Är det lagerras på gång så brukar de väl inte sluta när motorn blivit varm va? Kan det vara bara att du ställde ventiler lite fel och att det är mer ventilknack/tick du hör innan den blir varm?
Är det under belastning det sker eller även på tomgång?
Skillnad på kullagrade vevaxel och Glid lagrad vevaxel.
Alla kullager har spel o på tt/xt motorn sitter C3, sedan finns varje lager spel i flera olika klasser.
Typ Ex C3 0,01mm spel max 65 grader varmt.
C3 0,02MM spel max 90 grader varmt.
C3 0, 03MM spel max 130 grader varmt.
Så i yamaha är det C3 med max spel 130 grader som gäller.
Sedan börjar C4 likadant med ännu större spel.
Så det som händer på tändningssidan är att kullagrets spel blir större o det kräver bara att lägga hojen på sidan o lossa tändkåpan, sedan rucka på svänghjulet upp o ned.
Känner man att det finns ett spel där så är kulagret på väg att ge sig.
Detta är det vanligaste felet oavsett generation på motorn, tillsammans med rasat 5,n drev i växelådan..