Yamaha XJ 600 knackar vid kall motor

erik1

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2020
Ort
Karlshamn
Hoj
Kawasaki Z750
Tjena jag har en Yamaha Xj 600 1998. Jag har ställt ventilerna. Syncat förgasarna och kontrollerat kamkedjespännaren. och allt fungerar som det ska men när jag startar hojen kall så knackar den cirka 2-3 minuter och när den blir varm så slutar den att knacka. Jag har lyssnat med stetoskop på ventilkåpan och det låter som att det kommer från vänstersida av ventilkåpan. Är det någon som har någon ide vad det kan vara?

/ Erik.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tjena jag har en Yamaha Xj 600 1998. Jag har ställt ventilerna. Syncat förgasarna och kontrollerat kamkedjespännaren. och allt fungerar som det ska men när jag startar hojen kall så knackar den cirka 2-3 minuter och när den blir varm så slutar den att knacka. Jag har lyssnat med stetoskop på ventilkåpan och det låter som att det kommer från vänstersida av ventilkåpan. Är det någon som har någon ide vad det kan vara?

/ Erik.

Kamkedjespännaren…
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
En kopp kaffe på att det är normala ventilljud som ju försvinner när motorn blir varm och spelet tajtar ihop. Sluta varmkör stillastående och noja över ljudet utan åk istället iväg lugnt så blir motorn varm snabbare och ljudet försvinner. Kall olja tar sina lilla tid innan den når shimsen och kamnockarna.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tjena jag har en Yamaha Xj 600 1998. Jag har ställt ventilerna. Syncat förgasarna och kontrollerat kamkedjespännaren. och allt fungerar som det ska men när jag startar hojen kall så knackar den cirka 2-3 minuter och när den blir varm så slutar den att knacka. Jag har lyssnat med stetoskop på ventilkåpan och det låter som att det kommer från vänstersida av ventilkåpan. Är det någon som har någon ide vad det kan vara?

/ Erik.
Tänkte också på kamkedjespännaren. Men den sitter ju på mitten, och inte på vänster sida där du säger att ljudet kom ifrån.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tycker alla hojar låter lite knattriga när de är kalla om man verkligen lyssnar. Nu skriver du att den knackar och det har jag aldriga upplevt. Du kan beskriva det knackande ljudet eller lägga upp en video?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Låter som vevaxel s lager på generator sidan håller på att ge upp.

Det kulagret ger sig först o då knackar det..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...om vi säger så här - på blocket finns XJ600 från 8,500. En beggad motor snarlik summa. Att låta en meck gå igenom motorn lär kosta en siffra till. Att kolla alla spel och toleranser själv är nåt att pyssla med över vintern. Själv skulle jag bara sett till att ha laddat mobiltelefonbatteri och kört vidare. Om motorn är tyst när den är varm kan det inte vara speciellt mycket fel på den.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Är det lagerras på gång så brukar de väl inte sluta när motorn blivit varm va? Kan det vara bara att du ställde ventiler lite fel och att det är mer ventilknack/tick du hör innan den blir varm?
Är det under belastning det sker eller även på tomgång?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det lagerras på gång så brukar de väl inte sluta när motorn blivit varm va? Kan det vara bara att du ställde ventiler lite fel och att det är mer ventilknack/tick du hör innan den blir varm?
Är det under belastning det sker eller även på tomgång?
Skillnad på kullagrade vevaxel och Glid lagrad vevaxel.

Alla kullager har spel o på tt/xt motorn sitter C3, sedan finns varje lager spel i flera olika klasser.

Typ Ex C3 0,01mm spel max 65 grader varmt.
C3 0,02MM spel max 90 grader varmt.
C3 0, 03MM spel max 130 grader varmt.

Så i yamaha är det C3 med max spel 130 grader som gäller.

Sedan börjar C4 likadant med ännu större spel.

Så det som händer på tändningssidan är att kullagrets spel blir större o det kräver bara att lägga hojen på sidan o lossa tändkåpan, sedan rucka på svänghjulet upp o ned.
Känner man att det finns ett spel där så är kulagret på väg att ge sig.

Detta är det vanligaste felet oavsett generation på motorn, tillsammans med rasat 5,n drev i växelådan..
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skillnad på kullagrade vevaxel och Glid lagrad vevaxel.

Alla kullager har spel o på tt/xt motorn sitter C3, sedan finns varje lager spel i flera olika klasser.

Typ Ex C3 0,01mm spel max 65 grader varmt.
C3 0,02MM spel max 90 grader varmt.
C3 0, 03MM spel max 130 grader varmt.

Så i yamaha är det C3 med max spel 130 grader som gäller.

Sedan börjar C4 likadant med ännu större spel.

Så det som händer på tändningssidan är att kullagrets spel blir större o det kräver bara att lägga hojen på sidan o lossa tändkåpan, sedan rucka på svänghjulet upp o ned.
Känner man att det finns ett spel där så är kulagret på väg att ge sig.

Detta är det vanligaste felet oavsett generation på motorn, tillsammans med rasat 5,n drev i växelådan..

Fast detta har väl inte så mycket att göra med TS motor väl, som är någon typ radfyra eller liknande
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top