yamaha wr400

thoma_s

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Hoj
98 yamaha wr400f
tjena!
köpte nyss en yamaha wr400, gick jätte bra när jag va å tittade på den. men sen när jag precis hade fått hem den och skulle ut å köra kom jag bara ett par hundra meter sen rasslade de till och sen gick den igen mer :( motorn går inte runt nå mer fast kolven sitter inte fast går att få upp den en liten bit men sen tar den i nånting kanske har skurit lr va kan de vara? kedjan är hel ialf men ska ta å riva lite till snart så vet vad som behövs bytas om det är så att den har skurit är det nån som vet vart man kan köpa ny cylinder till en wr400? lr om det är någon som har en motor liggades :)

En redig bajsmacka har du råkat ut för (om det vill sig illa). Sälj i delar och köp en nyare 4t med få timmar.
Lyft toppen, är det svampsallad med tillbehör så gå in och gråt en skvätt. Vänta någon timma. Gå ut i garaget och kika hur det ser ut. Har det inte blivit bättre, gråt en skvätt till.
Vill det sig illa behöver du ny cylinder, nya styrningar i toppen/ny topp, nya ventiler, ny kolv. Antaglien ny kamkedja. Sedan möjligen mer som är "lika bra att byta medans det är isär" men det är som sagt efter behov.
Lyft toppen och in och rapportera igen.

Fick du reda på om det var nåt bytt nyligen på motorn. Att köpa en gammal 4 taktare kan ju tyvärr vara som ett lotteri. Du köpte nog tyvärr nitlotten låter det som. Har du pratat med säljaren än?

Kan tänka mig att marknaden om något år kommer svämma över med rasade 4-taktare.

Hur menar du? Har ju alltid funnits 4-takts enduro, vilka årsmodeller skulle ha "byggt upp" ett lager av rasade hojar som "översvämmar" marknaden då?

Menar att trimningsgraden har ökat. Och med det ökande service intervaller. Och att folk inte är vana att underhålla med det extra underhåll en 4t kräver utöver 2t (kamkedja, ventiler etc etc).

mm inge kul äre ialf :huvet
men vahettere vart kan man köpa ny cylinder då? har letat men jag hittar inte nånstans :s

kanske kan du spara en slant om du beställer delar från Ebay ?? hmm

mm inge kul äre ialf :huvet
men vahettere vart kan man köpa ny cylinder då? har letat men jag hittar inte nånstans :s

Ny cylinder lär landa på 5k plus.

Men innan du köper på dig allt du kan behöva, så plocka isär motorn och se vad som är paj.

Om du blivit felaktigt informerad om din wr så går det att häva köpet eller få säljaren att betala reperationerna.

E den köpt av en privatperson kan man glömma det, och är det en hoj avsedd för tävlingsbruk brukar ingen lämna nån garanti.

Är säkert en redig ventilsallad på menyn.

E den köpt av en privatperson kan man glömma det, och är det en hoj avsedd för tävlingsbruk brukar ingen lämna nån garanti.

Är säkert en redig ventilsallad på menyn.

Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=318

E bara att inse att har man gjort ett dåligt köp av en privatperson kan man känna sig blåst och är bara att bita i det sura äpplet.

Konsumentköplagen gäller vid köp av registrerade bilar/mc ej oregistrerat tävlingsfordon.

Detta gäller vid köp av registrerad BIL från privatperson:

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick räcker inte för att säljaren helt ska komma ifrån sitt felansvar. Undvik ändå avtal där en sådan förklaring finns med.
Om säljaren inte vill ansvara för de fel bilen har bör han precisera dem i ett avtal.
Defekter som köparen själv borde ha upptäckt omfattas inte av detta krav. Vid privatköp har köparen således en omfattande undersökningsplikt.

Befintligt skick
En klausul om befintligt skick är inte till någon fördel för dig som köpare. Det är bättre för dig om du kan få säljaren att ta bort den. Kräv i stället att få information som motsvarar den varudeklaration som krävs vid försäljning av begagnade bilar i bilhandeln.

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen anses bilen ändå felaktig om:
den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,
säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till
eller om

bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Vid försäljning av begagnade bilar brukar säljarna ofta skriva att "Bilen säljs i befintligt skick". Sådana klausuler innebär alltså inte att säljaren fritas från allt ansvar beträffande skicket.

http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=836&lngArticleId=318

Last edited:
Usch vad tråkigt. En WR400 som rasar. Min fina wr400 från -02 som jag hade förra våren rasade så mycket som det gick i stort sett. Kolven kantrade och spräckte cylindern. Samtidigt passade den på att slå itu 3 ventiler.. Det skulle kosta över 20000 att laga. Väldigt tråkigt för det var så satans kul hoj. Mycket tråkigt, hoppas det går bra för dig. Det gjorde det inte för mig.

Så går det om man inte gör en utförlig kontroll av varan man köper. Att sparka på däcken och peta på oljiga slangar samt fråga hur länge sedan det var sen senaste oljebyte räcker inte. Dock så verkar man otroligt kunnig då.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år