Yamaha XJ 600 goes cafe

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Visst är de läckra, de gamla godbitarna :tummenupp
Så var Trajjan besiktigad i 2 år till, GÖTT..
Så nu får vi byta tillbaks till den andra pipan igen, så man hörs... :D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Tänkte att den där kåpan påminner om den gammal räser, lite sådär NSU obskyr i sin form.:D
Jag gillar verkligen formen på den. En cool grej kunde varit att göra en kåpa i tre delar som du kan "koppla ihop" efter tycke, alltså den lilla överst, en 2/3 kåpa som vissa FZ modeller kom med och sedan en hel-kåpa.
Tänker lite i banorna av touring, racing och att bara var fett udda.:)
 

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Gillar din stil..... Får snart börja bygge på min kawasaki h1 som jag har köpt, blir sugen när jag ser din hoj ju!!
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar!
Härligt om man sprider lite inspiration.

Rally, du tycker inte jag är udda som det är :va
Tanken är iofs rätt skön... men jag har sprungit på patrull... jag slipade ju bort alla gamla infästningar för kåpan... och ska jag ha dit nya nu... jag har ingen lust att börja slipa o svetsa i ramen..
MEN, en lite mindre toppkåpa som skruvas direkt kronan funkar...
Så just nu funderar jag på att göra en mindre kåpa och sedan (ev) jobba mig med den större kåpan.
Jag får återkomma :)
Just nu är det en STOR energisvacka... kan bero på ett apstort projekt på jobbet som suger musten ur en...
Springer från ett möte till ett annat mellan 9 - 17.30... med 0 minuter emellan...
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ibland är man lite väl snabb med kapen.:D Jag kapade av lite fästen som jag i efterhand kunde behållit, dessutom har jag ingen svets i garaget.:gnissla

Springa från möte till möte mellan 0900-1730? Snutte då, ring mig när du klockar 56h/veckan:7peta
Nä, men allvarligt, jag fattar vad du menar. Jag har ju jobbat som cateringleverantör och där var det gärna så att man skulle vara på 3 ställen samtidigt. Det suger verkligen musten ur en. Jag var tröttare efter 6 timmar då än vad jag är efter 12 nu.

Har herrn möjligen möjligheten att tillverka ett par 35 (tre-fem) mm clip-on till en skåning, dina ser så fina ut.:)
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
snutte :hihi

Självklart, om det inte är bråttom... eftersom jag numera bor på jobbet :)
Hur långa ska du ha handtagen, och nåt önskemål på vinkel?
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Välkommen in i klubben Zäta !
Idag fick jag skippa min normalt 7 minuter långa lunch för att hinna printa en ritning och gå ner till killen vid lasern. :(
Tungt att ladda om för ett pass i garaget när skallen känns som mossa.

Rally...he..he..56 h/v..att du inte jobbade med hojjen medan du hade "ledigt" 24/7 :hihi

Ok, nu slutar vi lipa om våra I-landsproblem och tar tag i våra byggen. :tummenupp
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Ja, det är inte första projektet jag är med i, jag är ju liksom lite "all in" i det mesta jag företar mig.
Den lunchen känns ju spännande :D

På måndag blir det nya tag... ja... om inte solen skiner och Trajjan står och skriker "Rape MEEEEEE" nere i källaren :D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Lite obehaglig kommentar där Zäta...ska se om jag kan komma ut i verkstan och mäta lite i veckan. :)
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
fortsätter du såhär känns det som man snart ser bygget på nån sida som pipeburn, bikexif eller liknande:tummenupp
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Snabblunch: 1 minut i micron + 4 minuter ätande + 1 minut disk + 1 minut kaffe :hihi

Härligt Rally ! Nu lossnar det nog :D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Supertwin2 Tack! Jag har denna: http://verktygsboden.se/lufthammare/lufthammare-pph500?group=prod_prod_grp-s1/1073
Ja har inte kollat vad den disken kan riktigt, så jag har ingen erfarenhet av den. Jag siktar på ett engelskt hjul som nästa investering och ev. några bra dollys/mothåll för att lära mig fixa smågrejer med hammare/mothåll.
En stor fördel är ju att man utan ekonomisk ångest kan banka sönder ganska många kvadratmeter plåt, vilket jag gjort. Och ska du börja testa, vilket jag absolut tycker... börja med 1mm, betydligt lättare än 1,2mm.
De verktyg jag använder är : lufttryckshammare, sträck&krymp, biltemas plåtknackar set + en av deras nyare modeller av hammare (som jag tycker är bra), en träklubba med rundade slagytor, ett par bra saxar och en stubbe :)
thats it :)

Rally@ det var ett citat från din egen kommentar ang arbetstimmarna :)
Känn dig inte jäktad att mäta...

Fläsket@det hade naturligtvis varit väldigt kul att hitta sitt bygge nånstans... ska nu bara hitta lite balans i arbete/hobby vad gäller energi så jag kan komma imål snart... nu har ju 2 veckor gått utan några direkta framsteg...

Kawa@effective eating... kanske inte optimalt i längden... men jag hoppas du tjänar därefter :rolleyes:
Min vecka har varit rena kaoset :) slutade med att jag ledsnade, rev upp ett avtal, tvingade fram ett nytt och nu får jag styra över resurserna som vill... så kommande 2 veckor kommer att bli intensiva, men produktiva.
 
Last edited:

supertwin85

Dragracer
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Kolsva
Hoj
FJ 1100-84, ZX10-88, Top fuel supertwin
Engelskt hjul

Supertwin2 Tack! Jag har denna: http://verktygsboden.se/lufthammare/lufthammare-pph500?group=prod_prod_grp-s1/1073
Ja har inte kollat vad den disken kan riktigt, så jag har ingen erfarenhet av den. Jag siktar på ett engelskt hjul som nästa investering och ev. några bra dollys/mothåll för att lära mig fixa smågrejer med hammare/mothåll.
En stor fördel är ju att man utan ekonomisk ångest kan banka sönder ganska många kvadratmeter plåt, vilket jag gjort. Och ska du börja testa, vilket jag absolut tycker... börja med 1mm, betydligt lättare än 1,2mm.
De verktyg jag använder är : lufttryckshammare, sträck&krymp, biltemas plåtknackar set + en av deras nyare modeller av hammare (som jag tycker är bra), en träklubba med rundade slagytor, ett par bra saxar och en stubbe :)
thats it :)

Rally@ det var ett citat från din egen kommentar ang arbetstimmarna :)
Känn dig inte jäktad att mäta...

Fläsket@det hade naturligtvis varit väldigt kul att hitta sitt bygge nånstans... ska nu bara hitta lite balans i arbete/hobby vad gäller energi så jag kan komma imål snart... nu har ju 2 veckor gått utan några direkta framsteg...

Kawa@effective eating... kanske inte optimalt i längden... men jag hoppas du tjänar därefter :rolleyes:
Min vecka har varit rena kaoset :) slutade med att jag ledsnade, rev upp ett avtal, tvingade fram ett nytt och nu får jag styra över resurserna som vill... så kommande 2 veckor kommer att bli intensiva, men produktiva.

Här har du ett engelskt hjul till bra pris http://www.hjulochverktyg.se/metallbearbetning/engelskt-hjul. Jag ska kolla in biltema grejorna tack för tipsen.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Hej
Ja, jag har snackat med han som säljer dem (köpte min krymp&sträck där) och de är nog OK. Problemet med de billagare är tydligen, dels att hjulen är dåligt polerade och alla "defekter" går då rätt in i plåten eftersom man manglar plåten mellan hjulen. Det andra är att överliggaren är för klen och sviktar.
Men nu har en kompis som har ett från verktygsboden, bestämmt sig för att köpa ett dyrare så ev köper vi hans. Han har polerat sina hjul och svetsat på några kilo balk på överliggaren så det funkar nog.
"Tyvärr" har jag som snabbast testat ett från LAZZE.... sätter väl ribban lite (tack Guru) :rolleyes:
Hoppas på att värmen kommer snart... så jag kan åka ner och testa det lite mer :)
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Ser ut att bli en förjävla snygg hoj! Vilket hantverk.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tackar Goffe
Hoppas kunna lägga lite timmar i kommande vecka, vill ju ut och köra nu när värmen tittat fram :)
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Du ZÄTA!!!
är det krav på viss typ av svetsning på SFRO???
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top