Yamaha XJ 600 goes cafe

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Snyggt!
Det ser då inte ut som ett budget bygge. Riktigt ballt och att vika till egna fästen gör det hela ännu better.
Du sätter käppar i hjulet för oss andra (mig i alla fall) genom att vika ihop sånt där på en kväll, när jag tänkte köpa färdiga.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Snyggt!
Det ser då inte ut som ett budget bygge. Riktigt ballt och att vika till egna fästen gör det hela ännu bättre.
Du sätter käppar i hjulet för oss andra (mig i alla fall) genom att vika ihop sånt där på en kväll, när jag tänkte köpa färdiga.
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Snyggt!
Det ser då inte ut som ett budget bygge. Riktigt ballt och att vika till egna fästen gör det hela ännu bättre.
Du sätter käppar i hjulet för oss andra (mig i alla fall) genom att vika ihop sånt där på en kväll, när jag tänkte köpa färdiga.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Mtin
Ja, för mig handlar det ju både om att lära mig allt som jag inte gjort innan, vilket är det mesta.
Tillsammans med det att hålla en tight budget, numera av flera skäl :) och att ta tillvara/modda så mycket som möjligt, för att se vad som går. Och det är ju extra roligt när man lyckas.... vilket inte är helt självklart, nångång :va

Sen bygger vi ju utefter helt olika grundtänk, du o Kawa har ju verkligen gått ALL IN, med en massa förbättrande delar osv, i mitt fall handlar det ju mer om att sminka en gris
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Sjukt läcker hoj! Äger själv en XJ600 som är ombyggd till Cafe Racer. Ska bygga om den lite till i vinter och försöker själv att hålla låg budget.
Hade vart kul att svänga förbi och titta på din hoj någon dag om tillfälle skulle ges.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Sjukt läcker hoj! Äger själv en XJ600 som är ombyggd till Cafe Racer. Ska bygga om den lite till i vinter och försöker själv att hålla låg budget.
Hade vart kul att svänga förbi och titta på din hoj någon dag om tillfälle skulle ges.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Sjukt läcker hoj! Äger själv en XJ600 som är ombyggd till Cafe Racer. Ska bygga om den lite till i vinter och försöker själv att hålla låg budget.
Hade vart kul att svänga förbi och titta på din hoj någon dag om tillfälle skulle ges.

Tackar
Jamenvisst, de är ju inte precis vanliga som cafe-projekt. Kika förbi å inhämta lite inspiration :)
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Vet inte med M-tin men efter ett bygge i kroppen känns det bra att gå all in och bara njuta av att inte hålla dead-line :D

Du gör dock en tvättäkta råbarkad ombyggnad som förstabygge vilket du får massvis med cred för :Bugar

Keep pushin Zäta :yoparty

Tackar Mtin
Ja, för mig handlar det ju både om att lära mig allt som jag inte gjort innan, vilket är det mesta.
Tillsammans med det att hålla en tight budget, numera av flera skäl :) och att ta tillvara/modda så mycket som möjligt, för att se vad som går. Och det är ju extra roligt när man lyckas.... vilket inte är helt självklart, nångång :va

Sen bygger vi ju utefter helt olika grundtänk, du o Kawa har ju verkligen gått ALL IN, med en massa förbättrande delar osv, i mitt fall handlar det ju mer om att sminka en gris
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Kawa
Ja, ska man köra all in, så ska man ta det beslutet direkt man börjar, som ni gjort.
Så visst längtar jag lite efter att ta mig an nåt nytt, och lägga mer på väghållning osv.
Grymt sugen på en gixxer från tidigt 90 tal att sätta sågen i :)
Inte jättevanlig som café, men det finns några riktigt snygga. Så får man motor o körbarhet på köpet....
 

M-tin

Medlem
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Nacka
Hoj
ZZR1400 & Gixxer K3 & Caferacer CB900f (1980)
Både för och nackdelar med att gå all in.
Visst är det skönt att inte har någon tidsram etc. och göra lite som man själv vill, men samtidit vore det ibland skönt att inte ställt till det så in i h-e.
Nu när det bara är färg som fattas (och ett godkänt bullerprov) känns det ändå rätt sköt att när allt är gjort.

Sjuk som man är har jag redan hittat 2 nya projekt.

cafe-racer-retro-helmet-2.jpg YAMAHA+XJR1300-CAFE+RACER-.jpg
Sportster 1200 <------------------> eller <------------------> XJR1300

HD'n - Överkomligt -----------------------------XJR bygget - Sjukt dyrt.



Vet inte med M-tin men efter ett bygge i kroppen känns det bra att gå all in och bara njuta av att inte hålla dead-line :D

Du gör dock en tvättäkta råbarkad ombyggnad som förstabygge vilket du får massvis med cred för :Bugar

Keep pushin Zäta :yoparty
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Måste hålla på sporren då, eget drömbygge. Grymt vanligt, så man måste ju spänna musklerna lite för att sticka ut. Åh andra sidan är ju kanske inte hondan så ovanlig att bygga på heller, så du har ju redan gjort det :tummenupp och lyckats grymt bra!
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
O fy fan M-tin....! :Bugar
Båda mycket fina och välbyggda men Sporren gillar jag mest !
Visste att du hade ett par projekt bakom dig :hihi Finns det byggtrådar på dem ?

Zäta:
Gixxser-bygge kan bli fett. Jag drar mig dock för aluminiumramar för att jag inte kan svetsa det..men känner jag dig rätt lär du dig svetsa alu istället :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Jag lurade ju in en svetsare i garagetgemenskapen nyss så det ska väl lösa sig :D
Och jag tycker ju att ramen är så jävla snygg, på vissa av årsmodellerna iaf.

Idag va jag iaf en sväng till garaget och fick svetsat igen alla skruvhål som var tänkta att hålla sadels på plats, nu när den monteras med en bult i botten istället.
Skruva även ihop de lackade delarna till oljekylet och montera det, alltid något :)
Så här i efterhand har jag nog betsämmt att göra ett test att få till en sadel i aluminium istället, å polera upp...

Hoppas komma ihåg att ta med kameran så det blir lite bilder också.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag lurade ju in en svetsare i garagetgemenskapen nyss så det ska väl lösa sig :D
Och jag tycker ju att ramen är så jävla snygg, på vissa av årsmodellerna iaf.

Idag va jag iaf en sväng till garaget och fick svetsat igen alla skruvhål som var tänkta att hålla sadels på plats, nu när den monteras med en bult i botten istället.
Skruva även ihop de lackade delarna till oljekylet och montera det, alltid något :)
Så här i efterhand har jag nog betsämmt att göra ett test att få till en sadel i aluminium istället, å polera upp...

Hoppas komma ihåg att ta med kameran så det blir lite bilder också.

Ujuj.. börjar vi prata om att svetsa aluramar nu.. normalisering av haz - zonen och varmåldring för erhållande av önskvärda mekaniska egenskaper har jag hört är görviktigt :)
Säger jag som har svårt att få fästörat till avgasröret att hålla..!
Nya försök idag..
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Twin: Äsch...det är ju inte så noga när man svetsar på någon annans ram :hihi

Zäta: En bild säger mer än 1000 ord Zäta ! :smasha
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Abdikerat och börjat samla frimärken eller nåt....
Eller bara utbränd, eller bara bränd kanske...
Men va faan, rätt som det är så står den där och blänker :)
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
E du bränd benny? Är ju iofs bra om du vilar dig lite.. så kanske båda våra hojar är klara runt 2017 nån gång.. ;)
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Usch. Själv sysslar jag med sådant här.:3freak:hihi
 

Bifogat

  • 2013-12-11 10.44.44.jpg
    2013-12-11 10.44.44.jpg
    226.3 KB · Visningar: 223
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top