Yamaha XJ 600 knackar vid kall motor

erik1

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2020
Ort
Karlshamn
Hoj
Kawasaki Z750
Tjena jag har en Yamaha Xj 600 1998. Jag har ställt ventilerna. Syncat förgasarna och kontrollerat kamkedjespännaren. och allt fungerar som det ska men när jag startar hojen kall så knackar den cirka 2-3 minuter och när den blir varm så slutar den att knacka. Jag har lyssnat med stetoskop på ventilkåpan och det låter som att det kommer från vänstersida av ventilkåpan. Är det någon som har någon ide vad det kan vara?

/ Erik.
 
Tjena jag har en Yamaha Xj 600 1998. Jag har ställt ventilerna. Syncat förgasarna och kontrollerat kamkedjespännaren. och allt fungerar som det ska men när jag startar hojen kall så knackar den cirka 2-3 minuter och när den blir varm så slutar den att knacka. Jag har lyssnat med stetoskop på ventilkåpan och det låter som att det kommer från vänstersida av ventilkåpan. Är det någon som har någon ide vad det kan vara?

/ Erik.

Kamkedjespännaren…
 
En kopp kaffe på att det är normala ventilljud som ju försvinner när motorn blir varm och spelet tajtar ihop. Sluta varmkör stillastående och noja över ljudet utan åk istället iväg lugnt så blir motorn varm snabbare och ljudet försvinner. Kall olja tar sina lilla tid innan den når shimsen och kamnockarna.
 
Tjena jag har en Yamaha Xj 600 1998. Jag har ställt ventilerna. Syncat förgasarna och kontrollerat kamkedjespännaren. och allt fungerar som det ska men när jag startar hojen kall så knackar den cirka 2-3 minuter och när den blir varm så slutar den att knacka. Jag har lyssnat med stetoskop på ventilkåpan och det låter som att det kommer från vänstersida av ventilkåpan. Är det någon som har någon ide vad det kan vara?

/ Erik.
Tänkte också på kamkedjespännaren. Men den sitter ju på mitten, och inte på vänster sida där du säger att ljudet kom ifrån.
 
Tycker alla hojar låter lite knattriga när de är kalla om man verkligen lyssnar. Nu skriver du att den knackar och det har jag aldriga upplevt. Du kan beskriva det knackande ljudet eller lägga upp en video?
 
Låter som vevaxel s lager på generator sidan håller på att ge upp.

Det kulagret ger sig först o då knackar det..
 
...om vi säger så här - på blocket finns XJ600 från 8,500. En beggad motor snarlik summa. Att låta en meck gå igenom motorn lär kosta en siffra till. Att kolla alla spel och toleranser själv är nåt att pyssla med över vintern. Själv skulle jag bara sett till att ha laddat mobiltelefonbatteri och kört vidare. Om motorn är tyst när den är varm kan det inte vara speciellt mycket fel på den.
 
Är det lagerras på gång så brukar de väl inte sluta när motorn blivit varm va? Kan det vara bara att du ställde ventiler lite fel och att det är mer ventilknack/tick du hör innan den blir varm?
Är det under belastning det sker eller även på tomgång?
 
Är det lagerras på gång så brukar de väl inte sluta när motorn blivit varm va? Kan det vara bara att du ställde ventiler lite fel och att det är mer ventilknack/tick du hör innan den blir varm?
Är det under belastning det sker eller även på tomgång?
Skillnad på kullagrade vevaxel och Glid lagrad vevaxel.

Alla kullager har spel o på tt/xt motorn sitter C3, sedan finns varje lager spel i flera olika klasser.

Typ Ex C3 0,01mm spel max 65 grader varmt.
C3 0,02MM spel max 90 grader varmt.
C3 0, 03MM spel max 130 grader varmt.

Så i yamaha är det C3 med max spel 130 grader som gäller.

Sedan börjar C4 likadant med ännu större spel.

Så det som händer på tändningssidan är att kullagrets spel blir större o det kräver bara att lägga hojen på sidan o lossa tändkåpan, sedan rucka på svänghjulet upp o ned.
Känner man att det finns ett spel där så är kulagret på väg att ge sig.

Detta är det vanligaste felet oavsett generation på motorn, tillsammans med rasat 5,n drev i växelådan..
 
Skillnad på kullagrade vevaxel och Glid lagrad vevaxel.

Alla kullager har spel o på tt/xt motorn sitter C3, sedan finns varje lager spel i flera olika klasser.

Typ Ex C3 0,01mm spel max 65 grader varmt.
C3 0,02MM spel max 90 grader varmt.
C3 0, 03MM spel max 130 grader varmt.

Så i yamaha är det C3 med max spel 130 grader som gäller.

Sedan börjar C4 likadant med ännu större spel.

Så det som händer på tändningssidan är att kullagrets spel blir större o det kräver bara att lägga hojen på sidan o lossa tändkåpan, sedan rucka på svänghjulet upp o ned.
Känner man att det finns ett spel där så är kulagret på väg att ge sig.

Detta är det vanligaste felet oavsett generation på motorn, tillsammans med rasat 5,n drev i växelådan..

Fast detta har väl inte så mycket att göra med TS motor väl, som är någon typ radfyra eller liknande
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top