Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jodå, det har blivit till 9 tiden nästan varje kväll. Dock har det varit mycket trixande o pillande som eg. inte gett några direkta resultat ... eller ja, jag har börjat göra om tanken .. IGEN :va
Man har ju minst 1 hand för lite när man ska försöka hålla ihop delarna för att mäta o rita... sedan klipper man och inser att man gjort fel ... :huvet och så kan det hålla på. Men ungefär varannan kväll brukar man nå någon form av framsteg.
Nåväl, jag är rätt nöjd med form/utseende på tanksidorna, men för att få hela tanken så som jag vill, i linje med sadel o cuts, så krävdes att jag byggde om tunneln. Så nu har jag gjort en ny, som är delad på längden för att kunna passa in den bättre .. nackdelen nu är att den inte kan "hängas på" ramröret ... och att jag bara har 2 armar :)

Är faktiskt lite inne på att köpa en gammal "färdig" tank så länge, behöver komma igång med resten snart om det ska bli nåt åka i Sommar, hade ju planerat att ta den till Hojträffen i Västervik ... ja ja den som lever får se :)

Nu blir det helg med barnen, så inget mek på ett par dagar, men förhoppningsvis så blir det en lååång tisdag i garaget :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Var en snabb sväng i går kväll. Blev dock att man mest stod snackade, vilket aldrig är fel, alltid trevligt att träffa nya människor, speciellt när man delar intresse :)
Fick även kika på en "granne" , ett bygge baserat på HD, låg rå .... och vill ha :yoparty

Har ju då även beslutat att börja om med tanken ... igen. Har gjort nya delar för tunneln, och gör den i 2 delar. Fick till vänstersidan samt svetsat på ett C-fäste för främre infästningen, snart ska jag försöka nästa ihop den lite för att sedan påbörja andra sidan.

Hann med en sväng upp till Bikedagarna igår också. Roligt att se Matti Tepsa köra lite stunt IRL.
Blev iaf en "billig" vistelse, hittade inget direkt av intresse. Hade hoppats hitta en schysst Shoei hjälm till fantastiskt pris .. men det jag såg, var mest skinnställ de krängde till bra priser.

Lite bilder blev det ... ligger på andra datorn, får uppdatera lite senare
 

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Jag måste säga att jag är imponerad hur du lärt dig plåtslaga på så kort tid. Ser kalas ut!! Du skulle behöva en mig/mag svets så mycket enklare o svetsa med och fixera plåtar med. Vi får väl ta en tur med våra pärlor i sommar : )
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag måste säga att jag är imponerad hur du lärt dig plåtslaga på så kort tid. Ser kalas ut!! Du skulle behöva en mig/mag svets så mycket enklare o svetsa med och fixera plåtar med. Vi får väl ta en tur med våra pärlor i sommar : )

Tack!
Jag har ju fått många bra tips på vägen :hej
Ja ... en liten MIG hade nogvart kanon ... men nu la jag pengarna på en liten DC-TIG istället som jag inte riktigt kommer överns med än .... :va

DET ser jag fram emot :tummenupp

Ikväll tag jag tag i andra sidan av tanken ... man kan säga att det började bra, de grova dragen hittade jag oförskämt snabbt .. men sen kommer det j-a finliret, avsaknaden av minst en hand osv ...
Men imorgon hoppas jag på under :yoparty
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tig är bättre om man vill få tanken tät ;)
M v h, svetsarn


;)
Det känns väl som en bra intention iaf, med tät tank ... så jag hoppas jag ska lära mig komma överens med TIG'en. Har skaffat 1.6 mm elektroder, så hoppas de inte ska generera riktigt samma värme som 2.4... för då blev det hål fortare än f-n :) redan på 15 amp .... och en sopa bakom spakarna :va

Just nu halvtid i dagens plåtknackandet :), en kopp kaffe på altanen ... mycket cyklar ute idag, mullrar gott ... saknar Trajjan nåt jävulskt en dag som denna.
Har fått iordning på tanksida No2 under dagen, så nu ska det testsvetsas igen :)
Önska mig lycka till :banana
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det tar sig sa ....

Hrmmm, ja nån licenssvetsare lär jag ju aldrig bli :)
Testade nån halvtimme med TIGen ute på altanen. Nej nåt tigande på tanken, det ska iaf inte jag göra :huvet

Iväg till garaget igen, fram med gamle hederlige Pinnsvetsen :)
Börjar bli en riktig fena på den...
Så, lite finjusteringar... lite kanckande här o lite filande där ... och frampå kvällen så var båda halvorna iaf hopnästa ...

maj tank 2.jpg

maj tank 3.jpg

maj tank 1.jpg

Nu ska de passas in på cykeln, ett C-fäste skall svetsas på, sedan skall sidorna passas ihop och nästas samman .... borde vara ledig imorgon med :)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tror de bara är du o tigen som måste komma överrens, kolla om nån i bekantskapskretsen el sporthoj kan hjälpa dig komma igång o få någorlunda svetsar. sen öva på..
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jo, visst är det säkert så ...
Nu står väl brist på tålamod i proportion till ett visst övermått av envishet ...
Så det är naturligtvis inte sista gången jag svär över tigen :)

Jag hoppas få lite visdom till livs av en som kan det häringa med att svetsa.

Ikväll hoppas jag få till lite fler delar till tanken, ovandel, avslutningen mot sadel samt avslutning framtill.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, allt för sällan blir ju saker som man hoppats eller tänkt sig :)
Tunneldelen består nu av 3 delar, sidostyckena samt en bit som ligger ovanpå ramen. C-fästena borttagna och återmonterade för 100:e gången ... men nu j-avlar :Bugar ber jag till högre makter om att det ska funka. Alla delar ihopnästa och det börjar faktiskt likna nåt, så nu hänger tanken på ramen. Naturligtvis var batteriet slut i kameran så det får bli en bild eller 2 imorgon.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Islossning

Så börjar äntligen bitarna falla på plats...

8maj2.jpg

8 maj3.jpg

8 maj4.jpg

8 maj5.jpg

8 maj7.jpg

8 maj8.jpg

8 maj9.jpg

8 maj10.jpg
 

Henco_norr

#91 Bott & Pro superbike
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Norrlänning i Karlskoga..
Hoj
Rc8R, Sx450F, Vivaro Buss å en Dodge
Fint jobb du gör med plåten:)
Ett tips om du ska bygga ett engelskt hjul nångång är att köpa vänster sidas drivaxellager från en snöskoter,(tex ski-doo,polaris) dom har den välvda formen som behövs.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack!
Och tack för tipset. Ska läggas på minnet, till nästa bygge (ja, blir absolut fler) så vore ett Engekskt hjul bra att ha, likaså en krymp & sträck står numera på önskelistan :)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Pilligt men ...

roligt när man får till det. Kanske inte precis som tänkt men nära på iaf :)

Bitarna i framkant är rundade och böjda i alla möjliga vinklar och håll så ända chansen var att först skära rent sedan dela upp i mindre bitar..


9 maj 1.jpg

9 maj 2.jpg

Nu börjar det dra ihop sig till tanklocket ... min gode garagegranne dömde ut sporthojstanklock till förmån för ett mer traditionellt dito ...

Så, vart får man tag på gängat rör som passar ett tanklock då?
Förslag mottages tacksamt!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Blev ytterligare några bitar fastnästa ikväll ... det börjar likna en tank mer och mer

15 maj 2.jpg

14 maj 1.jpg
 

Breiz

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Hörby
Hoj
Z1000 -08 XS750 -80 Z400 -84
Och jag gnäller över att ha mycket att göra:huvet

Blir bra när du får tanken klar!:tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
:)
Man är ju sig själv närmast.
Tackar, ja, det hoppas jag verkligen att det blir. Och man har ju lärt sig en massa på vägen, som iofs blev något längre än vad jag från början trodde. Detta är ju typ 3:e tankprototypen jag gör (och den enda som faktiskt kommit så här långt innan kassering). Men jag hoppas inte behöva börja om igen. Så får jag den bara tät, monterat kran och lock ... så är det ju bara resten kvar :crash
Det är mycket jobb kvar på ramen, massor som ska bort och en hel del som ska svetsas. Det bökigaste blir nog runt infästningen vid svingen. 3 infästningar ska bli 2 ... ja, det är det ju redan, men det ska ju se nåt ut också :)

Motorn får nog bara det nödvändisgaste i form av omvårdnad, typ en ny topplockspackning, som verkar ha gått
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top