Yamaha XJ 600 goes cafe

Imponerande resultat Zäta! Ska erkänna att jag var skeptisk till cutsen i början men nu med lite färg så ser det toppen ut. Väntar spänt på att få se grejerna dithängda på hojen.

Har faktiskt fått tillbaka lite motivation själv med!:) Tog hem bromsoken från verkstaden idag och påbörjat rengöring och färgborttagning. Ska ge mig på det andra oket i morgon. Tyvärr så tänker jag att kolvarna måste bytas från båda oken då de har rostangrepp och gropar i sig.:(
 
Jag är fortfarande skeptisk till cutsen :)
Som cuts betraktat så tycker jag att den är snygg, men vi får se när den sitter på hojen hur helheten blir.
Och resultatet hitills känns riktigt bra, jag har ju trots allt gnott i hop en egen konstruktion och tillverkat både tank, sadel och cuts i metall, med vänldigt enkla medel och helt utan förkunskaper...
 
Så var det väl dags för ett rejält snedsteg då :)
Slipat ner allt, tvättat rent och taggad som bara den... den nya sprutan (nä, ingen proffs) gav ifrån sig betydligt mer än den gamla med ett rejält rinn som följd ... jaja, man ska ju ha nåt att göra imorgon också :)
Cutsen verkade klarat sig bättre iaf, alltid nån tröst..

08 tank 1.jpg 08 cuts 1.jpg
 
Ja, det blev betydligt jämnare yta... ja där det inte blev gardiner då :)
Har jag bara lärt mig nåt, så är det ju bara att göra om o göra rätt :rolleyes:
 
Tackar... ja, vi får se hur det tar sig ut... misstänker att det får torka dagen ut iaf, innan man ger sig på att slipa. Efter lunch bär det ner till Varberg för lite trevligheter :)
 
Så var Lördagen till ände :)
Fan va surt att behöva slipa ner både tank o cuts, speciellt cutsen som blev riktigt bra... ja.. om man bortser från rinnet då, men i alla fall :)
Nu är det nedmattat med 1200 våtslip och rinnet borta. EN tur ner till Varberg hanns med, tack för en trevlig fika Guru o Jonas :tummenupp
Lite lek i snön hanns också med, dock avstod undertecknad :D
Testade att köra lite med ett engelskt hjul... mmm, nu vill jag verkligen ha ett själv!
Jäklar vilket verktyg! Kommer ju dock inte att råd med ett i samma klass som detta...
Fick lite däckkrängar tips av allkonstnären, och naturligtvis gick det som en dans att kränga av sulorna... ok, det var en liten överdrift, jag var genomsvett innan båda var av :D Men nu är dom klara för att tvättas o slipas o lackas...
Och en reservdelsmotor fick jag med mig, så ... så snart allt kladd med färg är överstökat så blir det motormeck!
Innan allt detta så plocakde jag lite med bakstötaren och fick ihop den utan allt för mycket mankemang och repor :)

08 stöt 1.jpg
08 stöt 2.jpg
victor 1.jpg
 
Tack Broberg! Du gav mig en idé som kan funka men som sambon sannolikt inte kommer gilla. Jag hämtar hem bromsoken till lägenheten tillsammans med en plastlåda så kan jag tvätt, skrubba och slipa i badrummet istället för i det kalla garaget.:tummenupp

Gjorde samma sak fast jag tog hela min Volvo T5 motor & la ner i badkaret :D tror du min sambo blev glad ? :D sen på saken släpade jag in min hoj i vardagsrummet & plockade ner halva hojen :D
 
Vart en sväng ner på fm...
Japp, så vart man en fegis, och nu blev det apelsinskal igen :glömdet
Men ... imorgon blir det BARA polering... inget annat, för nu blev det inga rinn.... som jag såg nu iaf :)

09 tank 1.jpg 09 cuts 1.jpg
 
Blev inte så mycket mer gjort idag... fick skurat av fälgarna ordentligt, sopat :näsblod i kalldelen så kanske det blir lite midre damm i nästa lack :va och så fick sig sprutan en ordentlig rengöring.

09 1 motor.jpg
09 1 hjul.jpg
 
Gött, fortsätt så!
Håller du samma tempo resten av månaderna så hinner du ju besikta i början av maj!
 
Tackar
:)
1 April va tanken... men jag är inte så kinkig på det längre... har svårt att släppa nåt jag inte är nöjd med
 
Tycks som att vi alla är likadana, både du, jag och Arnold verkar fundera över våra deadlines.:D
Jag och polaren diagnostiserade idag min bil med behov av nya lager till stötdämparinfästningen.:huvet
 
jag hade också 1 april, men eftersom gjutningskittet för mitt bak/bromsljus inte dyker upp förrens i mitten på april som TIDIGAST så reviderade jag min deadline lite.. får åka Honda Shadow om vädret blir bra i April :P

men som sagt, fortsätter du i samma tempo som nu så kommer du definitivt bli klar i April!
 
Ja, jag satte väl min för typ 6 månader sedan, då verkade det ju som en walk ina park :D
men jag tänker ju inte släppa nåt som jag inte är nöjd med.

Den nyinförskaffade?
Fasen vad tråkigt att höra, köpt den privat eller kan du få hjälp att fixa det av säljaren, det var väl inte länge sedan du köpte den?
 
jag hade också 1 april, men eftersom gjutningskittet för mitt bak/bromsljus inte dyker upp förrens i mitten på april som TIDIGAST så reviderade jag min deadline lite.. får åka Honda Shadow om vädret blir bra i April :P

men som sagt, fortsätter du i samma tempo som nu så kommer du definitivt bli klar i April!

Vad är det för spännande saker du beställt med en sådan leveranstid?
Blir det klart så blir det, har ju också ett par andra hojar att gränsla om det skulle bli värmebölja i April :rolleyes:
 
Är det "nya" motorn på bilden innan fälgarna...eller är det orginalmotorn ?
Får vi se lite motorporr nu alltså :banana

Lovar dig Zäta....är du klar till 1 April och har "cut some coners" så kommer du ca 10:e April riva ner hela hojjen igen :D Det måste upplevas :crash
 
Nä, jag tror inte det blir några stora genvägar iaf... :)
inte min grej, tydligen :va

Det är nya, en 400 men med samma botten som min, så jag tänkte ta växellådan från den... och ja :va om det är annat man behöver som passar... vad vet jag... eller kanske man ska flytta äver toppen till den nya istället... fasen nu blev det snurrigt igen... 400 är ju i betydligt bättre yttre skick än min... tror jag..
tips??
 
Känns som ett sort "glapp" mellan 400 och 600 cc för dem att vara syskonmaskiner ?
Men jag har ingen koll på Yamaha-motorer. För Kawa 650/750 och 1000/1100 är det i princip borrningen som skilljer.

Lyfta öven växellådan...humm...vette fan om jag kan rekommendera det. Då ska de vara exakt identiska ! Jämför artikelnummer mm på axlar och drev mellan motorerna.
Annars kan du ta bottendelen från den "nya" och cylle, topp, förgasare från din gamla.
Men som sagt...jag vågar inte ge dig definitivt besked kring detta.

Rocka på ! :rock
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top