 600 idag som jag tycker är ok. Men det är ändå 95 hk org i den och det tar emot lite när det är mindre effekt i den nya. Å andra sidan har det väl hänt en del på de tio åren sen jag köpte min...

Sen så är jag inte så stor och tycker att 210 kg är lite mycket att baxa runt när man står vid sidan av. Finns det något utbud av eftermarknadsjox som man kan byta till för att få ner vikten? (Lite ospecifikt men jag vet inte just nu vad man tjänar vikt på)

Vänliga hälsningar Jenny Wallberg


Jag har inte kört XJ6 på bana, inte på gata heller faktiskt. Men det känns som en gedigen och geometriskt "rätt" hoj.

Är det effekten du oroar dig över, så sluta med det. Jag gick från 120+ hk KTM SuperDuke till <65 hk KTM690SMR och kapade nästan 2 sekunder, på en hoj jag bara kört 2 pass.


Du kommer uppskatta det modernare chassiet, de bättre bromsarna osv betydligt mer än du saknar de 20 hästarna.
 

Leona

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
U-sala
Hoj
FZS600
Jag har inte kört XJ6 på bana, inte på gata heller faktiskt. Men det känns som en gedigen och geometriskt "rätt" hoj.

Är det effekten du oroar dig över, så sluta med det. Jag gick från 120+ hk KTM SuperDuke till <65 hk KTM690SMR och kapade nästan 2 sekunder, på en hoj jag bara kört 2 pass.


Du kommer uppskatta det modernare chassiet, de bättre bromsarna osv betydligt mer än du saknar de 20 hästarna.

Ok, nu känns det bättre. :) Misstänker också att den är bättre i största allmänhet att hantera.

Jo, såg samma på min. Men jag testade köra en runda och det verkade hålla. Har typ 0,5 cm tillgodo på hojens vänstra sida. Annars får man köpa en värmetejp/skydd eller något, men då kommer den ju ligga emot röret och det kanske inte är så bra?



Tjena! Jag har själv bytat ner mig från R6 och Z750 och även fast XJ6 väger ganska mycket för sin lilla motor så tycker jag att den svarar helt ok. 0-100 är det ingen skillnad från Z750 och skiljer inte mycket från en R6a om jag ska vara ärlig. Sen är handlingen helt otrolig även fast vikten, väldigt enkel, liten och skön.

Om du kör med en FZS 600 som har några år på nacken så tror jag faktiskt att xj6an kommer gå bättre på banan, när du väl lärt dig hojen. Tror faktiskt att alla dessa "nakna 600" väger ungefär lika mycket, men finns en "Ducati Monster 600" som jag hade för mig att den skulle väga lite mindre...


Ja, jag har kollat runt lite men mitt aber är jag är rätt kort och behöver sänka den. Inte alla det verkar gå med och oftast inte så mycket heller. Men de cm de kan göra på den här ska nog räcka. Hoppas det inte blir helt tokigt när jag ska luta den bara. Lite tråkigt på den gamla nr hojen tog stop före huvudet :)
 
Last edited:

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
Ok, nu känns det bättre. :) Misstänker också att den är bättre i största allmänhet att hantera.




Ja, jag har kollat runt lite men mitt aber är jag är rätt kort och behöver sänka den. Inte alla det verkar gå med och oftast inte så mycket heller. Men de cm de kan göra på den här ska nog räcka. Hoppas det inte blir helt tokigt när jag ska luta den bara. Lite tråkigt på den gamla nr hojen tog stop före huvudet :)

Min tjej är 165cm lång, med ganska korta ben och hon kunde faktiskt sitta på XJ6an med både benen i. Annars får du be grabben/mannen stå och hålla dig i starten, som jag gör med min lillebror på crosstävlingarna. Eller starta sist och stå på en stock bredvid ;)
 

Leona

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
U-sala
Hoj
FZS600
Min tjej är 165cm lång, med ganska korta ben och hon kunde faktiskt sitta på XJ6an med både benen i. Annars får du be grabben/mannen stå och hålla dig i starten, som jag gör med min lillebror på crosstävlingarna. Eller starta sist och stå på en stock bredvid ;)

:D Ja, och när jag inte har honom i närheten får jag sikta på en stor lövhög eller nåt...
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
JonatanD och ELD när kommer utlovade filmklipp? Eller har jag missat dem i tråden?

FAAAAN säger jag bara. Skulle byta reg nummerhållare igår till en mindre, ingen pirat utan Yamahas egna... Tänkte för mig själv att nja det tar nog bara max en timme..4,5 timmar senare stod jag i mörkret och skruvade fast dom sista skruvarna. Det var mycket mer jobb än jag trodde. Först tog det mer än en timme och bygga ihop själva skylthållaren ( får skylla mig själv Lite eftersom jag är för stolt för att läsa instruktionerna noggrant).Sen var man tvungen att "riva" halva sidan för att komma åt kablarna, ni som bytt vet ju hur det ser ut.
När allt var på plats så visade sig att nummerplåten inte gick att fästa på den nya skylthållaren för att på originalhållaren sitter ju plåten i en plastram och på den nya skall den tydligen skruvas fast... Orkade bara inte börja borra hål i skylten och hålla på klockan 23.30 en vardag så jag stripade fast skylten provisoriskt och ska väll borra två snygga hål, det gäller bara att hålen kommer exakt, inte så snyggt med en sned reg plåt.

Vill Bara säga med detta inlägg att detta Inte var ett lätt ingrepp även om man är lite händig!!
 

JonathanD

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2011
Ort
Svedala
Hoj
2009, Kawasaki Z750
JonatanD och ELD när kommer utlovade filmklipp? Eller har jag missat dem i tråden?

FAAAAN säger jag bara. Skulle byta reg nummerhållare igår till en mindre, ingen pirat utan Yamahas egna... Tänkte för mig själv att nja det tar nog bara max en timme..4,5 timmar senare stod jag i mörkret och skruvade fast dom sista skruvarna. Det var mycket mer jobb än jag trodde. Först tog det mer än en timme och bygga ihop själva skylthållaren ( får skylla mig själv Lite eftersom jag är för stolt för att läsa instruktionerna noggrant).Sen var man tvungen att "riva" halva sidan för att komma åt kablarna, ni som bytt vet ju hur det ser ut.
När allt var på plats så visade sig att nummerplåten inte gick att fästa på den nya skylthållaren för att på originalhållaren sitter ju plåten i en plastram och på den nya skall den tydligen skruvas fast... Orkade bara inte börja borra hål i skylten och hålla på klockan 23.30 en vardag så jag stripade fast skylten provisoriskt och ska väll borra två snygga hål, det gäller bara att hålen kommer exakt, inte så snyggt med en sned reg plåt.

Vill Bara säga med detta inlägg att detta Inte var ett lätt ingrepp även om man är lite händig!!

Försökte spela in lite klipp men ljudet suger på både mobil och kamera, låter inte i närheten av vad det gör på riktigt. Lovar dig att du inte kommer bli besviken, låter som en riktig värsting.

4 timmar att byta nummerplåten? :p Va det blinkers och nummerplåtsbelysning också? Kommer fan ta två dagar för dig att byta helsystemet ;)

Försökte lägga upp två filmer, men det står
"Your submission could not be processed because a security token was missing.

If this occurred unexpectedly, please inform the administrator and describe the action you performed before you received this error."

Någon som vet vad man ska göra? Försökte genom "Uppladdade filer"
 
Last edited:

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Försökte spela in lite klipp men ljudet suger på både mobil och kamera, låter inte i närheten av vad det gör på riktigt. Lovar dig att du inte kommer bli besviken, låter som en riktig värsting.

4 timmar att byta nummerplåten? :p Va det blinkers och nummerplåtsbelysning också? Kommer fan ta två dagar för dig att byta helsystemet ;)

Försökte lägga upp två filmer, men det står
"Your submission could not be processed because a security token was missing.

If this occurred unexpectedly, please inform the administrator and describe the action you performed before you received this error."

Någon som vet vad man ska göra? Försökte genom "Uppladdade filer"


Trevlig film!! Låter ju schysst iaf.. Man hörde att det mullrade ett bra tag innan man faktiskt såg dig!!

Hehe.. Jag bytte hela skiten.. Nummerplåtsbelysningen, flyttade blinkers etc. Man vill ju ta det lite piano med nya hojen också.. På äldre hojarna man haft har man ju bara ryckt och "rivit" hejvilt när man meckat men fan nu vill man vara försiktig.

Ska foto lite sen när nummerplåten sitter ordentligt. Fan va mycket snyggare den är rensad alltså, hela hojen och bakdäcket framförallt ser mycket fetare ut!!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top